Ny Audi A4 – fireren som nummer ét
Mærkets bestseller-familie er blevet nyudviklet på alle tekniske områder, og den sætter endnu en gang nye standarder i segmentet, hvor førerassistentsystemer og infotainment er på niveau med luksusklassen. Reduceringen af CO 2 -emissionerne har haft høj prioritet under udviklingen.
Aerodynamikken er eksemplarisk: Med en cw-værdi på 0,23 er A4 Limousine førende i klassen. Herudover imponerer de lave emissionsværdier på 95 g CO 2 pr. kilometer for A4 2.0 TDI ultra med 150 hk, for A4 Avant 2.0 TDI ultra er tallet 99 g. Den 190 hk stærke 2.0 TFSI udleder i A4 Limousine ultra 109 g CO 2 pr. kilometer, i A4 Avant ultra er det 114 g. En ny generation af firecylindrede TFSI-motorer med en nyudviklet forbrændingsproces sætter nye standarder for forbrug, emissioner og præstationer for firecylindrede benzinmotorer.
Op til 120 kg lettere
Sammenlignet med forgængeren er målene forøget (længde på 4,73 m og akselafstand på 2,82 m), og samtidig er egenvægten faldet markant – med op til 120 kg afhængigt af motoren. Karrosseriet på de nye Audi modeller er et af de letteste blandt konkurrenterne takket være en intelligent materialeblanding og letvægtskonstruktion.
Også hvad angår støjkomfort, er Audi A4 i front i sin klasse, og derudover kan alle passagererne nyde godt af de rummelige pladsforhold. Bagagerummet i den nye A4 Avant har i basisudgaven en volumen på 505 l, hvilket er bedst i premiumsegmentet. Med bagsæderyglænet klappet frem og læsset helt op til loftet er der en volumen på 1.510 l til rådighed. Den elektriske bagagerumsafdækning og den elektriske funktion til bagklappen er standard.
Intelligente teknologier
Den nye Audi A4 byder på en lang række intelligente teknologier, og samtidig er betjeningen endnu mere intuitiv takket være det nye Audi MMI visnings- og betjeningskoncept. De teknologiske højdepunkter i den nye A4 omfatter blandt andet Audi virtual cockpit, Audi Matrix-LED-forlygter, Audi smartphone interface, Bang & Olufsen Sound System med 3D-lyd, Audi phone box med wireless charging, head-up-display samt nye førerassistentsystemer og Audi connect-tjenester.
To innovationer har et særligt fokus. Audi virtual cockpit (ekstraudstyr), det komplet digitale kombiinstrument, har en 12,3″ LCD-skærm med høj opløsning til visning af de vigtigste informationer i grafikker med brillant opløsning, stor detaljeringsgrad og avanceret beregnede effekter.
Det primære betjeningselement er det ligeledes nydesignede MMI-betjeningskoncept i midterkonsollen. I forbindelse med topinfotainmentsystemet, MMI Navigation plus med MMI touch og stor 8,3″ skærm, er der integreret en touchpad i dreje-/trykknappen. Den bruges til at zoome med og til indtastning af bogstaver og tegn. Det komplette MMI-betjeningskoncept er orienteret i retning af smartphones inklusive intelligent fritekstsøgning.
Imponerende processorhastighed
Bag MMI Navigation plus står processorhastigheden fra anden generation af den modulopbyggede infotainmentplatform (MIB), hvormed Audi hurtigt kan overføre forbrugerelektronikkens innovationer til bilen.
En ny detalje er Audi smartphone interface, som integrerer iOS- og Android-mobiltelefoner i særligt udviklede omgivelser – i Audi MMI. Audi phone box kobler smartphones op til bilens antenne og oplader dem induktivt i henhold til Qi-standarden. Til kræsne hi-fi-fans fås Bang & Olufsen Sound System med den nye 3D-lyd, der også omfatter den rumlige dimension.
Stærke seks- og firecylindrede motorer
De nye Audi A4 og A4 Avant lanceres med syv forskellige motorer – tre TFSI og fire TDI. Ydelsen er øget markant og ligger mellem 150 hk og 272 hk. Forbruget er til gengæld reduceret med op til 21 %. A4 2.0 TDI ultra kører hele 27,0 km/l og har en CO 2 -emission på kun 95 g pr. kilometer (Avant: 26,3 km/l og 99 g CO 2 ). Samtlige motorer kombinerer en stor effektivitet med en sportslige kraftudfoldelse og en rolig motorgang.
Når det gælder benzinmotorerne, imponerer de nye Audi A4-modeller med en banebrydende innovation: 2.0 TFSI ultra med 190 hk gør brug af en helt ny forbrændingsproces, som gør den særligt effektiv og muliggør en CO 2 -værdi på 109 g (Avant: 114 g) samt et forbrug på 20,8 (20,0) km/l.
Senere følger en g-tron-model, som kan køre på naturgas og på den bæredygtigt fremstillede Audi e-gas.
S tronic, tiptronic og manuel gearkasse
Drivlinjen og undervognen på den nye Audi A4 og A4 Avant er komplet nyudviklede. Den 6-trins manuelle gearkasse, den 7-trins S tronic – der nu også fås til versionerne med forhjulstræk – og den 8-trins tiptronic er nykonstruerede, og de automatiske gearkasser har en brændstofbesparende friløbsfunktion. Torque vectoring-funktionen supplerer arbejdet fra forhjulstrækket og quattro-drivlinjen.
Køredynamik
Den nye A4 tager et stort spring, når det gælder køreegenskaberne. På den ene side sportslige og præstationsorienterede, men samtidig også komfortorienterede. Undervognen og styretøjet filtrerer forstyrrende elementer som ujævnheder i vejbanen fra, men videregiver informationer som opbygning af sidekræfter og sporstabilitet til føreren. Grundlaget for dette præstationsspring er de nyudviklede femleddede aksler samt den elektromekaniske servostyring – de er ekstremt lette. De udgør grundlaget for de dynamiske køreegenskaber og den førsteklasses kørekomfort, og samtidig er de med til at reducere brændstofforbruget.
Største udvalg i førerassistent- og sikkerhedssystemer blandt konkurrenterne
Med talrige førerassistentsystemer sætter den nye Audi A4 nye standarder i klassen. Den forudseende effektivitetsassistent hjælper føreren med at spare brændstof, Audi active lane assist hjælper med at blive i vognbanen, og adaptive cruise control Stop&Go inklusive køassistent aflaster føreren ved kørsel i meget tæt trafik. En særlig ting ved køassistenten er dens reguleringsstrategi. Den tager hensyn til en lang række parametre som vognbanelinjer og den forankørende kolonne af køretøjer. Parkeringsassistenten, assistenten til registrering af tværgående trafik bagved, udstigningsadvarslen, undvigeassistenten og drejeassistenten samt Audi pre sense-systemerne er nyheder, som giver et stort plus for sikkerheden. Udbudet omfatter ligeledes en kamerabaseret vejskilteassistent.
Audi A4 Limousine og A4 Avant lanceres i Danmark i efteråret 2015.
Forbrugsangivelser for Audi A4:
Audi A4 2.0 TDI ultra 150 hk:
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 27,0 – 26,3
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 95 – 99
Audi A4 2.0 TFSI ultra 190 hk:
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 20,8 – 20,0
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 109 – 114