Paris Motor Show 2012
Når byernes by byder velkommen til Paris Motor Show 2012, indtager Peugeot rampelyset med en stand i helt nyt design, som har flere store stjerner på podiet: 208 GTi, 2008 Concept, RCZ R Concept og superbilen Onyx Concept.
Quasar, Proxima, Oxia, 907………….man kan nævne adskillige superbiler fra Peugeot, som har været fortryllende blikfang gennem årene. Nu puster Peugeot endnu en gang liv i drømmen med en ny superbil: Onyx, som er en højteknologisk superbil med kulfiberstruktur, hybridteknologi og en V8 centermotor med 600 hk.
Onyx er skabt af entusiaster, der har hentet inspiration i motorsporten. Den er en kontrastfuld blanding af rå materialer og farver, som skaber en smuk og stærk helhed. Dørene og forskærmene er håndlavet i det pureste kobber, der er pudset, så det får spejleffekt og vil med tiden få en naturlig patina. Resten af bilen er udformet i kulfiber med en matsort lakering.
Onyx er udformet til at udnytte aerodynamikken maksimalt, lige fra den strømlinede front med LED forlygter henover ’double-bubble-taget’, der er ligesom ruderne er lavet i plexiglas (PolyMethyl MethAcrylate). Bilen slutter med maner i en aerodynamisk bagende, der smykkes af den karakteristiske Peugeot-signatur: LED-baglygter, som er formet som tre løveklør i hver side. Onyx har en lav luftmodstand med en Cw-værdi på kun 0.30.
Superbil med høj ydelse
Bilens ramme er udviklet i tæt samarbejde mellem Peugeot Sport og Peugeots R&D teams. Den er lavet af kulfiber, vejer kun 100 kg og er sammensat af kun 12 dele. Selve bilen har ideelle proportioner, idet den er 4,65 m lang, er 2,20 m bred og 1,13 m høj, mens den har en vægt på kun 1100 kg.
Også når det kommer til motoriseringen, har Peugeot Sport haft en vigtig finger med i spillet og udfoldet al deres erfaring og ekspertise. Hjertet i Onyx er en heftigt bankende V8 hybrid HDi FAP 3,7 liters motor, som leverer 600 hk til baghjulene via en 6-trins sekventiel gearkasse. HYbrid4-teknologien genvinder bremseenergien, som opsamles i lithium-ion batterier og kan udløses til at booste accelerationen med 80 ekstra hk.
Onyx har et imponerende vægt/effekt forhold på under 2 kg pr. hk, og chassiet er opbygget som en Formel 1 bil med dobbelt wishbone hjulophæng og centralt placerede fjedre og støddæmpere. Den er udstyret med 20” fælge med specialfremstillede Michelin-dæk i størrelsen 275/30 fortil og 345/30 bagtil. Bremseskiverne er af kulfiber og har en diameter på 380 mm fortil og 355 mm bagtil.
En innovativ køreoplevelse
Dørene til Onyx åbner sig på en helt særlig måde, som sikrer, at bilens profil forbliver den samme. Interiøret er beklædt i filt, som er komprimeret og strakt ud, så det dækker hele cockpittet uden samlinger og syninger. Kabinen er udført i kulfiber og danner sammen med filtbelægningen en slags kokon omkring passagerne, der samtidig fungerer som lydisolering, gulv, tag og sæder. Sæderne er polstret med skum under filtet, så passagerne oplever maksimal komfort.
Instrumentbordet er fremstillet af ’Newspaper Wood’, et trælignende materiale, som er produceret af brugte aviser, mens midterkonsollen rummer en unik brændstofmåler i mundblæst krystalglas.
Move-up og globalisering
208 R5
Den dynamiske og lovende 208 GTi er ikke den eneste sporty variant af Peugeot 208, som har verdenspremiere på Peugeots stand i Paris. Efter afsløringen af rallyudgaven 208 R2 løfter Peugeot nu sløret for yderligere en rallymodel: 208 R5. 208 R5 er arvtageren til den succesfulde 207 Super 2000 og vil være den ultimative eksponent for Peugeots ekspertise indenfor rallysporten. Den vil komme til salg i andet kvartal 2013, hvor den også kan opleves til de første løb og målet er naturligvis både nationale og internationale mesterskaber.
RCZ R Concept
En anden premiere, som i den grad udtrykker eksklusivitet, er sportscoupéen RCZ R Concept. Den er et varsel om den nye RCZ, som vil komme på markedet i slutningen af 2013. En ny front, nye farver, nye hjul og flere muligheder for at sætte sig eget præg på det indvendige design er blot nogle af ændringer, der gør den nye RCZ endnu mere attraktiv. Vigtigste feature er en ny 1,6 THP benzinmotor, som yder 260 hk, hvilket gør RCZ til den mest kraftfulde serieproducerede bil i Peugeots historie.
RCZ R Concept står på standen i en matsort lakering med kobber logo.
2008 Concept – en urban crossover
Peugeot sætter nu sin globaliseringsstrategi i et endnu højere gear og præsenterer: 2008 Concept. Peugeot har produceret mere end 15 mio. biler i ’2-serien’ og nu kommer en helt ny fortolkning af netop denne serie. Designere og ingeniører fra Europa, Kina og Latinamerika har arbejdet sammen om at skabe en bil, som tilfredsstiller byboere i så forskellige byer som Sao Paulo, Shanghai, Paris, Kuala Lumpur eller Moskva, der elsker at bo i byen, men som samtidig nyder at flygte væk.
2008 Concept er en kompakt bil på 4,14 m, hvis fornemste egenskab er manøvrelethed og en tilpasningsevne, der gør den anvendelig i mange forskellige miljøer. Dens design er dynamisk med atletiske linjer og som en understregning af dette, gemmer motorhjelmen på nyeste udvikling af den nye 3-cylindrede benzinmotor: 1.2 l turbo, som yder 110 hk.