Kadjar ved Åbent Hus den 29.-30. august
Først var det de små biler, der blev totalt re-designet. Renault Clio var første synlige bevis på designer Laurens van den Ackers nye designpen. Derefter kom storsællerten Captur, elbilen Zoe og seneste skud på stammen Twingo.
Nu er designkikkerten imidlertid rettet mod de lidt større modeller. Renault Espace er allerede på gaden, og lige om lidt er det tid til Kadjar – seneste nye model i rækken fra Renault.
Renault har nu en gennemsnitsalder på sine modeller på 4.2 år – og i slutningen af 2015, er den helt nede på 3,7 år.
Kadjar fås med både 4X2 og 4X4. Fælles for den er, at bilen er 4.45 meter lang, 1,84 meter bred, 1.60 meter høj og har en frihøjde på 200 mm.
Bilen er rummelig og har bagagerum på 472 liter, hvilket er 40 liter mere end søstermodellen Nissan Qashqai (Er i øvrigt også syv centimeter længere.) Den indeholder en lang række features som hands free card og integreret navigation med 7 tommer skærm. Det er også muligt at få den med 2. generation af Renaults R link system – som også findes i den nye Espace.
To diesel – og en benzinmotor
I Danmark fås Kadjar med tre forskellige motorer og i tre forskellige udstyrsvarianter.
Der er en benzinmotor – nemlig en 130 hk TCe motor. Den yder 130 hk ved 5500 omdr/min og har et moment på 205 Nm ved 2000 omdr/min. Den kører 17,9 km/l.
Men ellers er det diesel, der dominerer. Mindste motor er den velkendte 1.5 liters 110 hk motor, der alene i 2014 blev produceret i over 1,3 mio. eksemplarer.
Den 110 hk diesel har et brændstoføkonomi på 26,3 km/l, og fås med både en seks trins manuel gearkasse og med Renaults dobbeltkoblings gearkasse – EDC gear. Den leverer 260 Nm ved 1.750 omdr/min.
Skal der mere skud i raketten er det også muligt at få den nye 1.6 liters 130 hk diesel, der i øvrigt er eneste motorvariant i 4X4 versionen. Det er en helt ny motor pakket med ny teknologi. Den har et moment på 320 Nm og 80 procent er allerede til rådighed ved 1.500 omdr/min. Motoren fås udelukkende med en seks trins manuel gearkasse, og kører 23,3 km/l i versionen med 4X2, mens den med 4×4 kører 20,8 km/l.
Udstyrsvarianter
LIFE:
Life er den lavest udstyrede version og til denne version er det muligt at få TCe 130 hk og dCi 110 hk, men hverken 130 hk diesel eller 4X4.
Der er masser af udstyr selv i den billigste version. Standard er således: Varme i forsæder, LED kørelys, AC, Radio USB/Bluetooth, ADAS (Automatisk op og nedblænding, advarsel ved vognbaneskift, skiltegenkendelse og advarsel ved for høj hastighed)
Til Life versionen er det muligt at tilkøbe en klimapakke.
ZEN ( LIFE + )
Zen versionen fås med alle tre motorvarianter. Det vil sige 130 hk TCe samt 110 hk dCi og 130 hk dCi inklusiv EDC dobbeltkoblingsgearkasse i 110 hk dCi og 4×4 i 130 hk dCi.
Standard i Zen versionen: 17 tommer alufælge, dobbeltzonet klimaanlæg, hands free key card, tågelygter med kurvelys.
Til Zen versionen er det muligt at tilkøbe en lang række features som ex R-Link 2 systemet, adventure pakke med tagrails og mørke ruder, citypakke med parkeringssensorer for og bag og aktivt nødbremsesystem.
BOSE (ZEN+ )
Bose er topversionen i Danmark og her er det kun muligt at vælge dieselmotorerne. Det vil sige 110 hk dCi med og uden EDC gearkasse, samt 130 hk dCi med og uden 4X4.
Standardudstyr er: Stof/læderindtræk, R-Link2, parkeringssensorer for og bag, elfoldbare sidespejle, tagrails og mørktonede ruder, Bose soundsystem, 19 tommer alufælge. Til Bose versionen er det desuden muligt at tilkøbe fuld læderpakke, fast glastag og technopakke der blandt andet indeholder håndfri parkering, bakkamera, parkeringssensorer i siden og aktivt nødbremsesystem.
R- Link 2 og 4X4
R- link 2 systemet er videreudviklingen af det R – link der fås til Clio, Captur og Megane. Den 7 tommer store trykskærm indeholder TomTom live navigation, telefon med bluetooth, stemmegenkendelse, telefonbog mm. Derudover er der adgang til multimediesystemet, hvor man kan høre radio og streame musik. R- link 2 kommer med 12 måneders TomTom trafic dækning og automatisk europæisk kort opdatering.
Kadjar kan fås med 4×4, der udelukkende er koblet til 130 hk dieselversionen. All Mode 4X4 systemet har tre indstillinger. Man kan indstille systemet til træk udelukkende på de forreste hjul. Derudover er der mulighed for at sætte den i automode. Under normale forhold betyder det, at bilen trækker på forhjulene, men at trækkraften distribueres med op til 50/50 mellem for og baghjul alt efter vejgreb. Man kan også låse systemet i 4X4. Her er trækkraften 50/50 op til 40 km/t.
Med hensyn til trækvægt så må den 130 hk diesel version trække 1800 kg, mens 110 hk versionen er begrænset til 1350 kg i versionen med manuelt gear, mens den er 1450 kg med EDC gearkasse. Den 130 hk benzinversion må trække 1500 kg.
Danske priser og lanceringsdato
Kadjar får som sagt premiere ved Åbent Hus hos landets Renault forhandlere den 29.-30. august Priserne begynder ved 256.900 kr. for indgangsversionen med 130 hk TCe motor, mens dieselversionen begynder ved 280.900 kr. Begge i Life udgave. Ønsker man 4X4 må man op i Zen versionen af 130 hk diesel – her begynder prisen ved 392.400 kroner.
Det er forventet, at benzinversionen kommer til at stå for omkring 30 procent af salget, mens 110 hk diesel tager 50 procent. Tilbage er omkring 20 procent til 130 hk diesel, hvor 4X4 versionen forventes at have en mindre andel.
Renault Danmark stormer frem
Med Kadjar understreger Renault ikke alene sine ambitioner i crossover segmentet. Kadjar rammer lige ned i et crossover marked, der i den grad har taget fart. I 2014 var omkring 20 procent af alle nye modeller crossovers. I Europa har crossover segmentet en markedsandel på 23 procent, mens det i Kina er helt oppe på 26 procent. Sammen har Renault med Captur og nu Kadjar to stærke modeller i crossover segmentet. Captur solgte således i 2014 hele 178.000 styks.
Især i Danmark har Captur fundet sit publikum, og står for halvdelen af alt salg i B- segment crossover segmentet. Kadjar lander i et anderledes etableret marked med Nissan Qashqai som absolut markedsleder. I 2014 stod det for 41.40 procent af salget med Suzuki på 2. pladsen med knap 19 procent af segmentet. Med Kadjar har vi en stærk spiller i segmentet, der skal styrke en i forvejen stærk dansk Renault position.