Fremtidens piano
Der var ikke langt fra idé til handling, da Peugeot i 2011 kontaktede verdens ældste piano producent, Pleyel, for i samarbejde at udvikle et banebrydende piano. Initiativet var nemlig fuldstændig i tråd med Pleyels ønske om at etablere sig endnu stærkere i den moderne designverden. Begge virksomheder er 200 år gamle og arbejder med fælles fremgangsmåder. Det førte til halvandet års fordybelse og målrettet arbejde, før denne fælles eventyr lyst blev pustet til live i form af en af de største tekniske og visuelle revolutioner i pianoets historie.
En visuel oplevelse
Ingeniører og akustiske ingeniører fra begge selskaber har arbejdet tæt sammen for at skabe et strømlinet design, hvor den komplicerede mekanik er smukt gemt under et piano, der visuelt i sig selv er en oplevelse.
Selvom pianoet med sin traditionelle sorte lak følger en af de klassiske koder i verden, har Peugeot Design Lab derudover fuldstændig genfortolket instrumentet. Peugeot Design Lab har opfundet et formelt sprog, som er unikt i denne verden. Der er skabt et oplevelses objekt ved visuelt at ændre på iscenesættelsen af pianoet og igennem en reduktion i vægt give det en svævende effekt. Det underbygges endnu mere af det enkelte veldrejede ben, der erstatter de tre traditionelle klaver ben og giver en unik lethed.
Et ekstraordinært Piano
Med den nye fortolkning af pianoet bliver publikum ikke kun mødt med en fantastisk lyd, men får også et bedre syn på pianisten, i det man faktisk kan se fingrene spille. Det er første gang i verdenshistorien og giver en helt særlig forbindelse til publikummet.
Pianoets udformning er tydeligt inspireret af Peugeots designlinjer fra bilerne. Åbningsdesignet til låget er lånt fra mekanikken fra Peugeots bagklap og erstatter den traditionelle åbningsmetode, så man kan åbne det med kun en hånd.
Ambitionen har fra start været at bevare et strejf af Pleyels pianoer med den gode lydkvalitet, men at tænke det ind på en ny måde. Resultatet er banebrydende. Klaverets krop og klangbund er designet i træ, der reagerer optimalt på lyde, mens toppen og ben er lavet af kulfiber, som er mere lys i det og giver en optimal efterklang. Rygraden i instrumentet er konstrueret i stål og benet er lavet af kulfiber fyldt med udvideligt skum, således at enhver lydboks kan elimineres og lydelementer kan være optimalt styret.
Gilles Vidal, der er øverste Designchef for Peugeot fortæller om pianoet: ”Vi laver ikke stil kun af hensyn til stil, for instrumentet er ikke et begreb, men et reelt produkt, der indebærer udveksling af knowhow mellem tegnestuen på Peugeot Design Lab og dets kunde”.