Peugeot EXALT
Peugeots nye konceptbil, EXALT, vækker lidenskab ved at kombinere ægte håndværk og high-tech features med et fornyet designsprog. Karosseriet er domineret af et skarpt snit, som adskiller en unik kombination af råstål og ”Shark Skin”, der er et specielt tekstil, som i sin struktur minder om hajskind.
Den eksklusive coupé er drevet af en benzin Hybrid4 drivlinje, som giver hele 340 hk og firehjulstræk. Peugeot EXALT får verdenspremiere på biludstillingen i Beijing den 20. april.
Med EXALT har Peugeot videreudviklet designsproget fra superbilen Onyx, som blev præsenteret i 2012. EXALT er designet til at pirre sanserne med sit innovative design, spændende teknologiske løsninger og et uventet materialebrug.
Potent designsprog med innovative materialer
Som hyldest til den franske bilproduktion i 20´erne og 30´erne, er karosseriet i råstål håndlavet af en karetmager. Designet har forenet de mest potente elementer fra Peugeots formsprog: Lang motorhjelm, markerede hjulkasser, høj talje og lav taglinje (bilens højde er 1,30 meter) og en blanding af plane flader og lige linjer.
Udseendet kombinerer aggressivitet med en strømlinet dynamik, der understreges af en powerful kølergrill, der danner baggrund for løven, som er symbolsk i mere end en forstand. Løven er ikke alene Peugeots velkendte logo, men er samtidig et kinesisk symbol for magt og prestige.
EXALT er 4,70 meter lang og er udstyret med 20” hjul. Den røde farve på bagenden står i skarp kontrast til den nøgne stål. Ikke blot i form af farven, men i endnu højere grad i forhold til materiale og funktion. Det røde ”Shark Skin” er et effektivt tekstil, som er et resultat af bionik, hvor man har hentet inspiration i naturens processer og dermed formået at frembringe et stof, der har samme overflade og egenskaber som hajskind. Dette bidrager både til øget aerodynamik og reduceret brændstofforbrug.
Visionær kabine
Bilens ekspressive linjer bliver fremhævet af en gennemført stålfinish. Selv i kabinen er der brugt stål de steder, hvor passagerene ikke kommer i kontakt med det. Ved albue- og arm-kontaktpunkter er der valgt varmt tonet træ, mens der er brugt et uldbaseret tekstil ”chiné” på dørpaneler, instrumentbord og loftsbeklædning. Bagagerummet og paneler i kabinen er udført i asiatisk sort ibenholt, som på dørpanelerne er udsmykket med en løve og bambusstilke, hvilket er designet af det kinesiske designbureau PINWU.
Peugeots i-Cockpit giver en intens køreoplevelse bag rattet, som er udformet i læder og ”chiné”. De digitale instrumenter er placeret intuitivt for at gøre betjeningen så let som muligt, mens to touch skærme indeholder informationer om Hi-Fi, navigation, aircondition osv. En særlig innovativ feature er Pure Blue systemet, som renser luften i kabinen for bakterier, når bilen ikke er i brug. Ved start aktiveres et filter, som renser luften for flygtige organiske forbindelser og små partikler, før den kommer ind i kabinen.
High performance drivlinje
Peugeot EXALT vejer blot 1.700 kg og er udstyret med en plug-in HYbrid4 drivlinje. Under motorhjelmen ligger en 1.6 THP benzinmotor med 270 hk, som er udviklet af Peugeot Sport. Elmotoren, som yder 50 kW, er integreret i multi-link bagakslen. Den opsamler energi til opladning af batteriet under bremsning og ved deceleration bliver den kinetiske energi, der ellers ville være gået tabt, udnyttet som bremsekraft. HYbrid4-teknologien giver ikke alene EXALT hele 340 hk, men også mulighed for at vælge firehjulstræk og forskellige køremåder: Ren el, kun benzin eller benzin-el hybrid.