Volkswagen New Beetle - Ny Boble fra Volkswagen
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Ny Boble fra Volkswagen

Efterfølgeren til den allerførste Volkswagen.
19/04-2011 kl. 01:00
Anslået læsetid: 6 Minutter

Volkswagen har netop frigivet de første billeder af Beetle, efterfølgeren til den allerførste Volkswagen.

Verdenspremieren finder sted synkront på tre kontinenter: I New York, Berlin og Shanghai

Da Volkswagen tilbage i 1938 sendte den første „Boble” på gaden var den helt uden navn. Bilen var slet og ret Volkswagen. Kreative sjæle gav den kælenavne alt efter, hvad man forbandt med bilens udseende: Käfer, Beetle, Vocho, Coccinelle, Fusca, Maggiolino og herhjemme blev det til Boblen. Med 21,5 mil. solgte eksemplarer blev Boblen symbol på frihed, demokratisering på fire hjul, en ægte folkets bil. I 1998 kom New Beetle, der særligt i Nordamerika fandt en stor fanskare. Nu kommer tredje generation, der er blevet døbt The Beetle ligeud. Og da Volkswagen vil understrege sit og Beetles kosmopolitiske islæt, har man valgt at fejre verdenspremieren med en transkontinental afsløring i New York, Berlin og Shanghai.

Teknologi: Hightech og miljø hånd i hånd
Beetle er et ikon. Og kun den, der kender bilens historie, kan skabe en ny model af klassikeren. For ingeniørerne var opgaven relativ klar: man skulle skabe en højteknologisk bil, hvor både nutidig kommunikationsteknologi og miljøskånende teknologi kunne integreres. Samtidig skulle Beetle være endnu sjovere at køre end forgængeren. Derfor valgte Volkswagen at sætte det samme ingeniørteam, der har udviklet Golf GTI, i spidsen for udviklingen af Beetle. Samtidig med, at Beetle er blevet mere maskulin, er bilen den mest brændstofbesparende Beetle til dato: med den kendte 1,6 TDI-motor kører Beetle gennemsnitligt 23,2 km/l.

Design-udfordring: Skab en ny original!
Colaflasken, iPhone, Ray-Ban Aviator, Boblen- Hvordan genopfinder man designet på et ikon, der i høj grad er genkendelig og afholdt? Med chefdesigner Walter de Silva og Klaus Bischoff i front for designteamet, var man hos Volkswagen sikker på, at designet af Beetle var i trygge hænder hos folk, der kender Volkswagens helt ind i mærkets ur-dna. Den klare design-vision blev at skabe et nyt ikon, på højde med originalen. Designerne var hurtigt klar over, at man ville lægge sig endnu tættere op ad originalens silhuet end tilfældet var med 1998-versionen. Desuden var det et must, at Beetle fik mere dynamiske proportioner. Flere af de unge designere i teamet kører selv den originale Boble, der har opnået en vis kult-status. Dermed opstod Beetle, som en bil skabt til fremtiden, men samtidig også en hyldest til designet på hele Volkswagen Koncernens stamcelle: Boblen.

Fræk, dynamisk, maskulin.
Sammenligner man Beetle med 1998-versionen, står det klart, at der er tale om en helt ny bil. Man har stort set ændret ved alt. Beetle er både lavere og bredere. Motorhjelmen er længere og forruden skråner mere, hvilket tilsammen giver Beetle en helt anden attitude end forgængeren. Beetle er ikke hippie, den er derimod individuel, dynamisk og maskulin. Med det flade tag minder Beetle mere om studiet Ragster (Detroit 2005) end om forgængeren New Beetle. Beetle har med andre ord fået en flabet og mere maskulin attitude. Det klæder den.

Faktuelt er Beetle 1808 mm bred (+84 mm), 1486 mm høj (-12 mm) og 4278 mm lang (+ 152 mm). Konsekvensen heraf bliver, at man takket være den ekstra længde har kunnet gøre taget mere fladt, lade forruden læne sig mere tilbage og bagenden blive næsten identisk med ur-Boblens. Det nye tyngdepunkt ligger ved c-søjlen. Designteamet gav Beetle et mere råt design ved samtidig også at forøge både akselafstand og sporvidde, så Beetle optisk fremstår som et lille muskelbundt.

Også inde i Beetle har man lagt sig i selen for at gøre et godt indtryk. Volkswagen lover således, at Beetle kommer med et interiør, der vil blive husket: cool, klassisk og skabt med øje for detaljen.

