Første Polestar 1 prototype
Med produktionen af den første serie af køreklare, såkaldte verification prototype (VP) biler i Sverige er der sat skub i udviklingen af Polestar 1. Prototyperne skal bruges til forskellige formål, som bl.a. crash test, afprøvning under forskellige vejrforhold og vurdering af vejegenskaber og bilerne bliver den allerførste flåde af Polestar 1 biler i trafikken.
Konstruktionen sker på et specialiseret prototype produktionsanlæg i Göteborg og foregår hovedsagelig ved håndkraft. Det er første testfase for produktion af kundeversionen af Polestar 1, som skal bygges i det nye Polestar produktionscenter i Chengdu, Kina. Modellens kulfiberchassis kræver nyt, specialiseret produktionsudstyr og konstruktionsteknikker, der efterfølgende bliver overført til fabrikken og brugt til at bygge produktionsbilerne.
”At vi nu bygger VP-biler betyder, at Polestar 1 har taget næste skridt på vejen mod egentlig produktion,” siger Thomas Ingenlath, koncernchef i Polestar. ”De første 34 prototyper gør det muligt for vores teknikere at fintune bilens detaljer og sikre, at Polestar 1 er perfekt, når vi tager hul på produktionen af kundebiler næste år”.
Med Polestar 1 er det første gang Volvo giver sig i kast med kulfiber-konstruktion. VP-bilerne giver teknikerne mulighed for at designe, teste og iværksætte komplicerede konstruktionsprocesser.