KIA er klar med tre premierer i Geneve
KIA er klar til at afsløre Niro på det europæiske marked – en helt ny lav-emissions hybrid-crossover, der markerer udviklingen af KIAs første dedikerede platform til miljøvenlige biler. Det næste skridt i mærkets bølge af “grønne” biler er Optima Plug-in Hybrid, som ligeledes får europæisk premiere i Geneve. Sidst men absolut ikke mindst, viser KIA stil og plads i den helt nye KIA Optima Sportswagon, som har verdenspremiere ved biludstillingen i Geneve.
KIA vil forbedre brændstoføkonomien med 25 % inden 2020 i forhold til 2014
De nye modeller tegner et billede af en mere ”grøn” profil fra KIA. Udviklingen af den helt nye Niro med en helt ny platform og fremragende drivlinje vil bidrage til, at KIA kan nå ambitionen om at blive førende på markedet for lav-emissions-biler inden 2020. I løbet af de næste 5 år vil KIA udvide sit modelprogram af grønne biler fra de fire nuværende modeller til 11. Niro hybrid og Optima plug-in-hybrid indleder denne udvidelse. Og målsætningen er en forbedring af bilernes gennemsnitlige brændstofeffektivitet på 25 % i forhold til 2014-niveauet.
Michael Cole, som er Chief Operating Officer hos KIA Motors Europe, udtalte følgende: “Salget af hybridbiler i Europa er mere end fordoblet i løbet af de seneste fem år og anslås at nå op på omkring 700.000 nye biler i Europa i 2020. Med hhv. Niro og Optima Plug-in Hybrid kan KIA imødekomme den stigende efterspørgsel efter biler, der kører på alternativt brændstof, og den vil bidrage til, at vi kan nå vores globale 2020-målsætning om at forbedre den gennemsnitlige brændstofeffektivitet med 25 % i forhold til 2014-niveauet.”
Den udvidede række af lav-emissions-biler vil omfatte en lang række avancerede drivlinjer – fra hybrid og plug-in-hybrid til batteridrevne elbiler og elbiler med brintbrændselsceller. Niro er blandt de første af KIAs nye modeller, der designes, konstrueres og produceres som led i denne plan.
Foruden investeringer i avancerede drivteknologier vil KIA også frem til 2020 udskifte syv ud af ti af sine nuværende motortyper med næste generation af benzin- og dieselmotorer, og samtidig vil antallet af motorer med turbolader blive større. Desuden planlægges der mere effektive multi-speed-gearkasser, og KIAs ingeniører har en målsætning om en vægtreducering på 5 % af de nye bilers karrosserier ved hjælp af større anvendelse af ultrahøjstyrkestål.
Europæisk premiere på den nye KIA Niro hybrid
Med KIA Niro får man den praktiske tiltrækningskraft og den evne til at fange folks opmærksomhed, der kendetegner en rummelig crossover, samt god brændstoføkonomi takket være den avancerede hybriddrivlinje. Bilen er helt fra grunden konstrueret som hybridbil, og dens attraktive og moderne design vil få bilen til at skille sig ud blandt de konservativt designede konkurrenter.
Niros helt nye platform er konstrueret uafhængigt af de eksisterende KIA-modeller, og bilen er udviklet til at rumme en specifik række af miljøvenlige teknologier og næste generations drivlinjer. Niros hybriddrivlinje – bestående af en 1,6-liters benzinmotor med direkte benzinindsprøjtning (GDI), litium-ion polymer batteripakke, 32 kW elmotor og 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse – er under udvikling, og samtidig arbejder KIAs ingeniører på at nå målsætningen om CO2-emissioner på 89 g/km*.
Michael Cole, som er Chief Operating Officer hos KIA Motors Europe, udtalte følgende: “Med KIA Niro får køberne en attraktiv blanding af crossoverens praktiske egenskaber og det smarte og moderne design, som KIA er kendt for, sammen med en effektiv ny hybriddrivlinje, så omkostningerne holdes nede. Niro udfylder et tomrum på crossover-markedet med lav hybrid-emission, og bilen vil appellere til mange forskellige europæiske købere.”
Ingeniørmålsætning om 89 g/km CO2-emissioner fra avanceret hybriddrivlinje
Under udviklingen af KIA Niro HEV har ingeniørteamet primært fokuseret indsatsen på at skabe klassens bedste brændstoføkonomi i segmentet for kompakte crossovere. KIA Niro kombinerer det moderne design med lave emissioner og god brændstoføkonomi, og der er fastsat en målsætning på CO2-emissioner på 89 g/km (blandet kørsel, på baggrund af KIAs interne test).
