Fremtidens bil
Ingeniører fra SEATs tekniske center arbejder dagligt med en lang række tests på alle mærkets modeller for at minimere sandsynligheden for alvorlige kvæstelser hos føreren, passagererne og fodgængere i tilfælde af en ulykke. Den endelige målsætning med dette arbejde er at konstruere en bil i fremtiden, som er “i stand til helt at undgå ulykker”, siger Henrico Puttenstein, som er en af ingeniørerne hos det tekniske centers afdeling for passiv sikkerhed.
Kollisioner ved lav og høj hastighed, aktivering af sikkerhedsseler, deformation af tag og døre … en hel række af tests, som analyseres helt ned på millimeterniveau ved hjælp af ultrapræcise tekniske beregninger. “Vi tester forskellige kollisionselementer mod bilen, der simulerer menneskelige kropsdele som fx et ben, en hofte eller hovedet”, siger Henrico uddybende. “De tests, vi udfører, reducerer sandsynligheden for alvorlige kvæstelser i forbindelse med ulykker til 20 %”, erklærer han.
Den unge ingeniør og hans teams arbejde begynder ved tegnebrættet for et bilprojekt, og det er, “når en bils størrelse konstrueres, og vi skal levere plads til at overholde sikkerhedskravene”, forklarer han. For Henrico er en bil “et stort kompromis mellem et attraktivt design og sikkerhedsanliggender”.
En bil omfatter mange sikkerhedselementer ud over sikkerhedsseler og airbags. “Folk er måske ikke klar over, at der bag den forreste stødfanger og motorhjelmen er et specialkonstrueret energiabsorberingsområde samt skumelementer af forskellig tæthed”, som hjælper med til at reducere kollisionens styrke. Efter Henricos mening har sikkerhed i biler, som begyndte med lanceringen af sikkerhedsselen i 1970'erne, oplevet en fantastisk udvikling”. “Vi får flere og flere nye materialer, som gør det muligt for os at styrke karrosseriet endnu mere, så sikkerhedssystemerne kan blive endnu mere effektive”, tilføjer han.
Henricos ambition er at konstruere en bil udstyret med kollisionsregistreringssystem og andre systemer, som “kan ændre bilens hastighed og retning automatisk” uden input fra føreren. “Det vil være en virkelig intelligent bil, som er konstrueret til helt at undgå ulykker i fremtiden”; en fremtid, som Henrico håber, ikke ligger alt for langt væk.