Ny Suzuki Swift Sport - Sporty topmodel i Swiftserien
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Ny Suzuki Swift Sport

Sporty topmodel i Swift serien
28/12-2011 kl. 18:00
Anslået læsetid: 5 Minutter

Nu er Suzuki klar med en ny topmodel i Swift serien – Swift Sport. Med udgangspunkt i 3-dørs udgaven har Suzukis ingeniører og designere udviklet den nye Sport som en selvstændig model i Swift serien. Den har fået flere hk, men kører længere på literen og i alle detaljer er der lagt vægt på, at bilen skal levere maksimal køreglæde for hver en investeret krone.

Designmæssigt adskiller Swift Sport sig fra den almindelige Swift med sin markante og aggressive kølergrill. Den omsluttes af de flotte Xenon forlygter, som giver et fantastisk lys og af tågelygterne med metalgrå ribber. Bagpartiet domineres af de to afgangsrør, der er monteret i en grå diffuser og af den lakerede tagspoiler med indbygget stoplys. Selve baglygterne er også re-designet. Set fra siden er sideskørterne med til at sænke det visuelle udtryk af bilen og de store 17” alu-fælge giver prikken over det berømte ”i”. Inden døre kan man sætte sig til rette i bucketsæderne med de røde syninger og ekstra sidestøtte og gribe om det multi-justerbare læderrat. Herfra styres både cd-anlægget, fartpiloten og Bluetooth forbindelsen. Instrumentgruppen er designet til Sport modellen i chronograf-stil og indeholder også et informationsdisplay, der viser udetemperatur og benzinforbrug. Motoren startes ved et tryk på startknappen, og fødderne kan finde sin plads ved de rustfri pedaler. Den læderbetrukne gearstang sættes i 1., og den ønskede kabinetemperatur indstilles på det fuldautomatiske klimaanlæg. Swift Sport er nu klar til at vise, hvad den kan.

136 hk og 6 gear
Under motorhjelmen ligger en 1.6 liters benzinmotor med DOHC, VVT og 16V, som yder 136 hk og har et drejningsmoment på 160 Nm ved 4.400 omdr./minut. Motoren er en videreudvikling af den tidligere Sport motor, der bl.a. byder på varm-smedede stempler med oliekøling. Nyt er, at indsugningsluften styres variabelt afhængigt af motorens omdrejningstal, at modstanden i katalysator og udstødningssystemet er minimeret, og at VVT systemet er justeret for større løft og bedre styring af ventilerne. Alt sammen for at optimere luftgennemstrømningen og dermed motorens effekt. Vægt/kraft forholdet er på 7,7 kg pr. hk i den nye Swift Sport mod 8,2 kg pr. hk i den tidligere model. 0-100 km/t nås på 8,7 sek., og tophastigheden er 195 km/t.

Stik motoren nogle omdrejninger og du vil opleve, hvordan den sportstunede sugemotor leverer kræfterne lineært op gennem gearene. Og hvordan den bliver ved med at levere. Nyt er også 6-trins gearkassen, som er specialudviklet til Swift Sport. Her er 3-dobbelte synkromesh ringe på 1. og 2. gear, og friktionen er minimeret for at give hurtige og præcise skift. 6. gearet er lagt op som et overgear for god langturskomfort og bedre benzinøkonomi. Ved blandet kørsel er EU-normen nu 15,6 km/l – en forbedring på ca. 10% – og CO2 -udslippet er 147 gram/km.

Sportsundervogn
Den forrige Swift Sport tilbød rigtigt gode køreegenskaber med et godt vejgreb, en direkte og kontant opførsel samt gode svingegenskaber. I den nye model har Suzuki fokuseret på at minimere karrosserikrængningen og øge stabiliteten ved høje hastigheder. Baghjulsophænget med en nyudviklet torsionsaksel er unikt for Swift Sport og giver bedre kurvestabilitet ved høje hastigheder, mens forhjulsophænget er blevet optimeret for hurtigere respons på styreinput. Fjedrene for og bag er blevet kraftigere, og Monroe støddæmperne er med indbyggede re-bound fjedre (foran). Krængningsvinklen ved kurvekørsel er dermed reduceret med 15%. Selv 195/45 dækkene og 17” alu-fælgene er specialudviklede for at nedsætte den uaffjedrede vægt. Ved hjælp af en ny produktions-teknik (flow-form) har det været muligt at spare 1 kg på hver fælg.

Sammen med den omdrejningsvillige motor og 6-trins gearkassen sørger den velafstemte undervogn for, at køreoplevelsen er på højeste niveau. Svingene kan tages i fuld kontrol, og selvom dæmpningen er til den sportslige side, byder bilen alligevel på god komfort i det daglige. Swift Sport er med andre ord blevet mere voksen i sin opførsel.

Kr. 220.000 inkl. det hele
Med en pris på lige under kr. 220.000, placerer Swift Sport sig som et af klassens mest attraktive og køreglade alternativer. Teknikken, kræfterne og køreegenskaberne er én ting. En anden er, at bilen leveres med et udstyrsniveau, der ikke kan matches af andre i prisklassen. Avancerede Bi-Xenonlygter (nær- og fjernlys) med aut. justering og spuler funktion, nøglefri betjening af dørlåse og trykknap start/stop af motoren, klimaanlæg, fartpilot og komplet cd-anlæg med 6 højttalere, USB indgang og Bluetooth er blot nogle eksempler fra udstyrslisten. Andre er de 17” alu-fælge, el-betjente sideruder foran, el-betjente og foldbare sidespejle med varme, multi-justerbart læderrat, komplet skørtesæt og dobbelt sportsudstødning. Sikkerhedsmæssigt er Swift Sport forsynet med ESP, traction control, bremseassistent, ABS, skivebremser hele vejen rundt samt 7 airbags inkl. en knæairbag i førersiden. Og da den nye Swift generation blev testet af EuroNcap, fik den 5 stjerner og topkarakter i voksenbeskyttelse.

Alt i alt byder Swift Sport i supermini klassen på avanceret teknik, masser af køreglæde og spændende udstyr – og det er til en pris, hvor de fleste kan være med. Swift Sport er klar til salgsstart hos Suzuki forhandlerne i forbindelse med et nytårsshow arrangement i weekenden den 7. – 8. januar 2012.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start