Mikrohybrid
Sidst på året begynder Citroën produktionen af C4 Picasso (5 sæder) og Grand C4 Picasso (7 sæder) med mikrohybridteknologien e-HDi og en meget nænsom restyling.
De to modeller har været en stor salgsmæssig succes lige siden lanceringen og er nu solgt i over 650.000 eksemplarer tilsammen. Også i Danmark er de særdeles populære, og i alt er der solgt over 9.200 af de to modeller herhjemme.
C4 Picasso og Grand C4 Picasso er meget værdsat for deres design og praktiske indretning. Takket være den store panoramaforrude byder de på et glimrende udsyn for alle i bilen, og kabinen bliver lys og behagelig at opholde sig. Restylingen består hovedsageligt af ledlys under forlygterne samt opdatering af de dobbelte vinkler i Citroëns logo.
Mikrohybridteknologien e-HDi kombinerer Stop&Start system af nyeste generation med en elektronisk styret manuel gearkasse (E6G) og turbodieselmotoren HDi 110 med partikelfilter. Det giver høj kørekomfort og samtidig lavere brændstofforbrug, så C4 Picasso kører godt 20 km/liter. Det betyder også en lavere udledning af CO2 (125 g/ km). Hertil kommer, at C4 Picasso og Grand C4 Picasso på visse markeder kan leveres med CITROËN eTouch. Systemet rummer bl.a. ecall og vejhjælpsopkald med lokalisering af bilen via et GPS modul og et SIM-kort, der er integreret i bilen. Disse nye tjenester er p.t. ikke virksomme i Danmark, men vil være tilgængelige på markeder med e-call og assistancecentre med lokalisering via GPS. Det er endnu for tidligt at sige noget om det danske modelprogram og priser.
e-HDi .. mikrohybridteknologi for mindre brændstof og mindre CO2 Den nye mikrohybridteknologi e-HDi arbejder sammen med dieselmotoren HDi 110 med partikelfilter og en elektronisk styret manuel gearkasse (E6G). Teknologien er baseret på seneste generation af Stop&Start, som fungerer med en starter/generator med forbedrede præstationer. Effekten er øget med 70 % i forhold til den tidligere generation og er på 2,2 kW.
Når motoren har været sat på stand by, foregår starten hurtigt, på 400 millisekund, eller godt dobbelt så hurtigt som en starter. Den foregår også uden støj takket være remtræk frem for traditionelt tandhjulsdrev. Systemet fungerer også uden vibrationer, såvel når motoren sættes på stand by som når den starter igen, takket være monteringen af et dobbeltdæmpende svinghjul og et særligt tæt luftspjæld, så tomgangshastigheden hurtigere nås.
Hertil kommer en ”e-booster”, som er en kondensator der supplerer strømforsyningen til starter/generatoren. Denne løsning giver flere fordele:
. mere effekt for at forbedre evne til genstart, og det ned til temperaturer på – 5o C
. supplement til det elektriske system og dermed af energien til starter/generatoren som gør det muligt, at forlygter, vinduesviskere, radio m.m. fungerer uændret
. optimering af genopladning af batteri og kondensator ved genvinding af energi, når foden flyttes væk fra speederen og ved deceleration med en lidt øget motorbremsning
C4 Picasso og Grand C4 Picasso er i øvrigt udstyret med et lukket batteri med en kapacitet på ca. 600.000 genopladninger.
Endelig er motorophænget i de to modeller forbedret for at sikre en høj komfort, når Stop&Start systemet aktiveres.
Den nye generation Stop&Start betyder en klar reduktion af brændstofforbrug og dermed udledning af CO2. C4 Picasso e-HDi har et EU-mix på 20,8 km/liter og 125 g CO2 / km. De tilsvarende tal for Grand C4 Picasso er 20 km/liter og 130 g CO2 / km.
I tæt bytrafik kan systemet reducere forbruget med op til 15 %.