Ny Toyota Auris som hybridbil fra 259.990 kr
Toyota forventer, at hybridsalget stiger yderligere med introduktionen af den nye Auris her i løbet af august, så mere end halvdelen af salget fremover vil være hybridbiler. En ny skarp pris fra 259.990 kr. underbygger forventningen.
Det skal være endnu mere attraktivt at vælge en hybridbil som sin næste bil. Derfor går Toyota nu i offensiven og introducerer her i august en ny Auris hybridbil til en hidtil uhørt lav pris.
Fremover bliver det nemlig muligt allerede fra 259.990 kr. at blive ejer af en Toyota Auris Hybrid, der kører endnu længere på literen og er endnu mere miljørigtig end nogensinde før. Faktisk kan man i gennemsnit køre op til 29 km/l ved bykørsel med en CO2-udledning på under 79 g/km, hvilket betyder ekstra lave driftsomkostninger.
En af hemmelighederne bag den miljørigtige Auris Hybrid er, at den kører på både el og benzin. Alligevel slipper man for nogensinde at skulle lade bilen op, og man behøver heller ikke bekymre sig om at løbe tør for strøm. Auris Hybrid sørger nemlig selv for helt automatisk at lade op under kørslen.
Kraftigt stigende salg af hybridbiler
Salget af Auris som hybridbil er kraftigt stigende, og i fjor var hver tredje Auris en hybridbil. Toyota forventer, at den andel vil stige yderligere, så over halvdelen af de solgte Auris’er fremover vil være hybridbiler.
“Flere og flere danskere har fået øjnene op for hybrid og de mange fordele, der følger med, når man ejer en hybridbil. Ud over at den er miljørigtig og kører langt på literen, så er en hybridbil fx også altid højt udstyret med klimaanlæg og automatgear. Og så er det ifølge flere statistikker en af de mest driftssikre biler, der overhovedet findes. Vi giver da også fem års garanti på hybridkomponenterne og op til 10 års tryghed på hybridbatteriet. Så der er mange fordele ved at vælge hybrid,” påpeger pressechef Anders Tystrup hos Toyota Danmark A/S.
Selv om Toyota forventer, at hybridudgaven af den nye Auris bliver den mest populære, frister en anden og helt ny motorvariant også. En af de helt store nyheder ved den nye Auris er nemlig Toyotas nyudviklede 1.2-liters turbobenzinmotor med 116 hestekræfter og et maksimalt omdrejningsmoment på 185 Nm allerede fra 1.500 omdrejninger. Den kører i gennemsnit over 21 km/l ved blandet kørsel.
Bemærkelsesværdig turbomotor
Den nye turbobenzinmotor i Auris er på mange måder bemærkselsværdig i Toyota-sammenhæng. Det er nemlig første gang i nyere tid, at Toyota introducerer turbo i en benzinmotor. Men med introduktionen af den egenudviklede 1.2-liters turbobenzin-motor følger Toyota tidens trend om at downsize for at optimere brændstofforbruget og gennem en turbolader samtidig at bevare en høj ydelse. Priserne på den nye Auris med turbobenzinmotor starter som for hybridudgaven også fra 259.990 kr. – endda for udgaven i det mellemste udstyrsniveau med betegnelsen T2.
Den nye Auris er generelt ganske veludstyret allerede fra laveste udstyrsniveau, hvor bl.a. klimaanlæg, LED-kørelys, LED-baglygter og sædevarme er standard. Bevæger man sig et udstyrstrin op til det mellemste udstyrsniveau, får man bl.a. også bakkamera, den nyeste generation af Toyotas multimediesystem Toyota Touch 2 med en 7” trykfølsom farveskærm og mulighed for integreret navigation med danske menuer og dansk tale.
Ligeledes fra den mellemste udstyrsudgave af den nye Auris fylder en ny 4,2” TFT-farveskærm med køreinformationer desuden pladsen ud mellem det sportslige speedometer og omdrejningstælleren direkte foran føreren. I farvedisplayet vises bl.a. alle relevante informationer fra bilens nye sikkerhedssystemer.
Nye sikkerhedssystemer
Netop sikkerhed er en topprioritet hos Toyota, så man kan føle sig endnu mere tryg under kørslen. Den nye Auris er en af de første modeller, som Toyota introducerer sikkerhedspakken Toyota Safety Sense i. Her bliver det muligt fra mellemste udstyrsudgave at tilvælge Pre-Collision System (PCS) også kendt som automatisk nødbremse, der registrerer objekter foran bilen og nedsætter risikoen for at ramme den forankørende bil.
Hvis der er risiko for en ulykke, advarer PCS-systemet både visuelt og med lyd føreren om at bremse. Hvis føreren ikke når at reagere i tide, nødbremser systemet automatisk og reducerer hastigheden med op til 30 km/t. eller bremser ligefrem bilen helt. Systemet fungerer ved hastigheder mellem 10 og 80 km/t., hvilket er den hastighed, op til 80 procent af ulykker sker ved.
Ud over den automatiske nødbremse rummer Toyota Safety Sense sikkerhedspakken også Lane Departure Alert (LDA), Automatic High Beam (AHB) og Road Sign Assist (RSA).
LDA, også kaldet vognbaneassistent, holder øje med afmærkninger på vejen og hjælper med at holde bilen i samme vognbane, så længe man ikke bruger blinklyset. Hvis bilen begynder at afvige fra vognbanen, uden man benytter blinklys, advarer LDA-systemet føreren både visuelt og med lyd.
AHB, også kaldet automatisk op- og nedblænding af fjernlys, sørger for, at man i mørke altid kan have fjernlyset tændt, da systemet automatisk blænder ned for forankørende og modkørende bilister. Sidst men ikke mindst hjælper RSA, også kaldet vejskilteassistent, føreren med altid at have den bedst mulige information tilgængelig i kabinen ved automatisk at aflæse farttavler og andre skilte, der så løbende vises i farvedisplayet i instrumentpanelet under kørslen.
Toyota Safety Sense sikkerhedspakken kan tilkøbes den nye Auris fra mellemste udstyrsniveau for 10.995 kr. og er standard i den topudstyrede udgave med navnet T4 eller H4.
Ud over hybridudgaven, som Toyota forventer vil blive den mest solgte motorvariant, og 1.2-liters turbobenzin-modellen, fås den nye Auris også med 1.33-liters benzinmotor med 99 hestekræfter til 214.990 kr.
Komfortabel, stilet og smart
Hvis man ønsker ekstra meget komfort, er det muligt at tilvælge forskellige udstyrspakker til det mellemste udstyrstrin T2. I komfortpakken med navnet T2 Comfort får man regnsensor, skumringssensor (automatisk lysregulering), elektrisk foldbare sidespejle med varme, automatisk nedblændeligt bakspejl og mørktonede bageste sideruder og bagrude for 4.995 kr.
En anden udstyrspakke kaldet Style-pakken byder på 17” alufælge, LED-forlygter og fartpilot til 19.995 kr., mens en såkaldt Smart-pakke indeholder nøglefri betjening og automatisk parkeringsassistent og koster 14.995 kr.
Den nye Auris vil ligesom den gamle model både kunne fås som hatchback og stationcar og bliver produceret side om side med den nye Avensis på Toyota-fabrikken i Burnaston i England. De første biler triller ud til Toyota-forhandlerne over hele landet allerede i løbet af august.