Mission to the Moon: AUDI sender køretøj til månen
45 år efter den seneste bemandede NASA-månemission har samarbejdspartnerne igen fokus på det område, hvor Apollo 17 dengang landede. Den tyske gruppe af ingeniører fra Part-Time Scientists arbejder i forbindelse med konkurrencen Google Lunar XPRIZE på at sende et ubemandet fartøj til jordens drabant. Audi støtter Part-Time Scientists med sin knowhow på mange tekniske områder – fra quattro-firehjulstræk over letvægtskonstruktion og elektromobilitet til selvkørende biler.
“Tanken bag en privat finansieret mission til månen er fascinerende”, siger Luca de Meo, som er Audis salgs- og marketingdirektør. “Og innovative idéer har brug for støtte, der kan fremme dem. Med vores engagement sammen med Part-Time Scientists vil vi sende et signal og også animere andre partnere til at bidrage med deres knowhow.” Luca de Meo præsenterede samarbejdet i forbindelse med det internationale innovationsforum under Cannes Innovation Days.
Ulrich Hackenberg, som er Audis øverste chef for den tekniske udvikling: “Vi vil gerne støtte dette projekt med vores knowhow fra letvægtskonstruktion over elektronik til robotanvendelse.”
Google Lunar XPRIZE med præmiepenge på over 30 millioner US$ er en rumfartskonkurrence, som henvender sig til ingeniører og iværksættere fra hele verden. For at vinde skal et privat team sende et fartøj til månen, hvor det skal tilbagelægge mindst 500 m og sende billeder og videoer i høj opløsning tilbage til jorden.
AUDI AG støtter med sin teknologiske knowhow optimeringen af fartøjet fra Part-Time Scientists – det eneste tyske team, som deltager i Google Lunar XPRIZE. I konkurrencens hidtidige forløb er forskergruppens månefartøj allerede blevet præmieret med to såkaldte Milestone Prizes af en jury bestående af rumfartseksperter.
Som samarbejdspartner støtter Audi især teamet inden for koncernens kompetenceområder letvægtskonstruktion og e-mobilitet, det permanente firehjulstræk quattro og selvkørende biler. Audi bidrager også til samarbejdet, når det gælder test, afprøvning og sikring af kvaliteten. Desuden bearbejder Audi Konzept Design München fartøjet, som fremover vil hedde “Audi lunar quattro”, for at sikre ideelle letvægtsbetingelser.
Det er planen, at landingsraketten med Audi lunar quattro inden 2017 skal starte sin tur ud i rummet på en løfteraket og tilbagelægge mere end 380.000 km op til månen. Rejsen vil vare ca. 5 dage. Det landingsområde, der sigtes mod, ligger nord for månens ækvator i nærheden af landingsstedet for den seneste bemandede NASA-månemission Apollo 17 i 1972. Her eksisterer der ekstreme temperaturudsving på op til 300 grader celsius.
Part-Time Scientists har udviklet deres månefartøj, som i vid udstrækning består af aluminium, i forskellige testforløb, der blandt andet har fundet sted i de østrigske alper og på Tenerife. Et justerbart solcellepanel opfanger sollyset og leder det ind i et litium-ion-batteri. Det forsyner fire elektriske hjulnavsmotorer med strøm. En komponent på fartøjets front er forsynet med to stereoskopiske kameraer samt et videnskabeligt kamera til undersøgelse af materialer. Den teoretiske tophastighed ligger på 3,6 km/t – men på den ujævne måneoverflade er offroad-egenskaberne og evnen til at orientere sig på en sikker måde langt vigtigere.
“Med Audi har vi fået os en stærk partner, som vil bringe os et stort skridt fremad med sin teknologi og mobilitetskompetence”, siger Robert Böhme, der er grundlægger og leder af Part-Time Scientists. “Vi glæder os til den fortsatte udveksling og et berigende samarbejde.
“Part-Time Scientists blev grundlagt i slutningen af 2008 på initiativ af Robert Böhme, der arbejder som IT-konsulent i Berlin. De fleste af de nuværende ca. 35 ingeniører kommer fra Tyskland og Østrig. Eksperter fra tre kontinenter, herunder den tidligere ledende NASA-medarbejder Jack Crenshaw fra Florida, forstærker teamet. Støtterne til gruppen omfatter ud over Audi en lang række forskningsinstitutioner og hightechvirksomheder som eksempelvis NVIDIA, det tekniske universitet i Berlin, Austrian Space Forum (OeWF) og det tyske luft- og rumfartscenter (DLR).
I øjeblikket er finalerunden i gang ved Google Lunar XPRIZE, der havde over 25 teams med fra start. Ud over Part-Time Scientists deltager 15 andre teams fra Brasilien, Canada, Chile, Ungarn, Japan, Israel, Italien, Malaysia og USA.