KIA Sorento
* Friskt nyt udseende med tiltrækningskraft for premiumsegmentet til den populære Sorento SUV
* Ny 2,4-liters GDI-benzinmotor med 192 hk
* Kraftigere karrosseri forbedrer kørekvaliteten, køreegenskaberne og bilens egenskaber
* Hightech aktive sikkerhedsteknologier forbedrer beskyttelsen
Frankfurt, den 27. september 2012 – Den opgraderede KIA Sorento SUV ser en række markante ændringer, herunder blandt andet et nykonstrueret karrosseri, en ny 2,4-liters GDI-motor som den ene ud af flere optimerede motorer med bedre brændstoføkonomi og færre emissioner, forbedret kørekvalitet, bedre køreegenskaber og en forbedring af bilens egenskaber, ekstra hightech-komfort- og sikkerhedsudstyrsdetaljer plus et friskt nyt udseende til eksteriøret.
“Siden introduktionen i 2009 har den anden generation af KIA Sorento opnået et salg på mere end 34.000 stk. i Europa efter et salg på næsten 900.000 stk. af den oprindelige Sorento fra 2002 på verdensplan. Denne helt nye model blev en milepæl i vores mærkes historie, da den begyndte at rokke ved den generelle opfattelse af KIA, der gik på, at KIA antagelig kun skulle være producent af små biler”, udtalte Benny Oeyen, som er Vice President for Marketing og Product Planning hos KIA Motors Europe.
“Gennem det seneste årti har Sorento høstet stor ros i offentligheden og tiltrukket tusinder af nye kunder til KIA. Under KIAs designer- og ingeniørteams arbejde med at skabe den opgraderede Sorento var opmærksomheden i særlig grad rettet mod den feedback, som vi har modtaget fra bilejerne. Dette resulterede i en ny KIA model, der ikke blot er udtryk for et kosmetisk løft, men som er et stort skridt fremad for vores populære SUV”, tilføjede Oeyen.
Introduktion af et friskt nyt udseende med tiltrækningskraft for premiumsegmentet
For at give den opgraderede Sorento et friskt nyt udseende, som passede til den nye models kraftigere konstruktion, premiumkvaliteter og forbedrede specifikationer, valgte man i KIAs designerteam at give den et facelift foran og bagpå ved at skabe større områder med indfarvet overflade. Den store vægt, som der blev lagt på overfladedetaljerne, betød, at luftmodstanden kunne reduceres til en Cw-værdi på 0,34.
KIAs designere udviklede nye kofangere foran og bagpå med ukonventionelle, vertikalt placerede tågelygter, en ny kølergrill og forlygter med LED-positionslys samt en ny bagklap med nydesignede baglygter med LED-teknologi. Afhængigt af modellen er der mulighed for at fuldende Sorentos opdaterede design med 17″ eller 18″ aluminiumsfælge eller med de nye 19″ aluminiumsfælge, der fås som ekstraudstyr.
Der vil være mulighed for at tilkøbe et nyt todelt panoramaglastag med elektrisk betjent rullegardin. Og der vil blive introduceret syv nye lakfarver.
Nyt hightech-udstyr og førsteklasses kabinebeklædning
Inde i kabinen på den opgraderede Sorento sørger talrige forbedringer for at give ambientet et opfrisket look med hightech-udstyr i premiumkvalitet, der fås til nogle af modellerne, og et endnu større udvalg af ekstraudstyr. Kabinen kan beklædes med sort eller beige stof eller som ekstraudstyr med sort, brunt eller sort/hvidt læder.
Inde i kabinen, hvor der er plads til syv personer, er flere af overfladerne udført i bløde materialer – med finish i satinkrom til dørhåndtagene, dekoren omkring luftdyserne og til kontakterne. Derudover rummer kabinen en ny LCD-instrumentenhed, en ny midterkonsol med en 7″ LCD-skærm og (i modeller med automatisk gearkasse) en skiftekulisse med læderbeklædt gearvælger – hvilket er med til at underbygge bilens mere luksuriøse karakter.
Af andet ekstraudstyr i premiumkvalitet kan nævnes ventilerede forsæder med sædevarme og elektrisk indstilling, varme i lændestøtten til sæderne på anden sæderække, Bluetooth® håndfrit system, UV-reducerende, varmedæmpende ruder og separat aircondition til tredje sæderække.
Kunderne vil som ekstraudstyr også kunne få radarbaseret BSD (blind spot detection), vognbaneassistent, hvor der anvendes et kamera, som er monteret over forruden, og parkeringsassistent med ultralydssensorer til at styre bilen automatisk ved parallelparkering.
Undervognen er blevet sænket (med 10 mm), hvilket gør indstigningen i kabinen nemmere. Ligeledes er gulvet i kabinen blevet sænket, hvilket har øget benpladsen med 30 mm (anden sæderække) og 9 mm (tredje sæderække).
KIAs ingeniører har implementeret en lang række tiltag til at reducere nivauet af støj, vibrationer og hårdhed for at sikre, at den opgraderede Sorento har en endnu mere kultiveret motorgang end forgængermodellen, hvilket gør den til en af de mest støjsvage biler i klassen.
Forbedrede motorer reducerer brændstofforbruget og emissionerne
Afhængigt af de enkelte lande vil KIAs opgraderede Sorento kunne fås med en benzin- og to dieselmotorer (med ydelser på mellem 150 og 197 hk). Ved at forudse tendenserne blandt forbrugerne har KIA fintunet den helt nye 2,4-liters GDI-benzinmotor (der nu dukker op i en KIA bil for første gang i Europa) og den 2,2-liters TCI-dieselmotor, som begge forventes at blive de mest populære valg blandt forbrugerne i Europa, når det gælder forbedring af brændstofeffektiviteten.
