Kør billigere på skiferie med 6 enkle tips
Pak kun det nødvendige!
Et enkelt, men ofte overset råd er at nøjes med at pakke det, du rent faktisk skal bruge. Ekstra vægt betyder ikke kun et større brændstofforbrug – det gør også din køretur mindre komfortabel.
Brug tagboksen med omtanke
Overvej om det er nødvendigt at tage tagboksen i brug. Husk at mere vægt betyder flere omkostninger. “Bilfabrikanterne bruger mange kræfter på at designe bilerne så strømlinede som muligt – og en tagboks er ikke en del af designet,” siger Jesper Sørensen og forklarer: “En tagboks skaber vindmodstand, så motoren må arbejde hårdere. Beregninger fra Trafik- og Byggestyrelsen viser, at en tagboks kan øge brændstofforbruget med helt op til 15 %.”
Pak bil og tagboks korrekt
Vælger du at bruge tagboksen, så sørg for at pakke de tunge ting i bilen og de lette i tagboksen. Selvom det er fristende at fylde tagboksen med ski og skistøvler, bør du ikke pakke mere i boksen end den maksimale lastevægt – heller ikke selv om der er ledig plads. Sørg for at spænde bagagen i tagboksen fast, så tingene ikke kurer rundt under kørslen eller ved opbremsninger og placer de tungeste ting så tæt på bilens midte som muligt.
Halvflade dæk koster ekstra benzin
Du opdager sjældent, når du kører med for lavt dæktryk – og det koster dig dyrt.
“Ifølge Trafik- og Byggestyrelsen stiger forbruget af brændstof med 5-10 %, hvis der mangler 20 % luft i dækkene, det, der svarer til 6 psi under anbefalet dæktryk. Det optimale dæktryk finder du i bilens instruktionsbog, i dørstolpen eller på benzindækslet. Vær opmærksom på, at dæktrykket skal være omkring 9 psi højere end anbefalet, når du kører i en tung feriepakket bil om vinteren, hvor temperaturerne svinger meget,” fortæller Jesper Sørensen, som minder om, at dæktryk altid skal måles på kolde dæk.
Undgå at spilde kostbar ski-tid på et punkteret dæk
Tjek reservehjulet eller dit reparationskit – er det i orden, og kan du finde ud af bruge det? Det er surt, tidskrævende – og ofte ganske farligt – at skifte dæk i nødsporet. Og regningen løber op, hvis det ender med, at du må tilkalde vejhjælp. Overvej at skifte til DriveGuard-dækket fra Bridgestone. DriveGuard-dækket kan fortsætte med at køre op til 80 km med 80 km i timen efter en punktering, uden at du mærker forskel. Så når du sikkert frem til et værksted.
Husk vinterdæk til vinterkørsel
Vinterdæk er ikke kun designet til kørsel på sne og is, de er også tilpasset de lavere temperaturer om vinteren. Bedre vejgreb og mindsket rullemodstand kan aflæses på brændstofregningen.
“Vinterdæk reducerer ikke bare bilens rullemodstand og giver bedre vejgreb. Vinterdæk er lovpligtige i mange europæiske lande, og de er i det hele taget den eneste sikre løsning om vinteren,” fastslår Jesper Sørensen fra Bridgestone, før han slutter af med denne advarsel: “Kører du fx 80 km/t på våd vej, er bremselængden med sommerdæk 142 meter, mens vinterdækkene kan klare opbremsningen på 67 meter – en forskel, der er endnu større med en ferielæsset bil med 130 km/t på motorvejen.”