Opel Insignia klar til E85
Opel’s mest populære firmabil kommer nu i en flex-fuel version, hvor det er muligt at tanke både benzin og E85.
Opel Insignia kan fra nytåret leveres med en 2,0 turbomotor, der kan køre på både benzin og E85, der består af 85 procent bioethanol og 15 procent benzin. Motoren har samme ydelse som den almindelige 2,0 Turbo nemlig 220 hk. Merprisen for en Insignia 2,0 Turbo Bio-Ethanol E85 er 1000 kr. i forhold til samme bil med den traditionelle 2,0 Turbo benzinmotor, og den kan leveres med manuel eller automatgear og med forhjulstræk eller firehjulstræk.
Brug af bioethanol som brændstof giver mulighed for at reducere CO2 udslippet fra bilens udstødning med 3-4 procent og med op til 80–85 procent netto, hvis bioethanolen fremstilles af effektive landsbrugsprodukter under optimale forhold på den sydlige halvkugle – for eksempel af sukkerrør – eller af cellulose som såkaldt 2 generations bioethanol. I forbindelse med opvæksten binder planter og træer CO2 fra luften, som først frigives, når sukkerstoffet i planten raffineres til alkohol og brændes af i en bilmotor, hvor det igen bliver til CO2, som på ny kan give næring til nye planter.
På grund af den manglende interesse for E85 i Danmark venter Opel Danmark ikke, at den nye E85 version bliver solgt i større antal, men mulige kunder til bilen kan være bilister med jævnlige gøremål i Sverige, sønderjyder, der kan tanke i Flensborg og alle med faglige eller kommercielle interesser indenfor biobrændstoffer.
Den mest miljøvenlige version af Insignia målrettet det danske marked er stadig 2,0 CDTI ecoFLEX, der fås med en motorydelse på enten 130 eller 160 hk. I begge tilfælde med en EU-norm på 20,4 km/l ved blandet kørsel og en CO2 emission på 129 gram pr. kilometer.