Ny A5 og S5 Sportback – design møder funktionalitet
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Ny A5 og S5 Sportback – design møder funktion

7 år efter lanceringen af A5 Sportback* kommer den nye model nu på gaden.
07/09-2016 kl. 12:00
Anslået læsetid: 6 Minutter

Den femdørs coupé kombinerer et elegant og emotionelt design med stor funktionalitet og masser af komfort i kabinen. Den familievenlige bil har opkoblingsmuligheder i særklasse og omfatter de nyeste infotainmentfeatures. Derudover er anden generation af modellen udstyret med en komplet nyudviklet undervogn, kraftfulde motorer og innovative førerassistentsystemer. S5* kommer med en ny sekscylindret turbomotor med hele 354 hk og 500 Nm. For første gang fås A5 Sportback også som bivalent g-tron*, som både kan køre på Audi e-gas, naturgas og benzin.

Udvendigt design

Ved udformningen af den nye A5 Sportback har designerne fra Audi sammenført emotionelle former og atletisk spændte flader. Den langstrakte akselafstand, de korte overhæng og den lange, omsluttende motorhjelm med power dome fremhæver den femdørs coupés dynamik. Singleframe-grillen har en tredimensionel udformning og er markant smallere og bredere end på forgængermodellen.

Den bølgeformede skulderlinje giver A5 Sportback en emotionel elegance. Den er fremhævet endnu mere markant end på forgængermodellen, og den har en tredimensionel udformning. På den måde opstår der et spil mellem lys og skygge. De kraftige forhøjninger over hjulkasserne understreger quattro-generne. Bagenden har en vandret og ligeledes meget præcis linjeføring. Den langstrakte bagklap afsluttes med en karakteristisk kant.

Kabine

Den nye Audi A5 Sportback er vokset markant i kabinen. Kabinelængden er vokset med 17 mm, mens skulderpladsen for føreren og forsædepassageren er øget med op til 11 mm, og knæpladsen ved bagsædet er øget med 24 mm. De førsteklasses materialer, de præcist tilpassede mål og farveafstemningen i interiøret er typisk for Audi. Instrumentpanelets vandrette udformning skaber en rummelig pladsfornemmelse. Ambientebelysningen (ekstraudstyr) med 30 valgfri farver giver kabinen den passende iscenesættelse. Med en bagagerumsvolumen på 480 l hører A5 Sportback til de bedste i klassen. Som ekstraudstyr tilbyder Audi en sensorstyring til åbning og lukning af den standardmonterede elektriske bagklap.

Visning og betjening

Takket være det grundlæggende nye betjenings- og visningskoncept inklusive fritekstsøgning kan føreren styre alle funktioner problemfrit og intuitivt. Audi virtual cockpit fås som alternativ til de standardmonterede analoge runde instrumenter. De forskellige visningsoptioner giver føreren ekstra komfort. Den store TFT-skærm (12,3”) leverer detaljerede grafikker takket være en høj opløsning. Head-up-displayet (ekstraudstyr) projicerer alle relevante informationer op på forruden som hurtigt genkendelige symboler og tal, så førerens opmærksomhed afledes mindre fra trafikken.

Infotainment og Audi connect

Som topudstyr tilbyder Audi MMI Navigation plus med MMI touch. Det omfatter blandt andet en 10 GB flash-hukommelse, et dvd-drev, Audi connect-tjenester i 3 år, op til fem gratis navigationsopdateringer samt en 8,3”-skærm med en opløsning på 1.024 x 480 pixels. Audi MMI Navigation plus arbejder i tæt afstemning med mange assistent- og sikkerhedssystemer.

Audi smartphone interface integrerer iOS- og Android-mobiltelefoner i et særligt udviklet univers i MMI. Audi phone box kobler smartphonen op til bilens antenne og sørger på den måde for bedre modtagekvalitet. Derudover kan den via wireless charging oplade smartphonen induktivt i henhold til Qi-standarden. Bang & Olufsen Sound System med ny 3D-lyd omfatter den rumlige dimension højden og giver føreren fornemmelsen af at sidde i en koncertsal. Dets forstærker forsyner 19 højttalere med en effekt på 755 W. Audi tablet fungerer som fleksibel Rear Seat Entertainment både i og uden for bilen.

Førerassistentsystemer

Når det gælder udvalget af førerassistentsystemer, er Audi A5 Sportback med helt fremme. En intelligent kombination af forskellige teknologier øger sikkerheden, komforten og effektiviteten. Samtidig tager Audi næste skridt i retning af selvkørende biler.

