Trafikpersonlighederne der støder sammen på de europæiske veje
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Her er trafikpersonlighederne

Trafikpersonlighederne der støder sammen på de europæiske veje
17/09-2015 kl. 11:30
Anslået læsetid: 4 Minutter

Undersøgelse gennemført af LSE og Goodyear afslører syv trafikpersonligheder 

København, den 17. september 2015 – Uanset om folk er på sommerferie eller på vej til arbejde, kan tiden på vejen være en stressende og frustrerende oplevelse, fortæller socialpsykologer fra London School of Economics and Political Science (LSE). 

En løbende undersøgelse om socialpsykologi inden for trafiksikkerhed, udført i et samarbejde mellem LSE og dækproducenten Goodyear, har vist forskellige måder, folk reagerer på over for andre bilister i trafikken. Undersøgelsen er baseret på, hvordan de håndterer deres egne følelser og deres usikkerhed på de andre trafikanters adfærd.

Via fokusgrupper og dybdegående interviews af europæiske bilister er forskerne nået frem til syv personlighedstyper, der hyppigt manifesterer sig. 

Læreren: Har behov for at sikre sig, at de andre bilister ved, hvad de har gjort forkert, og forventer anerkendelse for deres indsats for at undervise andre. 

Den alvidende: Tror at han/hun er omgivet af inkompetente idioter, og stiller sig tilfreds med at råbe nedladende efter andre bilister, når vedkommende sidder beskyttet i egen bil.  

Konkurrenten: Har behov for at komme foran alle de andre bilister og bliver irriteret, når nogen kommer i vejen. Han/hun kan finde på at accelerere, når nogen forsøger at overhale, eller lukke et hul for at forhindre, at nogen kommer ind foran. 

Afstrafferen: Ønsker at afstraffe andre bilister, hvis han/hun ser dem gøre noget forkert. Kan finde på at stige ud af bilen eller henvende sig direkte til andre bilister. 

Filosoffen: Accepterer let dårlig opførsel og forsøger at finde en rationel forklaring. Har styr på egne følelser i bilen.  

Undvigeren: Behandler andre bilisters dårlige opførsel upersonligt, ser bort fra, at de kan være et faremoment. 

Eskapisten: Lytter til musik eller taler i telefon for at isolere sig. Eskapister afleder sig selv med udvalgte sociale relationer, så de ikke behøver at forholde sig til de andre bilister i trafikken. Det er samtidig en strategi, der går ud på ikke at blive frustreret i det hele taget. 

Disse 'trafikpersonligheder' optræder i forskellige situationer, når bilister interagerer med hinanden i trafikken. 

“Det meste af tiden kan vi sidde komfortabelt i vores egen lille bilboble, men rundt om det næste hjørne kan vi blive nødt til at interagere med andre bilister.  Det gør vejene til et udfordrende og usikkert socialt miljø. Selv om vi er bekymrede over andre bilisters kørsel, antyder denne undersøgelse, at deres adfærd også afhænger af vores opførsel. Vi skaber selv de personligheder, vi ikke kan lide. Set fra en psykologisk synsvinkel repræsenterer disse personlighedstyper forskellig adfærd, som bilister bruger for at håndtere deres egne frustrationer og stærke følelser. Vi er aldrig fuldtud den ene eller den anden type. Afhængigt af situationen og interaktionen med andre vil de fleste af os opleve flere af disse profiler træde frem,” forklarer Dr. Chris Tennant, socialpsykolog og leder af undersøgelsen hos LSE.

“De fleste af disse adfærdsmønstre kan føre til farlige situationer i trafikken. Forståelsen af, hvilken type adfærd vi udviser og hvilke situationer, der fremprovokerer den, er det første skridt på vejen for os alle til at få bedre kontrol over den og dermed skabe et mere sikkert trafikmiljø for os selv og andre,” lyder anbefalingen fra Olivier Rousseau, Goodyear vice president consumer tires in Europe, Middle East and Africa. 

Personlighedstyperne kom til syne i den første del af det fælles forskningsprojekt, som ser kvalitativt på adfærd i trafikken ved hjælp af fokusgrupper og dybdegående interviews. LSE og Goodyear ønsker ved hjælp af undersøgelsen at kortlægge, hvordan bilister påvirker hinandens adfærd i trafikken. 

Den anden del af projektet er en tværeuropæisk undersøgelse, der dækker 15 lande. De afsluttende resultater og analysen af den tværeuropæiske undersøgelse forventes at ligge klar i oktober.

Om Goodyear

Goodyear er en af verdens største dækproducenter. Goodyear beskæftiger omkring 67.000 personer og har 50 produktionssteder i 22 lande verden over. Virksomhedens to innovationscentre i Akron, Ohio og Colmar-Berg i Luxembourg arbejder målrettet på at udvikle state-of-the-art-produkter og tjenester, der sætter standarden for teknologi og performance i industrien.

Om LSE

London School of Economics and Political Science (LSE) er et af verdens førende universiteter for social videnskab. LSE er et specialuniversitet med international optagelse og global rækkevidde. Universitetets forskning og undervisning spænder over hele bredden af sociale videnskaber fra økonomi, politik og jura til sociologi, antropologi, regnskab og finans. Skolen blev grundlagt i 1895 og har et enestående ry for akademisk ekspertise. 16 nobelpristagere har været ansat eller tidligere studerende på LSE. Universitetet har en kosmopolitisk gruppe af studerende med ca. 9.500 fuldtidsstuderende fra 140 lande. LSE har mere end 3.000 ansatte, hvoraf ca. 46 % er hentet fra lande udenfor Storbritannien.

Del med en ven

0 personer snakker om “Her er trafikpersonlighederne

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start