Audi A7 - Førerløs Audi A7 kører med succes
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Førerløs Audi A7 kører med succes

Test slutter i Las Vegas efter 900 km
07/01-2015 kl. 16:30
Anslået læsetid: 3 Minutter

Langturstesten af førerløs Audi A7 på motorvejen sluttede planmæssigt efter 900 km. På turen fra Silicon Valley til Las Vegas og International CES 2015 (Consumer Electronics Show) oplevede journalisterne førerløs kørsel på tætteste hold – nemlig fra førersædet. I den forbindelse imponerede konceptbilen især med den naturlige køreoplevelse og den harmoniske funktion i forskellige hverdagssituationer.

Audi A7 3.0 TFSI quattro piloted driving concept har klaret sig fremragende på en langturstest under hverdagsforhold. Journalisterne bag rattet var imponerede over bilens pålidelighed, den naturlige køreoplevelse og den logiske betjening, som er typisk for Audi. “Resultaterne af testkørslen understreger vores kompetencer inden for selvkørende biler”, udtaler Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, som er Audis øverste chef for den tekniske udvikling. “Jeg gratulerer teamet af engagerede udviklere fra Audi, Volkswagen koncernens forskningsafdeling og Electronics Research Laboratory (ERL), der har banet vejen for denne succes”.

I 2 dage oplevede deltagerne fra pressen på enkeltetaper af ca. 160 km bilens kørefunktioner i forskellige situationer. I alt tilbagelagde de en distance på over 900 km i den offentlige trafik med den førerløse Audi A7. En erfaren testkører fra Audi var med på passagersædet under testkørslen.

Testbilen anvender forskellige sensorer fra serieproduktionen og sensorer, der er tæt på serieproduktion, til at registrere omgivelserne. Long-Range-radarsensorerne til Audi adaptive cruise control (ACC) og Audi side assist (ASA) samt to venstre- og højrevendte Mid-Range-radarsensorer på fronten og bagenden giver mulighed for 360-graders udsyn. I singleframe-grillen og i hækskørtet er der integreret laserscannere. De leverer yderligere informationer til detaljeret registrering af statiske og dynamiske objekter. Denne redundans af sensordata giver mulighed for en løbende validering under kørslen i den selvkørende bil. Fire små kameraer på fronten og bagenden leverer informationer om de nærmeste omgivelser. Et 3D-vidvinkelvideokamera med høj opløsning, som vil blive en del af udstyret i den nye Audi Q7, overvåger trafikken foran bilen. Den anvendte sensorteknik er næsten klar til serieproduktion og opfylder det vigtige cost benefit-aspekt for at kunne indgå i en fremtidig serieproduktion.

Det system, som anvendes i Audi A7 piloted driving concept, aflaster føreren ved kørsel på motorvej med hastigheder på mellem 0-110 km/t. Testbilen gennemfører automatisk vognbaneskift og overhalinger, og den kan også accelerere og bremse automatisk. Før vognbaneskift til venstre eller – som det er tilfældet på amerikanske motorveje – til højre tilpasser bilen sin hastighed til de andre biler på vejen, hvorefter den hurtigt og præcist gennemfører vognbaneskiftet, når beregningerne viser, at der er plads og tid til det.

Før bilens selvkørende system når sine nuværende grænser, som eksempelvis er i bytrafikken, opfordrer det føreren til at overtage betjeningen af bilen. I den forbindelse aktiveres forskellige advarsler: visninger i førerinformationssystemet og i et særligt display, Central Status Indicator (CSI), farvede LED'er i bunden af forruden samt en akustisk opfordring til at overtage styringen af bilen.

Audi deltager på International CES i Las Vegas under mottoet “Next Chapter”. Fra 6. til 9. januar viser mærket med de fire ringe nutidens innovative teknologier og fremtidsrettede projekter i forbindelse med en af de vigtigste elektronikmesser i verden. Enkeltstående udstillingsobjekter og to verdenspremierer, interiørmodellen af den nye Audi Q7 og en udstillingsbil, viser Audis tekniske kompetencer. De centrale emner er nye betjenings- og visningskoncepter, moderne infotainment og nye løsninger til Audi connect, LED- og laser-matrix-lysteknologier samt teknologi til selvkørende biler. Men omdrejningspunktet er kommunikationen mellem bilen og omgivelserne.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start