KIAs eksport overstiger 15 millioner biler
KIA Motors Corporation har annonceret, at koncernen forventer at opnå en milepæl med en samlet eksport på 15 millioner biler (fra fabrikkerne i Sydkorea) i denne måned. Denne milepæl kommer 40 år efter den allerførste eksportforsendelse bestående af 10 eksemplarer af pickup-modellen Brisa til Qatar i 1975.
Sat i et andet perspektiv ville 15 millioner eksemplarer af sedanen Optima, der hver har en længde 4.845 mm, nå 1,8 gang rundt om jorden (40.000 km), hvis de stod kofanger mod kofanger.
I maj i år har Rio i B-segmentet været den mest eksporterede KIA model med 2,23 millioner eksporterede eksemplarer, mens den kompakte SUV Sportage, Picanto i A-segmentet og den mellemstore SUV Sorento fulgte på de næste pladser med hhv. 1,57 millioner, 1,43 millioner og 1,08 millioner eksporterede eksemplarer.
Hvad angår den regionale fordeling af KIAs historiske eksport, er 6,03 millioner biler blevet sendt til Nordamerika, 3,35 millioner til Europa, 2,52 millioner til Mellemøsten & Afrika, 1,71 millioner til Central- og Sydamerika (inklusive Caribien) og 1,29 millioner til Asien og stillehavsområdet.
Efter at milepælen med 10 millioner eksporterede biler blev nået i marts 2011, har det kun taget KIA 4 år og 3 måneder at ramme en samlet eksport på 15 millioner biler, hvilket er 1 år og 9 måneder mindre, end det tog at øge eksporten fra 5 til 10 millioner biler. Mens det varede 30 år at overstige eksportmilepælen på 5 millioner biler, vil KIA eksportere bil nr. 15 millioner efter kun yderligere 10 år.
KIA producerer på nuværende tidspunkt biler på i alt fire fabrikker i Sydkorea, hvor der løbende er blevet investeret i produktionsfaciliteterne og teknologien for at sikre en effektiv hjemlig produktion, hvor kvaliteten er hjørnestenen i alle dele af bilproduktionen. Koncernen har desuden udvidet den årlige produktionskapacitet i Korea fra 800.000 enheder i 2000 til 1,71 millioner enheder i 2014, og over 70 % af den hjemlige produktion eksporteres til oversøiske lande.
Den hjemlige produktion suppleres af den koreanske bilproducents stigende antal af oversøiske produktionsfabrikker, som i øjeblikket omfatter fem topmoderne fabrikker i Georgia i USA (Kia Motors Manufacturing Georgia), Slovakiet (Kia Motors Slovakia) og Kina (Dongfeng Yueda Kia Motors). Desuden er KIAs første fabrik i Mexico under opførelse, og den vil øge KIAs årlige globale produktionskapacitet med yderligere 300.000 enheder, når masseproduktionen på fabrikken starter i midten af 2016.