Discovery Sport fornyes
Land Rover Discovery er populær model hos køberne verden over. I alt er der solgt mere end 500.000 Discovery Sport – og nu er det tid til fornyelse.
Den nye Discovery Sport er baseret på Land Rovers avancerede Transverse-arkitektur, og er udstyret med en lang række innovative, nye features, som manifesterer, at Discovery Sport er en moderne, kompakt, komfortabel og afbalanceret SUV, der ikke alene ser godt ud, men også kan køre overalt.
Udefra identificerer man den nye Discovery Sport ved den nye kølergrill, de nye kofangere og LED lygterne, der er at finde både foran og bagved. Men det er indenfor, at revolutionen for alvor har sat ind
Ganske som i den nye Range Rover Evoque, har Discovery Sport nu fået Touch Pro infotainment – systemet, så man nu betjener bilens mange features via touch skærme. Blandt andet har man adgang til Apple Car Play, Android Auto, Wireless opladning og 4G Wi-Fi hotspot.
I det hele taget er premium-fornemmelsen taget til i kabinen. Bedre materialer, nye sæder og muligheden for op til 24 forskellige sæde kombinationsmuligheder gør bilen til en både fleksibel og kompetent rejsemakker, der med 20 procent større brændstoftank også kører længere mellem hvert stop.
Teknologisk overlegen
Teknisk er Land Rover Discover Sport endnu mere overlegen end før. I tillæg til firehjulstræk og automatgearkasse fås Terrain Response 2 nu som standard på den nye Discovery Sport. Ud over at give føreren mulighed for at vælge mellem fire funktioner (Komfort, Sand, Græs-Grus-Sne, Mudder & Hjulspor), sætter autofunktionen også Discovery Sport i stand til at vælge den funktion, der passer bedst til forholdene, og automatisk at afpasse leveringen af momentet i forhold til terrænet. Det er samme system der også er at finde i den helt nye Range Rover Evoque, som den i øvrigt også deler ClearSight Ground View featuren med. Virkeliggørelsen af Land Rovers koncept med en gennemsigtig motorhjelm der betyder, at føreren får et virtuelt 180 graders udsyn til hele området under bilens front, når vedkommende kører i ujævnt terræn, ligesom konceptet er en hjælp i forbindelse med snævre parkeringsmanøvrer ved bykørsel.
Klar til el
Discovery Sport er også designet med fokus på elektrificering. Den nye Premium Transverse-arkitektur (PTA) betyder, at Discovery Sport lige fra lanceringen fås med en ”altid aktiveret” 48-volts mild hybrid-drivlinje i bilen (MHEV). Systemet høster energi, der normalt mistes under deceleration, og lagrer energien i et batteri i undervognen, hvor den assisterer forbrændingsmotoren under acceleration. Under opbremsning og ved hastigheder under 17 km/t afbrydes motoren for at minimere udledningen. Denne milde hybrid-drivlinje suppleres af en Plug-In Hybrid Vehicle-model inden udgangen af 2019.
Moderne diesel- og benzinmotorer
Kunderne kan vælge mellem et udvalg af 4-cylindrede Ingenium-drivlinjer, hvilket omfatter tre benzin- og fire dieselvarianter. Den effektive dieselmotor med manuelt gear (forhjulstræk) og 150 hk har en CO2-udledning på 140 g/km (NEDC-ækvivalent) og et brændstofforbrug på 5,9 l/100 km samtidig med, at den firehjulstrukne model med benzinmotor, automatgear og 250 hk i den anden ende af performance-skalaen tilbyder et moment på 400 Nm og en accelerationstid fra 0-100 km/t på 7,1 sekunder.
Discovery Sport er blevet videreudviklet, så den takket være en frihøjde på 212 mm og fremragende tilkørsels-, afkørsels- og overkørselsvinkler på respektive 25, 30 og 20 grader klarer udfordrende terrænkørsel og forcerer stigninger på op til 45 grader.
Den maksimale trækevne for den nye Discovery Sport er fortsat 2.500 kg, men den er blevet forbedret med Advance Tow Assist (ekstraudstyr) – den banebrydende teknologi, der indbefatter semiautonom kørselsteknologi, så føreren kan koncentrere sig om at styre påhænget, mens bilen guider sig selv
Den nye Discovery Sport har skruefjedre eller Adaptive Dynamics, som sikrer en endnu mere afbalanceret kørsel uafhængigt af ændringer i terræn eller vejoverflade og kombinerer intelligente sensorer og kontinuerligt variable støddæmpere, der overvåger vejforholdene hvert 10. millisekund.
Alle modeller er som standard udstyret med et bakkamera i kombination med en lang række avancerede førerassistentsystemer. Herunder Adaptive Cruise Control med styreassistent, som på grundlag af vejbanemarkeringerne sørger for, at bilen kører i midten af vognbanen, ligesom systemet opretholder en sikker afstand til det forankørende køretøj. Desuden er den udstyret med Autonomus Emergency Braking og Driver Condition Monitor.
Skulle uheldet være ude er bilen tilkoblet en nødopkaldstjeneste, som automatisk opretter forbindelse til redningstjenesten i dit lokalområde for at sikre, at du ikke er kommet til skade.
Land Rover Discovery Sport introduceres i Danmark efter sommerferien. Endnu er der ikke danske priser på bilen