Med Taycan går Porsche ind i den elektriske tidsalder
Investeringer for 6 milliarder euro, 1.200 nye medarbejdere alene i forbindelse med introduktionen af Taycan, videreudvikling af Porsche Produktion 4.0 og en hidtil uset uddannelsesoffensiv i hele koncernen – med den klare dedikation til elektrisk mobilitet gennemfører sportsvognsproducenten en massiv transformation og understreger sine fremtidige kompetencer.
”Vi går ud fra, at over 50 % af de udleverede Porsche modeller vil være elektrificerede i 2025”, udtaler Lutz Meschke, som er stedfortrædende øverste chef for finans og it hos Porsche. Det indebærer betragtelige investeringer i blandt andet udvikling og infrastruktur, men også i uddannelse af medarbejderne. Alligevel fastholdes den strategiske målsætning om en operativ overskudsgrad på 15 %. ”Foruden effektive processer skal vi i stigende grad også tage indtægterne fra digitale produkter og services i betragtning som en del af vores rentabilitet”, fortæller Meschke.
I øjeblikket opbygges produktions- og montagefaciliteterne til den nye Taycan på fabrikken på hovedsædet i Zuffenhausen. Dermed tager Porsche afsked med det traditionelle samlebåndsprincip. Albrecht Reimold, øverste chef for produktion og logistik: ”Med den såkaldte Flexi-linje indsætter Porsche som den første bilproducent førerløse transportsystemer i en kontinuerlig indsats i serieproduktionen.” Dermed kombinerer sportsvognsproducenten fordelene ved klassisk samlebåndsteknik med fleksibiliteten ved en omstillingsparat montage. Dermed er der mulighed for flere arbejdsrytmer på samme sted. Under overskriften ”smart, green, lean“ bliver produktionen desuden ressourcebesparende. Taycan produceres CO2-neutralt, og det fremtidige mål for hele produktionen er, at fabrikken skal blive en såkaldt Zero-Impact-Factory – altså en fabrik, som ikke belaster miljøet.
Med lanceringen af Taycan opstår der 1.200 nye arbejdspladser i Zuffenhausen. ”Taycan er en af de største jobskabere i Porsches historie“, fortæller Andreas Haffner, som er øverste chef for personale og sociale områder. Ikke alle de nye medarbejdere skal arbejde med produktionen af Taycan. Nogle af dem skal også arbejde med den 2-dørs sportsvogn. Målet er at sammensætte et mandskab til produktionen af Taycan, som består af en sund blanding af folk med sportsvognserfaring og nye medarbejdere. Dermed indledes en stor uddannelsesoffensiv i en hal, som bygges alene til formålet på uddannelsescentrets område i Zuffenhausen. En digital uddannelsesplatform, som indeholder over 1.200 uddannelsestilbud om emner vedrørende den digitale omstilling og giver mulighed for både individuel og behovsrelateret uddannelse, vil føre alle medarbejderne ind i den elektriske og digitaliserede Porsche tidsalder.
Vigtigheden af vidensdeling understreges af det tætte samarbejde mellem motorsport og serieproduktion. I Taycan anvendes den innovative 800 V-teknologi, som også er anvendt i den tredobbelte Le Mans-vinderbil Porsche 919 Hybrid. Det var en af de vigtigste beslutninger vedrørende 919 – spændingen udgør grundlaget for hele den elektriske drivlinje: fra batteriet til den elektroniske konstruktion og elmotorerne til opladningsydelsen. Porsche har selv udviklet 800 V-egnede komponenter, og i den forbindelse arbejdede man på grænsen af det teknisk mulige – også når det gælder det vandkølede litium-ion-batteri. Porsche har kontinuerligt udviklet det med tanke på den hårde konkurrence i motorsporten. Og i dag kan man præstere et hidtil uset ydelsesniveau. For Taycan betyder det følgende: 800 V-arkitekturen i bilen sikrer, at litium-ion-batteriet kan oplades til en rækkevidde på 100 km på lidt over 4 min. (i henhold til (NEDC). Med Porsches indtræden i Formel E 2019/2020 når denne vidensdeling et helt nyt niveau.
En forudsætning for lynopladning er opladningssystemer med høj ydelse. Derfor inddrager Porsche E-Performance også infrastrukturen med løsninger til opladning derhjemme og undervejs. Med ”Porsche Mobile Charger Connect“ kan man hurtigt og komfortabelt oplade Taycan derhjemme over natten med op til 22 kW. Induktiv opladning er ligeledes muligt. Desuden opfører Porsche frem mod udgangen af 2019 og inden for rammerne af et joint venture med Audi, BMW, Daimler og Ford lynopladere med en ydelse på op til 350 kW pr. ladepunkt på 400 lokationer rundt om i Europa. Også i USA tilbyder VW koncernens initiativ Electrify America fra 2019 opladningsmuligheder med op til 350 kW på 300 highway-stationer. Desuden planlægger Porsche at opstille over 2.000 vekselstrømsopladere på rejsedestinationer som fx hoteller i op til 20 lande frem mod introduktionen af Taycan. Kunderne får adgang til Porsches opladningsnetværk via Porsches opladningstjeneste. Det er en løsning, som dækker hele Europa med adgang til en lang række ladestandere fra forskellige udbydere. Afregningen sker centralt via Porsche.