KIA præsenterer Active Shift Control til hybrid
KIAs fremtidens hybridbiler vil være udstyret med verdens første Active Shift Control (ASC)-gearkasseteknologi. Nyskabelsen, som er udviklet af KIAs moderselskab Hyundai Motor Group, optimerer gearskifteeffektiviteten ved at overvåge gearskiftene 500 gange pr. sekund, hvorved gearkassens omdrejnings-hastighed tilpasses præcist, så der opnås et hurtigere gearskifte.
Den nye teknologi vil få debut i en kommende Hyundai model og vil efterfølgende også blive implementeret i kommende KIA hybrid- og plug-in hybrid modeller.
ASC anvender ny intelligent styresoftware i Hybrid Control enheden, som herefter tilpasser el-motorens og gearkassens omdrejnings-hastighed, så gearskiftetiderne reduceres med 30 %. Teknologien vil også betyde mere jævne gearskift på trods af hurtigere gearskiftetider.
“Udviklingen af den første ASC-teknologi i verden er en bemærkelsesværdig nyskabelse, hvor motoren anvendes målrettet til styring af gearskift,” udtalte KyoungJoon Chang, som er Vice President and Head of Powertrain Control System Group hos Hyundai Motor Group. “Det vil ikke blot betyde brændstofbesparelser, men også endnu større køreglæde for vores kunder.”
Koncern-udviklet styrelogik overført til el-motoren
Konventionelle hybridbiler anvender ikke momentomformere til at opnå yderligere forbedringer af brændstoføkonomien – traditionelt set er momentomformere nemlig skyld i et energitab i kraftoverførings-processen. Selvom hybrid-transmissionssystemer er brændstoføkonomiske, kræver de ofte længere gearskiftetider for at sikre jævne gearskift.
Ved hjælp af ASC-teknologien kan hybridbilens elmotor overtage styringen i forbindelse med gearskift ved at anvende ny software i Hybrid Control enheden (HCU), hvorved problemer med langsomme gearskiftetider reduceres. Via en sensor, som er monteret inde i elmotoren, overvåger Hybrid Control enheden gearkassens omdrejnings-hastighed 500 gange pr. sekund, hvorved den hurtigt synkroniserer gearkassens omdrejnings-hastighed med motorens.
Takket være synkroniseringen reduceres gearskiftetiden med 30 % fra 500 ms til 350 ms. Dermed forbedres ikke alene accelerationen og brændstoføkonomien i en hybridbil, men også gearkassens holdbarhed, eftersom friktionen i forbindelse med gearskift bliver minimeret.
Øget efterspørgsel efter elektrificerede modeller fra KIA
Takket være et af de bredeste udvalg af hybrid- og eldrevne modeller på markedet, har KIA med sit sortiment af eldrevne modeller oplevet en markant stigning i efterspørgslen de seneste år.
I løbet af de første 6 måneder af 2019 er salget af KIAs eldrevne modeller steget med 38 % til 38.173 enheder sammenlignet med 27.671 enheder i samme periode i 2018. Dette omfatter KIA Niro, der fås som hybrid-, plug-in-hybrid- og komplet eldreven bil – samt Optima Plug-in Hybrid.