KIA præsenterer den helt nye Soul EV
Fredericia, den 13. februar 2014 – Den helt nye KIA Soul EV får europæisk debut på den 84. udgave af Salon International de l’Automobile i Geneve den 4. marts 2014 sammen med præsentationen af næste generation af mærkets hybriddrivlinje. På standen får de selskab af den forbedrede KIA Sportage og den opgraderede KIA Optima Hybrid samt konceptbilen GT4 Stinger, som havde verdenspremiere på Detroit Auto Show tidligere i år.
Med det ikoniske design fra anden generation af KIA Soul, der blev lanceret for nylig, vil den helt nye KIA Soul EV blive mærkets første globalt markedsførte elbil, når produktionen påbegyndes i anden halvdel af 2014.
Soul EV er en forhjulstrukket elbil med et højtydende 27 kWh litium-ion-polymer-batteri og klassens førende batterienergitæthed på 200 Wh/kg. Kraften kommer fra en 81,4 kW elmotor, som leverer et drejningsmoment på 285 Nm. Bilen vil appellere til by pendlere takket være en rækkevidde på ca. 200 km på en enkelt opladning.
Soul EV vil nyde godt af de køreegenskaber og det høje niveau af raffinement, der kommer fra bilens lave tyngdepunkt, den reviderede platform og undervogn samt nye materialer, som er konstrueret til at reducere støj, vibrationer og hårdhed.
For at maksimere effektiviteten og den potentielle rækkevidde for Soul EV er bilen udstyret med en række energibesparende teknologier, som reducerer belastningen af batteriet og øger den maksimale rækkevidde. Det er blandt andet nye avancerede varme-, ventilations- og airconditionteknologier inklusiv verdens første individuelle ventilationssystem – udelukkende til føreren, regenererende opbremsning i fire trin og et batterivarmesystem.
Soul EV vil også være en af de mest praktiske elbiler på markedet, når den kommer til salg i Europa senere i 2014, fordi batterierne begrænser kabine- og bagagerumspladsen minimalt. Som med alle andre KIA modeller vil Soul EV give ejerne ro i sindet med KIAs enestående 7-års / 150.000 km garanti.
Ud over fremvisningen af nye produktionsklare lavemissionsbiler i Geneve vil KIA præsentere en særskilt udstilling af en ny hybridteknologi, som er udviklet af mærkets europæiske R&D-center til brug i fremtidige KIA modeller.
Hybridsystemet består af et 48V bly-kulfiber-batteri, som er koblet sammen med en lille elmotor og øger motorens ydelse. Batteriet leverer også energi til en elektrisk turbolader, som øger drejningsmomentet og kraften ved lave motoromdrejningstal. Under de rette forhold kan hybriddrivlinjen drive en bil rent elektrisk ved lave hastigheder og afslappet kørsel, mens batteriet oplades under deceleration. Og når bilen holder stille, fungerer teknologien også som et nul-emissions-start-stop-system, hvorved denne funktion udføres nærmest uden nogen form for støj eller vibrationer, da det er et system med remtræk. Teknologien giver også KIAs ingeniører mulighed for at reducere størrelsen – og vægten – på bilens eksisterende 12V-batteri.
Efter afsløringen tidligere i år på North American International Auto Show får KIAs fantastiske GT4 Stinger koncept nu europæisk debut i Geneve. GT4 Stinger, som er skabt af KIAs californiske designteam, bevæger KIAs design sig i en ny retning, og har central fokus på maksimal køreglæde.
Kraften kommer fra en 315 hk 2,0-liters turbobenzinmotor med direkte indsprøjtning (T-GDI) og fire cylindre, og den iøjnefaldende 2+2-sportsvogn sigter mod at involvere føreren mest muligt med en 6-trins manuel gearkasse og baghjulstræk. Som et statement omkring konceptbilens dynamiske intentioner er bilen udstyret med uafhængigt hjulophæng med dobbelt wishbone hele vejen rundt, en kulfiberfrontspoiler, der giver masser af downforce, og ventilerede bremser foran. KIAs signaturkølergrill sidder tæt ved jorden for at give maksimal motorkøling og indsugning af kold luft.
Mens der i øjeblikket ikke er planer om at serieproducere konceptbilen, har KIA ofte før leveret produktionsmodeller med kraftige træk fra deres forudgående konceptbiler, og GT4 Stinger giver et spændende glimt af KIAs mulige fremtid.
Som respons på feedback fra kunderne og den øgede konkurrence på det europæiske marked viser KIA også den forbedrede KIA Sportage på biludstillingen i Geneve. Mærkets succesfulde kompakte crossover har fået små, men markante opgraderinger af det moderne ydre samt et opfrisket kabinedesign og nye materialer i hele kabinen.
Sportage har også fået en række nye features, som gør den endnu mere attraktiv for de europæiske købere. Deriblandt et nyt premium soundsystem, LED-baglygter, KIAs FlexSteer-system, varme i rat og en ny 4,2″ TFT-LCD-supervision-instrumentenhed.
Sportage vil være endnu mere raffineret end den aktuelle model med en række ændringer, som har til hensigt at minimere støj, vibrationer og hårdhed. Støjdæmpende forrudeglas vil hjælpe med at reducere vindstøj, mens forbedringer af vigtige områder i karrosseristrukturen, som fx lejemonterede hjælperammer og nye monteringsbeslag til gearkassen, giver yderligere forbedringer af raffinementet.
KIAs bedst sælgende model i Europa, Sportage, tiltrak 89.553 kunder i 2013 – en stigning på 10,5 % i forhold til året før. Den forbedrede Sportage, som bygges på KIAs fabrik i Žilina i Slovakiet, kommer på markedet i Europa senere i 2014.
Den opgraderede KIA Optima Hybrid, som har fået en række ændringer, har også europæisk debut. Rent optisk har Optima Hybrid nydesignede kofangere foran og bagpå, fronten omfatter nye LED-tågelygter og et revideret design af KIAs varemærke – “Tiger nose”-kølergrillen. Bilens profil er også blevet forbedret med nyt dekor på sidepanelerne og nydesignede 16″ og 17″ alufælge. Med den opgraderede model vil kunderne også få mulighed for at tilvælge et nyt “White Package”-interiør med hvidt sædeindtræk og kabineelementer i sort højglans. To nye udvendige lakfarver; Smoky Blue og Aluminium Silver fuldender de optiske ændringer.
Den nyeste Optima Hybrid vil også være udstyret med en række nye features inklusive tredje generation af KIAs regenererende bremsesystem med bedre bremsefornemmelse og respons, et nyt touchscreen-interface specielt til hybridsystemet og en ny High Tech Pack (ekstraudstyr), der omfatter vognbaneskiftalarm, registrering af biler i den blinde vinkel og parkeringsassistent.
Den opgraderede Optima Hybrid er planlagt til at gå i produktion i Korea i løbet af april 2014, og salget starter senere på året.