KIA lancerer helt ny Hybrid Bil – KIA Niro
KIA har i dag offentliggjort sine planer om at lancere en helt ny lav-emissions-bil i sit voksende modelprogram. Niro – som er en Hybrid Utility Vehicle (HUV) – er et nyt koncept fra den koreanske bilproducent og markerer udviklingen af KIAs første dedikerede platform til miljøvenlige biler.
Niro får alle de samme praktiske og attraktive egenskaber som en kompakt SUV men med bedre brændstoføkonomi. Bilen er helt fra grunden konstrueret som hybridbil, og dens attraktive og moderne design vil få bilen til at skille sig ud i et traditionelt set konservativt segment.
Niros helt nye platform er konstrueret uafhængigt af de eksisterende KIA-modeller, og den er udviklet til at rumme en specifik række af miljøvenlige teknologier og næste generations drivlinjer.
Hyoung-Keun Lee, som er Vice Chairman & CEO hos KIA Motors Corporation, udtalter: “Vores nye model er udviklet til at kunne give kunderne alt, hvad de kan ønske sig af en kompakt SUV med hensyn til praktiske egenskaber og design, og samtidig får de de lave driftsomkostninger, der kendetegner hybridbiler. Ved at lade vores ingeniører starte helt fra bunden har vi forsøgt at udvikle en bil, som vil tiltrække en bredere kundegruppe”.
Lee tilføjede: “Markedet for kompakte SUV'er er fortsat et af de hurtigst voksende segmenter i verden, og ved at tilbyde et flot og moderne design, stor praktisk anvendelighed og en ekstraordinær brændstoføkonomi vil KIAs nye Niro Hybrid Utility-model være klassens mest tiltrækkende og attraktive bil”.
Dristigt design til helt ny hybridmodel
En helt ny tilføjelse til KIAs designorienterede modelprogram: KIA Niro vil have et helt nyt design med et sportsligt og aerodynamisk karrosseri, diskret udformede overflader og stylingdetaljer, der giver bilens moderne look den sidste finish. Selv om Niro er en helt ny model, som ikke har nogen direkte forgængere, kan den alligevel straks genkendes som en KIA med den velkendte tiger nose-signaturkølergrill og en række andre designmæssige ligheder med de nyeste KIA modeller. Designet af det nye Niro-udviklingsprojekt er udarbejdet under ledelse af KIAs designcentre i Californien og i Namyang i Korea.
Med en sportslig og kompakt SUV-form sætter bilens designere fokus på de mest moderne arkitektoniske designformer og moderne skulpturel kunst, der er de primære inspirationskilder bag den nye HUV's karrosseri. Bilen har en elegant og slank udformning, mens dens relativt store bredde afspejler stabilitet og et lavt tyngdepunkt. Den lange akselafstand minimerer størrelsen af det forreste og bageste overhæng og giver personerne i bilen maksimal plads i kabinen.
Klassens bedste brændstoføkonomi og CO2-emissioner under 90 g/km
Ingeniørteamets primære fokus i udviklingen af den nye model er at levere klassens bedste brændstoføkonomi i segmentet for kompakte SUV'er. KIA Niro kommer til at kombinere et flot SUV-design med bedre brændstoføkonomi i forhold til konkurrenterne og en målsætning om CO2-emissioner under 90 g/km (ved blandet kørsel og på baggrund af New European Driving Cycle).
Niro har i hele udviklingsfasen været tænkt som en dedikeret hybridmodel. Bilen får sit ultralave emissionsniveau og sin imponerende brændstoføkonomi ved hjælp af en downsizet hybriddrivlinje, som består af KIAs 1,6-liters “Kappa”-benzinmotor med direkte benzinindsprøjtning (GDI) (105 hk og et drejningsmoment på 147 Nm) kombineret med en litium-polymer-batteripakke på 1,56 kWh og en 32 kW-elmotor. Drivlinjens samlede ydelse og drejningsmoment overføres til vejen via en særdeles effektiv 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse.
Platformen under Niro er konstrueret specielt til at rumme næste generations benzin-/el-hybriddrivlinje. Modellen udvides senere med en version med plug-in-hybridmotor.
Ultrahøjstyrkestål til Niros unikke nye platform
KIA Niros karrosseri, som er baseret på en unik ny platform, består af over 50 % ultrahøjstyrkestål, hvilket bidrager til at opnå udviklingsteamets målsætning om klassens bedste brændstoføkonomi og høje karakterer for sikkerhed. Som en del af KIAs overordnede målsætning vil den udvidede brug af ultrahøjstyrkestål hjælpe KIA med at nå sit mål om at reducere vægten af nye bilers karrosserier med 5 % i gennemsnit i forhold til 2014-niveau inden 2020.
Med et stærkt og let karrosseri vil Niro bygge videre på KIAs ry for at producere biler med stor kollisionssikkerhed. Koncernens ingeniørteams går efter de højest mulige karakterer fra de uafhængige testorganisationer rundt om i verden, hvilket understøttes af de nyeste aktive, passive og kollisionsforebyggende features, som KIA har at byde på.
Højstyrkeplatformen vil ikke blot betyde en bedre sikkerhedsbedømmelse. Den vil også hjælpe med til at minimere støj, vibrationer og hårdhed (NVH), hvilket har været et vigtigt fokusområde i forbindelse med udviklingen af Niro. Det stærke karrosseri giver også KIAs eksperter i chassis og dynamiske egenskaber mulighed for at give bilen behagelig og raffineret kørekomfort og dynamiske køreegenskaber.
Produktionen til de globale markeder starter efter planen i 2016
Den nye KIA Niro Hybrid Utility Vehicle bliver præsenteret næste år, og produktionen til de oversøiske markeder starter efter planen i slutningen af 2016. Bilen skal produceres på KIAs fabrik i Hwasung i Korea.
KIA vil forbedre den gennemsnitlige brændstofeffektivitet med 25 % inden 2020
Udviklingen af en helt ny platform og en fremragende drivlinje til Niro vil bidrage til mærkets ambition om at blive førende på markedet for lav-emissions-biler inden 2020. I løbet af de næste 5 år vil KIA udvide sit modelprogram af grønne biler fra de fire nuværende modeller til 11. Og målsætningen er en forbedring af bilernes gennemsnitlige brændstofeffektivitet på 25 % i forhold til 2014-niveau.
Den udvidede række af lav-emissions-biler vil omfatte en lang række avancerede drivlinjer – fra hybrid og plug-in-hybrid til batteridrevne elbiler og elbiler med brintbrændselsceller. Niro bliver blandt de første af KIAs nye modeller, der designes, konstrueres og produceres som led i denne plan.
Foruden investeringer i avancerede drivteknologier vil KIA også frem til 2020 udskifte syv ud af ti af sine nuværende motortyper med næste generation af benzin- og dieselmotorer, og samtidig vil antallet af motorer med turbolader blive større. Mere effektive multi-speed-gearkasser er også under planlægning, og KIAs ingeniører har en målsætning om en vægtreducering på 5 % af de nye bilers karrosserier ved hjælp af større anvendelse af ultrahøjstyrkestål.
*Alle tekniske informationer i denne pressemeddelelse er forventede målsætninger, der afventer videre udvikling og godkendelse. Alle tal kan blive ændret.