Alt inden for rækkevidde. Volkswagen tilbyder Beetle i tre udstyrslinier: Beetle, Design og Sport og de vil alle tre komme med individuelt interiør. Fælles er de tre runde instrumenter (speedometer, omdrejningstæller og tankindholdsindikator). I speedometeret er der integreret et multifunktionsdisplay. Fra udstyrslinjen Design er luftdyser og instrumenter omkranset af krom, ligeledes er audio- og navigationssystemet. Som lille gimmick tilbyder Volkswagen Beetle med et handskerum, der åbnes opad, ligesom i ur-boblen. Desuden kan man også tilvælge instrumenter, der viser olietemperatur, stopur og ladetryk, placeret i instrumentbordet over radio/navi-anlægget. Det nye rat er designet specielt til Beetle. Her er der lagt forskellige lakeringer ind i rattets eger, således at man ikke er i tvivl om, at man befinder sig i en Beetle. Man har ligeledes arbejdet intensivt med ergonomien i Beetle, Hvor New Beetle næsten var en katedral indvendigt har cockpitet i Beetle fået lidt coupé over sig og Volkswagen har -næsten traditionen tro – forbedret materialekvaliteten i kabinen betydeligt. Dermed har Volkswagen fået design, ergonomi, brugervenlighed og kvalitet til at gå op i en højere enhed og skabt en individuel og sympatisk Beetle.

Den kører og kører og kører …. op til 23,2 km/l
Beetle vil blive tilbudt med fem forskellige motorvarianter med hhv. 105, 140, 160 og 200 hk. Samtlige versioner vil være firecylindrede og med turbo. Takket være de seneste års udvikling af motorerne, kan Beetle præstere et brændstofforbrug, der ligger signifikant under forgængerens. De tre benzinmotorer til Beetle yder hhv. 77 kW / 105 hk, 118 kW / 160 hk og 147 kW / 200 hk. De to dieselmotorer yder 77 kW / 105 hk og 103 kW / 140 hk. Alle fem motorer kan bestilles med DSG-gear.

Motorerne med 160 hk og 200 hk i detaljer: Selv topversionen med 200 hk TSI -motor og en topfart på 225 km/h kører gennemsnitligt 13,5 km/l. Beetle med 160 hk TSI-motoren og DSG7 (topfart på 207 km/h)formår at køre hele 16,9 km/l. Sammenligner man denne med forgængerens 150 hk-motor med automatgear, der havde et gennemsnitligt brændstofforbrug på 11,2 km/l bliver facit, at Beetle trods 10 ekstra hestekræfter forbruger 34% mindre brændstof.

I lighed med Golf GTI har Volkswagen valgt at udstyre top-motoriseringerne (160 og 200 hk TSI) med det elektroniske differentialespærre XDS. XDS reagerer på lastreduktion af det inderste forhjul ved hurtig kørsel gennem sving. Fra ESP-hydraulikken sender XDS bremsetryk til det inderste forhjul i svinget for at forhindre hjulspind. Dette forbedrer vejgrebet, og understyringstendenser reduceres. Ved hjælp af et individuelt og målrettet bremsetryk bliver Beetles køreegenskaber i sving hurtigere og mere præcise.

Motorerne med 105 hk og 140 hk i detaljer: Den mest sparsommelige af benzinmotorerne er den lille 1,2 l TSI-motor (105 hk) udstyret med BlueMotion Technology (bla. med start-stop-system og optimerede dæk). Med denne motor når Beetle en topfart på 180 km/h og et gennemsnitligt forbrug på over 18 km/l. Den sammenlignelige forgænger (102 hk 1,6 l) havde et gennemsnitligt forbrug på 13,3 km/l, en reduktion på hele 27 procent. Endnu mere brændstoføkonomisk er Beetle 1,6 TDI med 105 hk og BlueMotion Technology, der præsterer at køre 23,2 km pr. liter diesel. Den dynamiske 2.0 l turbodiesel med 140 hk og en topfart på 198 km/h kører i gennemsnit 20,4 km/l.

Fakta:
Navn: The Beetle
Verdenspremiere: 18. april 2011
Markedsintroduktion Danmark: Oktober / November 2011
Udstyrslinier: „Beetle”, „Design”, „Sport”
Ydelse: 77 kW / 105 hk til 147 kW / 200 hk
Mindsteforbrug Ø Europa: 23,2 km/l (1.6 TDI)
Debut Ur-Boblen: 1938
Debut New Beetle: 1998
I alt bygget: > 22,5 Millionen
Mål: 4.278 mm lang, 1.808 mm, bred, 1.486 mm høj, 2.537 mm akselafstand
Bagagerum: 310 l.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start