KIA Niro HEV er udviklet som en hybridmodel fra grunden og får sit ultralave emissionsniveau og sin imponerende brændstoføkonomi ved hjælp af en downsizet hybriddrivlinje. KIAs 1,6-liters “Kappa”-benzinmotor med direkte benzinindsprøjtning (GDI) (105 hk og et drejningsmoment på 147 Nm) kombineres med en 32 kW-elmotor og en litium-ion polymer batteripakke på 1,56 kWh. Drivlinjens samlede ydelse på 141 hk overføres til vejen via en særdeles effektiv 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse med et maksimalt moment på 264 Nm (195 lb ft) til rådighed i første gear.
Efter den europæiske premiere ved 2016-udgaven af biludstillingen i Geneve sættes KIA Niro efter planen i fuld serieproduktion på KIAs topmoderne fabrik i Hwasung, Korea, i maj 2016.
KIA Niro kommer til salg på det europæiske marked fra slutningen af 3. kvartal 2016, og som alle andre KIA modeller, der sælges i Europa, er den omfattet af mærkets enestående garanti på 7 år/150.000 km.
Den nye Optima Plug-in Hybrid har maksimal rækkevidde og effektivitet
Den helt nye Optima Plug-in Hybrid, KIAs første plug-in-hybrid-elbil nogensinde, får europæisk premiere ved biludstillingen i Geneve i næste måned, før den kommer til salg rundt om i Europa i 4. kvartal 2016. Den innovative plug-in-hybriddrivlinje bliver en vigtig tilføjelse til KIAs Optima modelprogram i D-segmentet sammen med mærkets stadig større udvalg af lav-emissions-biler.
Den helt nye Optima Plug-in Hybrid har større batterikapacitet og bedre rent elektrisk rækkevidde end tidligere Optima Hybrid modeller, hvilket giver føreren mulighed at køre op til 54 km med nul emissioner via fuld elektrisk drift, før der bliver brug for, at den effektive 2,0-liters GDI-motor (direkte benzinindsprøjtning) skaber fremdrift. CO2-emissioner på kun 37 g/km ved blandet kørsel (baseret på New European Driving Cycle) sikrer, at de samlede ejeromkostninger er lave for både private ejere og fleet-ejere.
Michael Cole, som er Chief Operating Officer hos KIA Motors Europe, udtalte følgende: “Vores avancerede nye plug-in-hybriddrivlinje gør Optima til et særdeles attraktivt tilbud for privatkunder og fleet-kunder. Den kombinerer attraktivt design, en fantastisk køreoplevelse, lave driftsomkostninger og minimal miljøbelastning.”
Den seneste generation af KIA Optima huskes for at have startet mærkets designmæssige forandring, da den blev lanceret globalt i 2010. Den helt nye Optima markerer det næste skridt i denne forandringsproces, idet den nye Plug-in Hybrid har fået en række visuelle forbedringer. Ændringerne gør, at modellen skiller sig ud fra andre Optima modeller med konventionel forbrændingsmotor, og desuden forbedres aerodynamikken.
Den helt nye Optima Plug-in Hybrid er udstyret med en række intuitive førerassistentsystemer, som giver maksimal sikkerhed og desuden bidrager til effektive motorpræstationer.
54 km rent elektrisk rækkevidde og 37 g/km CO2-emissioner
Optima Plug-in Hybrid har en 9,8 kWh litium-polymer-batteripakke sammen med en 50 kW elmotor, hvormed den ved rent elektrisk drift kan køre op til 54 km ved hastigheder op til 120 km/h, og dette placerer Optima Plug-in Hybrid blandt D-segmentets førende biler med hensyn til rent elektrisk rækkevidde.
Den innovative drivlinje omfatter KIAs effektive 2,0-liters firecylindrede “Nu”-GDI-motor som det centrale element, der i sig selv yder 156 hk og 189 Nm. Motoren er koblet sammen med elmotoren, hvilket gør, at bilen kan køre i et program, hvor den bibeholder opladningen, når batteriet løber tør for strøm. Drivlinjens samlede ydelse er 205 hk ved 6.000 omdr./min., hvor elmotoren giver lynhurtig motorrespons til speederbevægelserne. Når eldriften lægges til, giver det Plug-in Hybrid et samlet drejningsmoment på hele 375 Nm ved kun 2.300 omdr./min.
