Fords bud på morgendagens trafik
Delebiler, selvkørende biler og helt nye trafik-kommunikationssystemer skal befri verden for forurening og stadig større trafikpropper. Ford igangsætter 25 globale eksperimenter med afsæt i morgendagens trafikale udfordring
Privatbilismen er udfordret. Verdens metropoler er ved at blive kvalt i smog og alenlange bilkøer, der bliver længere og længere for hvert år. Den samfundsøkonomiske regning er enorm, og hvis der ikke sker radikale ændringer i løbet af få år, er der fare for, at den private mobilitet bryder helt sammen.
Det er baggrunden for Fords ambitiøse plan for fremtidens private transport. Planen, Ford Smart Mobility, som blev offentliggjort på Consumer Electronics Show i Las Vegas i dag, sigter mod at integrere ’big data’ i bilkørsel og løfte kommunikationssystemer mellem biler og infrastruktur til et helt nyt niveau. Samtidig vil Ford sætte fart på udviklingen af den selvkørende bil.
Ford bebuder, at virksomheden, i løbet af 2015, vil gennemføre 25 ’real life’ eksperimenter rundt omkring på kloden for at teste nye transport-ideer, herunder mere fleksible bruger-modeller og delebils-ordninger i stor skala.
Fords øverste chef, Mark Fields, holdt tale på Consumer Electronics Show og gjorde det klart, at Ford sigter højt.
-Vi vil ikke blot demonstrere, hvor vi er på vej hen, når det handler om biler, der kommunikerer med hinanden eller biler, der kører helt af sig selv, vi vil simpelthen gerne være med til at ændre den måde verden, bevæger sig på, sagde Mark Fields.
De 25 planlagte transport-eksperimenter, som Ford vil gennemføre i år, tager alle afsæt i, hvad bilister vil efterspørge i morgendagens trafik.
-Vi ser en verden, hvor biler taler med hinanden, og hvor bilister og biler kommunikerer med byernes infrastruktur for at undgå trafikpropper, ligesom det er blevet rutine for mange mennesker at dele biler eller benytte flere forskellige transportformer i deres dagligdag. De eksperimenter, vi nu involverer os i, vil føre til helt nye former for transport og mobilitet i fremtiden, sagde Mark Fields blandt andet.
De 25 planlagte eksperimenter adresserer fire globale såkaldte mega-trends:
– befolkningseksplosionen
– den stærkt voksende middelklasse
– forurening og sundhed
– samt ændrede attituder og vaner blandt bilister.
Alt sammen noget, som udfordrer dagens transport-model og hæmmer den personlige mobilitet, specielt i storbyområder.
Eksperimenter i London
I London vil Ford undersøge, hvordan man kan løse op for det tiltagende trafikkaos ved hjælp af delebils-ordninger, intelligent parkering og ’shuttle-service’, mens det allerede etablerede delebils-samarbejde med DB Rent i Tyskland vil blive kraftigt udvidet og blandt andet involvere alle Fords forhandlere i Tyskland. I dag er det muligt at låne alt fra en Ford Ka til en Ford Transit i 55 byer og på mere end 100 forskellige lokationer over hele Tyskland.
Undersøgelser viser, at én delebil kan erstatte helt op til 13 individuelt ejede biler på vejene, og dermed kan delebilsordninger yde et væsentligt bidrag til at nedbringe trafikpropper på vejene.
-Men der findes næppe én løsning på alle de mobilitets-problemer, vi ser i dag. Derfor breder vi os over flere eksperimenter i et forsøg på at raffinere gode ideer og få dem til at fungere sammen – og hver for sig. Det er den eneste vej frem, hvis vi vil sikre, at det enkelte individ har optimal bevægelsesfrihed i fremtidens trafik, siger chief operating officer Barb Samardzich fra Ford Europa.
I London vil Ford blandt andet undersøge, hvordan man kan lave et ’on-demand’ delebils-system, som er fleksibelt, og som passer til den enkeltes behov for transport i storbyen. Ford har allerede, på forsøgsniveau, iværksat et delebil-system baseret på Ford Focus Electric og den brændstofeffektive Ford Fiesta 1,0 EcoBoost. Bilerne bliver reserveret via en app eller et call-center og kan låses op via samme app eller et medlemskort. Bilerne er tilgængelige døgnet rundt, og brugerne betaler en minut-pris, som inkluderer alt fra brændstof over forsikring til den særlige myldretidsafgift, der gælder for London City.
Point-to-point shuttle-service skal være et fleksibelt alternativ til offentlig transport – og billigere end en taxa, mens en særlig parkerings-app, udviklet i samarbejde med det lokale bystyre, skal lede bilister direkte til en ledig parkeringsplads i det område, hvor bilisterne har præference for parkering.
Den selvkørende bil
På Consumers Electronics Show i Las Vegas løftede Ford ligeledes sløret for fremtidens fuldkommen autonome bil – bilen, der kører af sig selv og indretter sig optimalt efter den øvrige trafik og dermed også udnytter vejnettet optimalt.
Ford har allerede udviklet en række teknologier, der gør dagens biler semi-autonome. Det gælder for eksempel vejbane-kontrol, fartpilot med afstandskontrol, automatiske anti-kollissionssystemer, automatiske parkeringssystemer, automatisk aflæsning af trafikskilte, genkendelse af og advarsel om bløde trafikanter, og snart også automatisk varsel om trafikpropper forude.
Men inden længe vil den menneskelige faktor være reduceret til noget nær nul. Ford tester allerede en 100 procent selvkørende Ford Fusion Hybrid, som ved hjælp af sensorer og avancerede algoritmer kan forudsige hvor og hvordan andre biler – og bløde trafikanter – vil bevæge sig.
-Vi er ikke interesseret i at gøre det til et spørgsmål om markedsføring – eller at deltage i kampen om at være den første bilproducent, der sender en selvkørende bil på markedet. Vores prioritet er, at den første selvkørende bil fra Ford skal være en bil alle kan erhverve sig – helt i Henry Fords ånd, sagde Mark Fields.