Fremtidsorienterede præstationer
Ingolstadt, den 5. december 2012 – Den nye Audi RS 6 Avant står for fremtidsorienterede præstationer: I forhold til forgængermodellen er den lettere og mere effektiv, og ydelsen er igen blevet højere. Spurten fra 0-100 km/h varer kun 3,9 sek., og som ekstraudstyr kan tophastigheden øges til 305 km/h. 4.0 TFSI-motoren har 560 hk, men den kører alligevel hele 10,2 km/l ved blandet kørsel.
Den nye Audi RS 6 Avant er en højtydende sportsvogn til hverdagsbrug. quattro GmbH, som er et datterselskab til AUDI AG, står bag bilens karakter og den konsekvente sportslighed. RS-modellerne er med de højtydende motorer modelprogrammets dynamiske spydspidser. Forkortelsen RS er altid ensbetydende med en modelrækkes stærkeste motorer, permanent firehjulstræk quattro, ekstrem køredynamik, underspillet udseende og fuld anvendelighed i hverdagen.
4.0 TFSI-motoren, der fik sin debut for et år siden, er et perfekt eksempel på Audis downsizing-strategi i kategorien for højtydende motorer. I den nye Audi RS 6 Avant udfolder V8-biturbomotoren med sin slagvolumen på 3.993 cm3 suveræn kraft i alle kørselssituationer. Den maksimale ydelse på 560 hk opnås mellem 5.700-6.700 omdr./min. Det maksimale drejningsmoment på 700 Nm er konstant til rådighed mellem 1.750-5.500 omdr./min.
Systemet cylinder on demand (COD) er en banebrydende effektivitetsteknologi i den nye Audi RS 6 Avant. Når belastningen og omdrejningstallet er lavt eller middel, afbryder systemet indsugnings- og udstødningsventilerne til cylinder 2, 3, 5 og 8. Så fungerer 4.0 TFSI-motoren som en 4-cylindret motor, indtil føreren igen giver mere gas. I de aktive cylindre øges virkningsgraden, fordi driftspunkterne forrykkes mod højere belastninger.
4.0 TFSI-motoren er kombineret med en 8-trins tiptronic-gearkasse, der udmærker sig med reducerede skiftetider.
Den nye RS 6 Avant er den første RS-model fra Audi, der som standard er udstyret med en specifikt afstemt luftaffjedring. Med den dynamiske opsætning sænker RS 6 adaptive air suspension karrosseriet med 20 mm. Systemet kombinerer luftaffjedring med reguleret støddæmpning og tilpasser sig til vejens tilstand, kørestilen og den valgte indstilling i køredynamiksystemet Audi drive select, som gør det muligt for føreren at påvirke vigtige komponenters funktion i flere trin.
Karrosseriet bidrager i høj grad til de dynamiske egenskaber. Det består for ca. 20 % vedkommende af aluminium, og mange komponenter er fremstillet af hightech-ståltyper. Den nye Audi RS 6 Avant vejer ca. 100 kg mindre end forgængermodellen. Den optimerede vægt giver endnu mere dynamik med højere præstationer og reduceret brændstofforbrug.
Standardudstyret i den nye Audi RS 6 Avant er omfattende. Den er blandt andet udstyret med xenon plus-forlygter, LED-baglygter, dæktrykskontrolsystem, belyste indstigningslister og det specielle førerinformationssystem. Desuden har den parkeringshjælp plus, fartpilot og automatisk klimaanlæg med tre zoner samt MMI Navigation plus med MMI touch og Audi soundsystem med 10 højttalere.
Den nye Audi RS 6 Avant forventes på markedet i forsommeren 2013, og prisen er endnu ukendt.