Kraften overføres til vejen ved hjælp af en jævnt skiftende 6-trins automatisk gearkasse og elmotoren på 50 kW, som er monteret på gearkassen og bruges til at drive Optima Plug-in Hybrid, og som dermed erstatter den traditionelle momentomformer.
Batterisystemet i Optima Plug-in Hybrid er fra den nyeste generation og består af en 9,8 kWh litium-ion-polymer-batteripakke, som har en markant større ydelse end den ydelse, batteripakken i den udgående Optimas hybridsystem leverer. Da den er så enkel, kan den pakkes kompakt på forakslen, og ydelsen fra elmotoren og benzinmotoren overføres helt ubesværet til de trækkende forhjul med minimalt energitab.
Optima Plug-in Hybrid byder på en ukompliceret blanding af en yderst effektiv eldrift og intern forbrændingskraft og præstationer på et konstant højt niveau. Optima Plug-in Hybrid kan accelerere fra 0-100 km/h på 9,4 sek., hvilket er 0,6 sek. hurtigere end Optima Hybrid – den forrige parallelhybridgeneration.
Det forventes, at CO2-emissioner fra Optima Plug-in Hybrid vil ligge på 37 g/km (blandet kørsel, baseret på New European Driving Cycle).
På trods af den plads, som den højtydende batteripakke optager, er Optima Plug-in Hybrid pakket på en sådan måde, at bilen har en bagagerumskapacitet (VDA) på 307 l, idet den nye batteripakke er skjult bag bagsædet og i reservehjulsfordybningen. Ved at tilføje plug-in-drivlinjen har ingeniørerne kunnet anvende en mindre brændstoftank i forhold til den udgående Optima Hybrid, idet kapaciteten reduceres fra 65 l til 55 l.
Verdenspremiere på den helt nye KIA Optima Sportswagon
Med Optima Stationcar, som er inspireret af konceptbilen KIA SPORTSPACE fra 2015, der blev vist frem for første gang på biludstillingen i Geneve i 2015, får man iøjnefaldende udvendigt design og kvalitetsinteriør fra Optima sedan fra 2016 og desuden de praktiske egenskaber og tiltrækningskraften ved en stationcar. Det er KIAs første optræden i det stærke felt af stationcars i D-segmentet. Da bilen er en helt igennem praktisk hverdagsbil, vil Optima Sportswagon også være blandt de mest stilfulde i sin klasse med en lang, slank og dynamisk profil. Stationcar modellen har bevaret den samme bredde (1,860 mm) og længde (4,855 mm) som sedan-udgaven, men er blevet 5 mm højere (øget til 1,470 mm) for at skabe den ekstra plads i bagagerummet.
Salget af Optima Stationcar begynder i 4. kvartal 2016 i hele Europa.
Den helt nye Optima Sportswagon er den mest praktiske Optima nogensinde, da den har stor bagagerumskapacitet og en række nyskabende og anvendelige funktioner, som sikrer bedst mulig udnyttelse af opbevaringspladsen. Den ekstra bagagerumsplads, der skyldes stationcar-udformningen, gør Optima Sportswagon til en af de mest praktiske biler i sin klasse med 553l (VDA) bagagerumskapacitet bag anden sæderække – 48 l mere end i Optima sedan.
Karrosseri af høj styrke med aktive sikkerhedsteknologier
Den nye Stationcar har et højt sikkerhedsniveau takket være bilens lave vægt, det stærke karrosseri og det høje niveau af passiv og aktiv sikkerhed. KIAs ingeniører har i hele udviklingsarbejdet med Optima Sportswagon haft en vurdering på 5 stjerner i Euro NCAP-sikkerhedstesten som mål. Optima sedan har for nylig opnået de maksimale fem stjerner hos den uafhængige sikkerhedsorganisation EuroNCAP.
Karrosseriet i Optima Plug-in Hybrid nyder godt af den omfattende anvendelse af ultrahøjstyrkestål, som udgør 51 % af karrosseriet. Der er brugt ultrahøjstyrkestål til forstærkning af bilens A- og B-stolper, sidepaneler, bund og forreste hjulkasser med særligt fokus på taget, C-stolpen og bagpladen, som er blevet tilpasset i forbindelse med Optimas forandring fra sedan til stationcar.