Her spiller systemet adaptive cruise control (ACC) Stop&Go inklusive køassistent en central rolle. Det aflaster føreren i tæt trafik med en hastighed på op til 65 km/h, decelererer og accelererer automatisk og overtager midlertidigt styringen af bilen på brede veje. Den forudseende effektivitetsassistent, som bearbejder GPS-informationer fra området omkring bilen, hjælper med målrettede anvisninger til at spare brændstof – enestående i segmentet.

Undvigeassistenten griber ind, hvis man er nødt til at køre uden om en forhindring for at undgå en ulykke. Ved hjælp af data fra frontkameraet, ACC og radarsensorerne beregner den i løbet af brøkdele af et sekund en egnet vej. Andre assistentsystemer som drejeassistenten, parkeringsassistenten, assistenten til registrering af tværgående trafik bagved, udstigningsadvarslen, den kamerabaserede vejskilteassistent, Audi active lane assist og Audi side assist fuldender udbuddet.

Undervogn

Den brede sporvidde og den forholdsvis lange akselafstand udgør et af grundelementerne for den sportsligt afbalancerede afstemning af undervognen. Sporvidden udgør 1.587 mm foran og 1.568 mm bagpå. Akselafstanden udgør 2.824 mm.

På forakslen anvendes der en videreudviklet femleddet aksel, og bagpå afløses forgængermodellens trapezaksel af en femleddet konstruktion. De adaptive støddæmpere fås som ekstraudstyr og er koblet sammen med det standardmonterede køredynamiksystem Audi drive select. De giver en dynamisk og komfortabel køreoplevelse. Den nye elektromekaniske servostyring øger feedbacken fra vejbanen og giver mere styrepræcision. Som ekstraudstyr fås den dynamiske styring, som varierer udvekslingen afhængigt af hastigheden og styrevinklen.

Motorer og kraftoverføring

Til den nye Audi A5 Sportback kan kunderne vælge mellem to TFSI- og tre TDI-motorer. De leverer en ydelse på mellem 190 hk og 286 hk. Sammenlignet med forgængermodellen har Audi sænket forbruget med op til 22 procent og samtidig øget ydelsen med op til 17 procent.

6-trins manuel gearkasse, 7-trins S tronic-dobbeltkoblingsgearkasse eller 8-trins tiptronic – til alle motorerne fås en skræddersyet teknologi til kraftoverføringen. Trækkraften sendes som standard til forhjulene, og som ekstraudstyr kan man vælge mellem to forskellige versioner af firehjulstrækket quattro. Til 3.0 TDI med 286 hk er det standard.

Med V6-turbomotoren accelererer den ligeledes nye Audi S5 Sportback fra 0-100 km/h på 4,7 sek. og videre op til den elektronisk begrænsede tophastighed på 250 km/h. Den har quattro og 8-trins tiptronic som standard. For første gang tilbyder producenten fra Ingolstadt desuden en bivalent A5 Sportback g-tron. Dens 2.0 TFSI-motor yder 170 hk og kan både køre på Audi e-gas/naturgas og på benzin.

Karrosseri og udstyr

Den nye Audi A5 Sportbacks karrosseri er det letteste i segmentet. En intelligent materialeblanding gør det 15 kg lettere end forgængerens. Den nye generations samlede egenvægt falder i alt med op til 85 kg til kun 1.470 kg uden fører.

Audi tilbyder modellen med et endnu mere opgraderet standardudstyr, som er blevet udvidet med en lang række funktioner. Det nye udstyrslinjekoncept med forskellige udstyrspakker udvider mulighederne for individualisering.

I Danmark forventes de nye Audi A5 og S5 Sportback lanceret i første kvartal 2017.

Forbrugsangivelser for de nævnte modeller:

*Audi A5 Sportback:

Bilen udbydes endnu ikke til salg. Den har endnu ikke nogen typegodkendelse og er derfor ikke underlagt direktivet 1999/94/EF.

*Audi S5 Sportback:

Bilen udbydes endnu ikke til salg. Den har endnu ikke nogen typegodkendelse og er derfor ikke underlagt direktivet 1999/94/EF.

*Audi A5 Sportback g-tron:

Bilen udbydes endnu ikke til salg. Den har endnu ikke nogen typegodkendelse og er derfor ikke underlagt direktivet 1999/94/EF.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start