Optimeret Ford Mondeo – nu også som hybrid stationcar
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Ford Mondeo – nu også som hybrid stationcar

Den optimerede Ford Mondeo introducerer nye, elegante designdetaljer både ind- og udvendigt og fås nu også som stationcar i hybridvariant. Den er netop blevet afsløret på Brussels Motor Show i Belgien.
19/01-2019 kl. 06:53
Anslået læsetid: 4 Minutter

Også drivlinjen i den nye Mondeo har fået betydelige forbedringer, der inkluderer:

– En endnu mere raffineret sammensmeltning af benzin- og elmotor til den brændstofeffektive Mondeo Hybrid.

– Fords avancerede 2,0-liters EcoBlue-dieselmotor til det store kørselsbehov.

– Fords nye, intelligente 8-trins automatgear med drejeknap, der tilpasser gearskift ud fra individuel kørestil.

”Ford Mondeo Hybrids raffinerede automatgear og lydløse optræk giver en unik køreoplevelse. Når man medregner fordelene ved benzinmotorens lave CO2-udledning, forventer vi, at Hybrid-varianten udgør 50 procent af salget,” udtaler Roelant de Waard, topchef hos Ford Europa. ”Samtidig introducerer vi en helt ny dieselmotor med SCR-katalysatorteknologi, der møder de seneste Euro 6d-TEMP-krav om udslip.”

Siden fjerde generation af Mondeo blev lanceret i 2015, har Ford solgt mere end 250.000 Mondeo-modeller på tværs af Europa.

En stationcars rummelighed og en hybrids effektivitet

Den nye Mondeo Hybrid stationcar tilbyder bedre rummelighed i kombination med en traditionel benzinmotor uden begrænsninger og en elmotors raffinement og effektivitet.

Batteriet er under konstant opladning og gør, at Mondeo Hybrid kan køre på ren strøm over flere kilometer som både stationcar og sedan. Begge varianter fås også med lydløs elstart. Drivlinjen eliminerer både rækkeviddeangst og behovet for at skulle oplade batteriet via eksterne strømkilder.

Derudover leverer den nye generation af Mondeo Hybrids eldrivlinje en blødere og mere lineær acceleration, der giver en flydende køreoplevelse. Teknologien udnytter nu motorens drejningsmoment i endnu højere grad for endnu bedre brændstoføkonomi og ydeevne.

Mondeo Hybrid leverer 187 hk med en drivlinje, der indeholder både en specialudviklet 2,0-liters Atkinson-cyklusmotor, en elmotor, en generator, et lithium-ion-batteri på 1,4 kWh og en Ford-udviklet eCVT-automatgearkasse.

Det regenerative bremsesystem opfanger op til 90 procent af nedbremsningsenergien og lagrer den i batteriet, hvilket bidrager til mindre CO2-udledning og bedre brændstoføkonomi for både sedan- og stationcar-modellen.

Yderligere teknologiske optimeringer omfatter:

– Fords SmartGauge-interface til overblik over brændstof samt energiforbrug med BrakeCoach-funktion, der hjælper med gradvis bremsning for bedre udnyttelse af bremseenergien.

– Elassisteret styring, eldrevet klimaanlæg og nedkøling af eldrivlinjen.

– Specialudviklet udstødningsteknologi for hurtigere opvarmning af kabinen.

Den nye Mondeo Hybrid stationcar har et bagagerum på 403 liter, som kan udvides til 1508 liter, når bagsæderne lægges ned.

Kraftig og optimeret motor

Fords højteknologiske 2,0-liters EcoBlue-dieselmotor introduceres for første gang til Mondeo, der kombinerer en større forbrændingsmotors køreegenskaber med en mindre motors brændstofeffektivitet og lave CO2-emissioner. Den fås med 150 og 190 hk.

Fords nye 8-trins automatgear fås i begge motorstørrelser og er udviklet med tanke på både forbedret brændstoføkonomi og blødere, hurtigere gearskift. Teknologien indebærer:

– Adaptive Shift Scheduling, der aflæser individuel kørestil og tilpasser gearskift herudfra. Systemet kan også identificere op- eller nedadgående hældninger og hårde sving, som den justerer gearskift ud fra for en mere stabil og behagelig køreoplevelse.

– Adaptive Shift Quality Control, der aflæser bilens information og vejforholdene og tilpasser koblingstrykket herudfra for blødere gearskift.

6-trins manuelt gear fås også.

Mondeo-modeller med 2,0-liters EcoBlue-dieselmotor kan tillige fås med Fords intelligente firhjulstræk, som automatisk fordeler trækket på de fire hjul afhængigt af kørsel og vejoverfladens beskaffenhed, hviklet sikrer maksimalt vejgreb under alle forhold. Bilens sensorer afgør på under 20 millisekunder – 20 gange hurtigere end et øje kan blinke – om firhjulstræk er nødvendigt.

Mondeo fås også med Fords 1,5-liters EcoBoost-benzinmotor med 165 hk.

Stilrent håndværk

Elegante forbedringer i Mondeos udvendige såvel som indvendige design bidrager til en mere luksuriøs og eksklusiv kvalitetsfornemmelse over hele lineuppen, mens de forskellige visuelle kendetegn på varianter som den udstyrsspækkede Titanium og sportslige ST-Line er blevet forstærket.

Ubesværet køreoplevelse

Som noget helt nyt fås Mondeo også for første gang med intelligent fartbegrænser, der med trafikskiltegenkendelse hjælper med at holde bilens hastighed inden for skiftende fartgrænser. Systemet anvender et forrudemonteret kamera til aflæsning af trafikskilte.

Derudover har Mondeo adaptiv fartpilot med Stop & Go-funktion til myldretidskørsel og naturligvis Fords SYNC 3-infotainment med 8” touchskærm i farver, der er kompatibelt med både Apple CarPlay og Android AutoTM.

“Hvert aspekt af den nye Mondeo Hybrid er designet til at gøre kørslen nemmere, mere afslappet og mere givende,” siger de Waard. ”Mondeo Hybrid tilbyder et attraktiv alternativ til dieseldrevne varianter for både private og erhvervskunder både som stationcar og sedan.”

Den nye Ford Mondeo Hybrid stationcar forventes lanceret i Danmark i april 2019. Priser vil være tilgængelige på www.ford.dk tættere på modellens lancering.

Del med en ven

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start