Inde i det stærke karrosseri sørges der for den passive passagersikkerhed med frontairbags til fører og forsædepassager, knæairbag til føreren, to sideairbags foran og to gardinairbags som standardudstyr.
KIA Optima Sportswagon forventes at klare sig godt i den stadig vigtigere kategori for sikkerhedssystemer. Dette skyldes bilens forskellige nye aktive sikkerhedsteknologier, der er konstrueret til at undgå kollisioner eller reducere følgerne af kollisioner.
KIAs Vehicle Stability Management (VSM) er standardudstyr, og det giver kontrol over bilen under opbremsninger og i sving, fordi systemet regulerer bilens elektronisk stabilitetskontrol (ESC) og den elektriske servostyring, hvis det registreres, at der mistes vejgreb.
Afhængigt af land fås der som ekstraudstyr en lang række aktive sikkerhedsteknologier til Optima Sportswagon. Dette ekstraudstyr omfatter følgende:
– Advanced Smart Cruise Control (SCC), som automatisk tilpasser Optimas hastighed for at holde en sikker afstand til forankørende biler.
– Autonomous Emergency Braking (AEB)*, som ved hjælp af et langtrækkende radarsystem registrerer en potentiel kollision med et andet køretøj eller en fodgænger og om nødvendigt bremser bilen til stilstand.
– Lane Keeping Assist System (LKAS), som registrerer Optimas placering i forhold til vognbanelinjerne og automatisk retter bilen op, hvis det registrerer, at bilen er ved at forlade vognbanen, uden at føreren bruger blinklyset.
– High Beam Assist (HBA), som automatisk skifter mellem nær- og fjernlys i forhold til andre biler og vejforholdene.
– Speed Limit Information Function (SLIF), som viser hastighedsgrænserne i bilens instrumentenhed ved hjælp af kamerabaseret vejskiltegenkendelse.
– Blind Spot Detection (BSD), som advarer føreren med en advarselslampe i sidespejlet i den pågældende side, når en anden bil befinder sig i førerens blinde vinkel.
– Rear Cross Traffic Alert (RCTA), som advarer om andre biler bag Optima, når man fx bakker ud fra en parkeringsbås.
– AEB-systemet i Optima Sportswagon er unikt i segmentet i Europa, og det omfatter foruden en kortrækkende radar også en langtrækkende radar, som kan registrere køretøjer og fodgængere længere væk og ved højere hastigheder end i mange af konkurrenterne.
Den kortrækkende “city”-radar hjælper føreren med at undgå eller mindske effekten af kollisioner ved hastigheder på under 50 km/h. Den langtrækkende radar gør Optima Sportswagon i stand til at registrere og reagere på forhindrer ved hastigheder mellem 30-80 km/h. AEB-systemets fodgængerregistrering er konstrueret til at registrere fodgængere ved hastigheder op til 60 km/h og reducere risikoen for en kollision.
*Autonomous Emergency Braking System (AEBS) er et assistentsystem og fritager ikke føreren fra hans eller hendes ansvar for sikker betjening af bilen til enhver tid. Føreren skal stadig tilpasse sin kørestil til vedkommendes personlige køreevner, lovgivningen og de generelle vej- og trafikforhold. AEBS er ikke konstrueret til selv at køre bilen. Se instruktionsbogen for yderligere informationer.
Komfortabel kørsel, adrætte køreegenskaber og elektronisk undervogn (ekstraudstyr)
Kørekomforten, stabiliteten ved høje hastigheder og de dynamiske køreegenskaber er centrale elementer i den nye Optima sportswagon. Undervognen i Optima Sportswagon er udviklet til at isolere vibrationer og stød fra dårlige vejbelægninger og samtidig gøre bilens køreegenskaber mere adrætte.
Det komplet uafhængige hjulophæng fra Optima sedan er blevet overført til den nye Stationcar. Dog er justeringen af fjedrene, støddæmperne og sporingen blevet tilpasset til den nye stationcar, da vægten er fordelt anderledes i den nye model, som er lidt tungere bagtil, og da modellernes tyngdepunkter ikke er ens.
Som led i udviklingen af Optimas komplet uafhængige hjulophæng i forhold til den forrige generation af KIA Optima har KIAs ingeniører flyttet monteringspunkterne til den forreste og bageste underramme længere ud mod bilens sider for at gøre kørslen mere komfortabel på ujævn vejbelægning. Der er monteret to ekstra bøsninger (nu fire) for at øge stivheden på tværs af bilen og mere robuste hjullejer for at fuldende ændringerne af den forreste del af undervognen. Resultaterne mærkes tydeligt på Optima Sportswagon, som har hurtig respons på input fra styretøjet, godt vejgreb i sving og stabilitet på motorveje og dårlig vejbelægning.
