Ny tre cylindret turbomotor
Den mindste Opel er på vej med en helt nyudviklet tre cylindret turbo benzinmotor på 1,0 liter. Motoren svarer i effekt til en 1,6 liters firecylindret motor. Nyudviklet seks trins gearkasse er en del af pakken.
ADAM bliver den første Opel med den nye tre cylindrede turbo benzinmotor, der er udviklet af Opels ingeniører i Rüsselsheim og skal produceres på motorfabrikken i Ungarn. På biludstillingen i Geneve i marts viser Opel den nye motor for første gang i en ADAM, hvor den kommer med valgmulighed mellem 90 og 115 hk. I begge tilfælde med en helt ny seks trins manuel gearkasse. Drejningsmomentet i den nye motor er 166 Nm ved 1.800 omdrejninger i minutter med begge ydelser. Opel lover et meget lavt niveau for støj- og vibrationer bedre end mange firecylindrede motorer. De første brændstofmålinger antyder et forbrug efter EU-normen på 23,3 km/l svarende til 99 gram CO2 pr. km. Motoren gør brug af teknologier som variabel ventilstyring og direkte indsprøjtning, og den er bygget af aluminium for at spare vægt. Den er også udstyret med en balanceaksel, der løber modsat ved samme fart som krumtapakslen og har til formål at fjerne de normale vibrationer fra tre cylindrede motorer. Produktionen begynder i løbet af efteråret, hvor de første ADAM kan leveres med den nye motor. Den tre cylindrede benzinmotor er næste trin i lanceringen af et helt nyt motorprogram hos Opel, der blev indledt sidste år med lanceringen af den nye 1,6 turbo benzinmotor og 1,6 turbo dieselmotor.
0 personer snakker om “Ny tre cylindret turbomotor”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Hvad bliver prisen så med de nye motore , generelt mangler de små 3cyl kraft , man er næsten nød til at køre race i dem bare for at følge med trafikken og så er den ellers så flotte benziøkonomi forlængst fløjet sig en tur , med turbo er der god mulighed for at følge trafikken uden at køre race og stadig køre økonomis.
Med hensyn til de små trecylindrede turbomotorer har ford vist vejen.Fiat har deres twinair turbo som køre aldeles okay,bevares det er ikke en racerbil,men det er lykkedes at kombinerer lavt brændstofforbrug og god performens i de nye små turbomotorer,det er helt klart vejen frem.
Mon ikke sådan en lille moderne motor med turbo går i stykker.
Det er efter hånden ved at være en noget risikabel affære at være bil ejer, med mindre man køber en benzin bil og helst uden turbo og med almindelig gearkasse.
vw 1,2 og 1,4 motorer er der store problemer med og psa 1,6 hdi kender jeg personligt flere der har været rigtigt uheldige med.
Så hellere bruge 500 kr mere på brændstof om måneden og slippe for uventede 5 cifrede regninger.