Nye dieselbiler forurener mindre end nye benzinbiler
I den offentlige debat kritiseres dieselbiler ofte for deres negative sundhedsmæssige konsekvenser og skadelige effekter på miljøet. Unuanceret kritik, ifølge Interdan, der her i Danmark udgør import- og distributionsmotoren bag bl.a. Peugeot, Citroën, DS, Opel og Mitsubishi.
Ny rapport fra Teknologisk Institut giver anledning til at aflive myter om dieselbiler og skelne mellem gamle og nye.
”Dieselbiler har gennemgået en omfattende teknologisk udvikling, og som det fremgår af rapporten, så er partikeludledningen fra den testede dieselbil hele 46 gange mindre end den testede benzindrevne bil og 35 procent lavere end omgivelsesluften,” siger Kenneth Hansen, adm. direktør hos Interdan Bil A/S.
Målingen, foretaget af Teknologisk Institut, blev udført på en Peugeot 308 1,5 BlueHDi (diesel) og en Peugeot 308 1,2 PureTech (benzin). Det gennemsnitlige antal partikler i dieselbilens udstødningsgas blev målt til 8.287 p/ccm, hvilket svarer til kun 2,1 % af benzinbilens partikeludledning i udstødningsgassen, som blev målt til 389.554 p/ccm. For testen gælder, at dieselbilens partikeludledning i gennemsnit var 35 % lavere end omgivelsesluften. Benzinbilens var til gengæld 26 gange højere. For testen gælder også, at resultaterne viser, at begge bilers udledning af partikler ligger inden for Euro 6d normen.
Internationale undersøgelser konkluderer det samme
Dieselmotoren er og bliver den mest effektive ogt miljøvenlige personbilsmotor, der findes, når man har kvælstofilterne under kontrol. Det konkluderer man bl.a. hos Karlsruher Institut für Technologie (KIT). Og i en større tysk undersøgelse fra 2019 viser ADAC, den tyske pendant til FDM, at moderne dieselmotorer er renere end benzinbiler, når det kommer til udledning af skadelige partikler.
”Det er ikke kun den nye rapport fra Teknologisk Institut, der understreger, at nye dieselbiler forurener mindre end nye benzinbiler. Samme resultater ses i andre internationale undersøgelser. Derfor er det også nødvendigt, at debatten køres ind på det rigtige spor, hvor beslutninger baseres på fakta og ikke på myter, der undlader at skelne mellem gamle og nye dieselbiler,” siger Kenneth Hansen.
I rapporten vurderer Teknologisk Institut, at årsagen til dieselbilens markant lavere udledning skyldes, at den er udstyret med et effektivt partikelfilter.
Bil |
Partikler i omgivelsesluft |
Partikler i udstødningsgas |
308 1,5 BlueHDi (diesel) |
12 840 p/ccm |
8 287 p/ccm |
308 1,2 PureTech (benzin) |
15 063 p/ccm |
389 554 p/ccm |