Bagest har Optimas multilink-hjulophæng store dobbelte bærearme med tykke og særdeles energiabsorberende bøsninger. Optimas kørekomfort og køreegenskaber forbedres desuden af høj stabilitet og god stødabsorbering.
Optima Sportswagon har KIAs nye tandstangsmonterede, elmotordrevne servostyringssystem (R-MDPS), som er standardudstyr i europæiske modeller med 1,7-liters CRDi-motor og GT-modeller med den nye 2,0-liters T-GDI-motor. Takket være monteringen direkte på tandstangen frem for på ratstammen giver R-MDPS en god styrefølelse og en hurtig, lineær respons på førerens ratbevægelser – især omkring midtpunktet. Med R-MDPS får Stationcar skarpere køreegenskaber og bliver en af de mest adrætte biler i D-segmentet.
Kunderne kan tilvælge elektronisk reguleret undervogn (ekstraudstyr) med interne ventiler (ECS), som giver en kørekomfort og køreegenskaber, der er skræddersyet til de europæiske kunders smag. ECS anvender interne ventiler til hver af de fire støddæmpere, og systemet er forbundet med en G-kraftsensor i styreenheden og to G-kraftsensorer integreret i forhjulene. Ved hjælp af disse sensorer registrerer ECS input fra rattet og speederpositionen og overvåger vejforholdene, så det kan tilpasse undervognen til en strammere, mere sportslig kørestil eller til større komfort – førerne kan således vælge mellem indstillingerne “sport” og “normal”. Systemet tilfører individuel dæmpning af hvert enkelt hjul hurtigere end nogensinde før. Fra introduktionen vil ECS kunne fås til modeller med 1,7-liters CRDi-motor, og systemet vil blive standardudstyr på alle modeller med 2,0-liters T-GDI GT-motor.
Valg mellem benzin- og dieselmotorer med manuel eller automatisk gearkasse
Når den kommer til salg i Europa, vil den forhjulstrukne Optima Sportswagon kunne fås med en række forskellige benzin- og dieselmotorer, der opfylder Euro 6. Til Optima Sportswagon kan der vælges mellem en 1,7-liters CRDi-dieselmotor eller en 2,0-liters CVVL-benzinmotor, mens GT-modellerne er udstyret med KIAs nye, højtydende 2,0-liters benzinmotor med turbo og direkte indsprøjtning.
Den 1,7-liters CRDi-dieselmotor blev opgraderet til brug i Optima sedan og videreføres nu uforandret til Stationcar. Denne motor vil blive den mest solgte motorvariant på det europæiske marked. Motoren er blevet forbedret på en række punkter, så den har fået højere ydelse og drejningsmoment og færre emissioner. Den opgraderede 1,7-liters dieselmotorer yder 141 hk og et drejningsmomentet på 340 Nm, har lav CO2-emission og god brændstoføkonomi, og den endelige godkendelse forventes senere i 2016.
1,7-liters CRDi-motoren fås med 6-trins manuel gearkasse eller med KIAs nye 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse, som kan overføre det høje drejningsmoment fra turbodieselmotoren, og som er udviklet til at give en mere sportslig køreoplevelse med jævne og hurtige gearskift.
Optima Sportswagon fås også med en 2,0-liters CVVL-benzinmotor, som har kontinuerligt variabel ventilstyring, hvilket giver en jævn udfoldelse af de 163 hk og en effektiv og hurtig respons. Den 2,0-liters CVVL-benzinmotor kan fås med 6-trins manuel eller automatisk gearkasse. Denne motor bliver dog ikke lanceret i Danmark. I den højtydende Optima Stationcar GT ligger KIAs nye 2,0-liters T-GDI GT-benzinmotor, som omdanner motorkraften gennem en 6-trins automatisk gearkasse.
KIA Optima Sportswagon kommer til salg fra 4. kvartal 2016
Optima Sportswagon kommer ud til forhandlerne i Europa i 4. kvartal 2016, og den er naturligvis også omfattet af koncernens unikke garanti på 7 år/150.000 km. Optima Stationcar til de europæiske markeder bliver produceret på KIAs fabrik i Hwasung, Korea.