Nye afgifter betyder ende på mikrobilernes dominans
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Nye afgifter betyder ende på mikrobilernes dominans

Regeringens nedsættelse af bilafgifterne ændrer markedet til fordel for større og mere sikre biler. Det mener direktør i Renault Danmark, Henrik Bang. Han forudser, at mikrobilerne i løbet af få år udgør under 10 procent af markedet, og at der er et rekordår i vente for 2016 med over 250.000 solgte biler.
27/11-2015 kl. 06:00
Anslået læsetid: 2 Minutter

Hvis du vil spare 17.448 kroner på din nye Renault Kadjar, så er der godt nyt. Besparelsen kommer nemlig fra fredag den 20 november. Regeringens nedsættelse af registreringsafgiften fra 180 procent til 150 procent, medfører, at en bil som Renault Kadjar 110 hk dCi i Zen-version falder fra 310.900 kroner til 293.452 kroner. Det viser beregninger, som Renault Danmark har lavet på baggrund af de foreløbige oplysninger fra finanslovsforhandlingerne.

Der er en smule usikkerhed forbundet med udregningen, men tendensen er klar. Jo dyrere en bil – desto flere penge er der at spare.

Vælger man benzinudgaven af Renaults Kadjar – en version med 130 hk og igen i Zen-udstyr – er besparelsen en smule mindre, nemlig 12.133 kroner. Bilen er faldet fra 286.900 kr. til 274.767 kroner.

Også på den populære Dacia Duster, der i disse dage får folk til at nynne ” Another one drives a Duster” nyder godt af prisnedsættelsen. 4X4-versionen med 110 hk diesel falder fra 229.900 kroner til 222.887 kroner – altså hele 7.103 kroner. Også den mest solgte Duster – nemlig 4X2 versionen med 90 hk nyder godt af de nye afgifter og falder med 3418 kroner. Dermed bliver netop en Duster endnu mere tro mod sin mission, nemlig, at være et nyt alternativ til en brugt bil, da brugtpriserne på kort sigt ikke går med ned.

I den anden ende af skalaen er der ikke de store penge at hente. En Renault Clio med benzinmotor koster det samme efter som før afgiftsnedsættelsen, hvorimod der er lidt penge at spare på dielsenversionen, der er lidt dyrere. Her forventes der en besparelse på 4.222 kroner i både hatchback og stationcar udgave.

Den bedst sælgende crossover i B-segmentet – Renault Captur får lidt mere gavn af afgiftsnedsættelsen – men igen her er det dieseludgaven der får størst gevinst. Her forventes besparelsen at ligge på knap 8.000 kroner, mens benzinversionen kun falder omtrent 1,500 kroner.

Hos Renault Danmark mener direktør, Henrik Bang, at de nye afgifter vil ændre på vores bilmæssige landkort.

”Mikrobilerne, der indtil nu har domineret markedet totalt med op 35 procents markedsandel, da det gik bedst, forventer jeg vil komme ned på omkring 10 procent. Derimod fortsætter B-segmentet – der hvor Renault Clio og Renault Captur befinder sig – sin vækst og snupper nok 30 procent af markedet, mens C-segmentet vil vokse til 20 procent, og det store D-segment vil komme helt op på 15 procent”, vurderer altså direktør i Renault Danmark, Henrik Bang, der understreger, at beregningerne er kvalificerede skøn.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start