Den ændrede 2,4-liters Theta II GDI-motor er udstyret med et nyt topstykke, stempler, brændstofindsprøjtning og indsugningssystem. Den yder 9 % mere (192 hk) og har et 6,6 % højere drejningsmoment (242 Nm) end den 2,4-liters MPI-motor, der kan fås i nogle lande uden for Vesteuropa, og har samtidig en bedre brændstoføkonomi (op til 14 %) og færre emissioner (fra 199 g/km).
KIAs R-familie af dieselmotorer har opnået stor popularitet i en lang række KIA modeller rundt om i verden. I den opgraderede Sorento er den 2,2-liters TCI-motor udstyret med et nyt udstødningstilbageføringssystem, der reducerer CO2-emissionerne med 14 % – helt ned til 153 g/km. Det maksimale drejningsmoment er 436 Nm (modeller med automatisk gearkasse) og 421 Nm (modeller med manuel gearkasse).
Den mindre 2,0-liters TCI-motor med en ydelse på 150 hk og 382 Nm vil også kunne fås.
6-trins gearkasse plus valg mellem 2WD og 4WD
Ligesom den foregående model vil alle opgraderede Sorento-modeller være udstyret med en 6-trins manuel eller automatisk gearkasse. Man vil her også også have mulighed for at vælge mellem 2WD (forhjulstræk) og 4WD (firehjulstræk) – afhængigt af modellen. 2WD-drivlinjevarianten giver en vægtbesparelse på ca. 60 kg, hvilket forbedrer brændstofforbruget yderligere.
4WD-drivlinjevarianten er et “on demand”-system, som i forbindelse med al rutinemæssig bykørsel og motorvejskørsel overfører motorens drejningsmoment til forhjulene med 100 %. Hvis et forhjul mister vejgrebet, overføres en del af momentet (op til 50 %) automatisk til baghjulene. I tilfælde af meget glatte veje har man som fører mulighed for at aktivere en særlig låsefunktion, hvor 50 % af trækkraften overføres til forhjulene, og de resterende 50 % overføres til baghjulene.
Forbedrede køreegenskaber ved kørsel på almindelig vej, bibeholdte offroad-egenskaber
Chassisingeniørerne hos KIA har arbejdet hårdt på at sikre, at den opgraderede Sorento foruden at give en meget tilfredsstillende respons på førerens handlinger også skulle have avancerede køreegenskaber, der kan måle sig med de bedste biler i klassen.
Mens standardspecifikationerne for hjulophænget er uændrede – McPherson-stivere foran og multi-link-ophæng bagpå – har hjælperammerne, som støtter hjulophænget, fået et helt nyt og krafigere design. Hjælperammerne sørger for, at hjulophængets komponenter placeres mere præcist, og sørger takket være ændrede bøsninger for, at der opnås en vibrationsdæmpende effekt. Større hjulophængsbøsninger, længere bageste bærearme og high performance-støddæmpere arbejder sammen om at øge bilens kørekomfort og -stabilitet.
For at opnå præcise styreegenskaber og give føreren følelsen af at have fuld kontrol over bilen er styretøjet i den opgraderede Sorento nu mere direkte og kræver 2,95 ratomdrejninger fra anslag til anslag. KIAs nye FlexSteer™-system, der fås som ekstraudstyr, har indstillingerne Normal, Sport og Comfort med tre forskellige styretøjsindstillinger, der matcher kundernes præferencer.
5-stjernet standard med avancerede aktive og passive sikkerhedssystemer
Da den anden generation af Sorento blev introduceret i 2009, blev den belønnet med 5 stjerner i Euro NCAP-sikkerhedscrashtesten. I dag stiller de officielle crashteststandarder i Europa meget strengere krav, og KIAs ingeniører har defor kigget på den opgraderede Sorentos konstruktion og sikkerhedsudstyr for at sikre, at den nye model også vil kunne opnå en topscore i Euro NCAP-sikkerhedscrashtesten i Europa og i den officielle NHTSA-crashtest i USA.
Ved at foretage omfattende ændringer af karrosseriet, der i forvejen er fremstillet af en højere andel af højstyrkestål (70,4 %) end de fleste andre biler i klassen, har man forbedret beskyttelsen ved kollision forfra, fra siden og bagfra. Der bruges varmeprægning til at opvarme stålet til 900º C og presse utroligt stærke komponenter til den forreste kofanger, den midterste tværvange og den bageste længdevange på bunden – og dermed forbedre kollisionssikkerheden.
Mellem forhjulsophængets tårnlejer er blevet monteret en tværstiver, og torsionsstivheden i karrosseriet er blevet øget med 18 %. Dette øger raffinementet og giver et kraftigere fundament til undervognen og styretøjet, hvilket giver en bedre kørekomfort og retningsstabilitet.
Inde i kabinen kan den opgraderede Sorento udstyres med op til seks front-, side- og hovedairbags, mens alle opgraderede Sorento-modeller – for at opnå maksimal bremsekraft – er udstyret med ventilerede skivebremser foran med en større diameter (320 mm).
Alle opgraderede Sorento-modeller vil blive leveret med et aktivt motorhjelmssystem, som i tilfælde af en kollision sørger for at løfte motorhjelmens kant, så graden af kvæstelser af fodgængere reduceres.
Af aktive sikkerhedsteknologier, som kunderne kan vælge til den opgraderede Sorento, kan nævnes ESC (electronic stability control), VSM (vehicle stability management), et KRSC (KIA sikkerhedsbakkamera), som er monteret på bagklappen og udstyret med en 130-graders vidvinkellinse, HID (high intensity discharge)-xenonforlygter og HAC (hill-start assist control), som forhindrer, at bilen ruller utilsigtet tilbage ved igangsætning på stigninger.