Peugeot verdenspremiere
Peugeot indtager Frankfurt Motor Show med verdenspremiere på to eksklusive modeller: Den offroad-inspirerede 508 RXH og den stilrene MPV konceptbil, HX1, med plug-in teknologi. Med disse innovative modeller illustrerer Peugeot igen sin evne til konstant at udvikle og forny sig og understreger samtidig, at signaturen ”Motion&Emotion” beskriver mærkets kerneværdier: Teknologisk innovation med køreglæde i højsæde.
Peugeot HX1 – et unikt og fleksibelt koncept
Målet for HX1 har været at skabe en rummelig bil med plads til op til seks personer og som er karakteriseret af en stærk designidentitet – og ikke mindst en sporty og miljøeffektiv bil med unikke køreegenskaber.
Dette er opnået med en ekstrem aerodynamik, den koniske og lave MPV struktur og HYbrid4-drivline, som her er kombineret med plug-in-teknologi.
En særlig tilpasningsevne
HX1 er et konceptstudie, som er udviklet for at illustrere fremtidige løsninger på mange områder: Opbygning, aerodynamik, fleksibilitet, udstyr, indvendige materialer og miljø – og ikke at forglemme, drivliner. Dette har resulteret i en konceptbil, der bryder med de gængse normer og er skabt under temaet: Metamorfose, hvilket understreger dens evne til at tilpasse sig til skiftende forhold.
Opbygning og dimensioner
HX1 er designet som en MPV, men med helt særlige dimensioner: Den er lav (højde 1.373 m), bred (1.990 m) og har en længde på 4.954 m. Dette giver mulighed for at realisere en ellers umulig kombination: Slanke og rene linjer udvendigt og stor rummelighed indvendigt, hvilket som bonus sikrer en lav luftmodstand.
HX1 har fire saksedøre, som giver let adgang til kabinen uanset forholdene. Kabinen er opbygget, så både passagerer på bagsæderne og forsæderne oplever maksimal komfort. Herudover er der mulighed for at trække to ekstra sæder frem, som er integreret i forsæderne (samme teknik som i HR1 konceptbilen fra Paris Motor Show 2010).
Aerodynamik
Designerne bag HX1 har lagt store kræfter i bilens aerodynamik. De syv lameller i hver fælg lukker sig efter samme princip som en turbine og danner herved en helt flad overflade på fælgene, når bilen er i fart. Samtidig er HX1 udstyret med en hækspoiler og to sideskørter på bagklappen, som aktiveres ved en fart på over 100 km/t. Med andre ord ændrer HX1 sig under kørslen og tilpasser sig ”fysisk” til forholdene. Den har luftmodstand på 0.28 Cd, hvilket er unikt for en bil med en MPV opbygning.
Et futuristisk design
Det aerodynamiske design får HX1 til at se ud, som om den var blevet formgivet af vinden. Hver samling og overflade er udført med præcision, og der er kælet for detaljer som sidespejle med integreret kameraer, børstede aluminiumsrammer omkring vinduerne osv.
Fronten viderefører Peugeots nye stilkode med den ”flydende” kølergrill, mens udformningen af forlygterne viser slægtskabet til tidligere modeller med de karakteristiske ”katteøjne”.
High-tech interiør
Instrumentpanel og sæder er kendetegnet af et stilrent og futuristisk design, der sammen med udvalgte materialer som egetræ, læder, børstet metal osv. og high-tech udstyr skaber en atmosfære, hvor modernitet, natur og teknologi går op i en højere enhed.
Rattet kan ligesom sæderne justeres frem og tilbage elektronisk, hvilket sammen med det justerbare og multifunktionelle midterdisplay giver føreren en optimal kørestilling.
På bagsæderne vil passagerne opleve stor komfort med kontrolknapper i midterarmlænet og minibar og kaffemaskine i midterkonsollen. Konsollen er pyntet med Carrare-marmor, hvilket understreger det eksklusive og moderne look.
HYbrid4 ”plug-in” teknologi
HX1 er udstyret med Peugeots dieselhybrid-tekologi, som introduceres med 3008 HYbrid4. Princippet er lige så enkelt som det er smart: En dieselmotor driver forhjulene, mens en el-motor driver baghjulene og herved opnås både firehjulstræk, brændstofbesparelse og mulighed for at køre på ren el ved lave hastigheder.
Under motorhjelmen på HX1 ligger en 2.2 HDi dieselmotor med en ydelse på 204 hk, der er kombineret med en automatisk 6-trins gearkasse, mens el-motoren bagved er på 70 kW (95 hk). Dette giver en potentiel samlet ydelse på hele 299 hk.
Da Peugeot har en konstant målsætning om at fastholde sin position blandt de ledende producenter på miljøområdet, har man valgt at gå endnu et skridt videre med HX1. Den er udstyret med en plug-in funktion, hvilket betyder, at lithium-ion batterierne kan genoplades i et 240 V stik. Plug-in funktionen giver en længere rækkevidde på ren el, og HX1 har således en rækkevidde på op til 30 km ved ren el-kørsel. Dette giver et brændstofforbrug på cirka 31 km/l og en CO2-udledning på blot 83 g/km.
Konceptsko
Som noget helt nyt indgik Peugeot et samarbejde med skodesigneren Pierre Hardy under udviklingen af HX1. Han skulle skabe en eksklusiv konceptsko, der ligesom HX1 skal forbindes med appeal, modernitet og en unik evne til at transformere sig.
Sammen med bilens designere, har Pierre Hardy skabt et par sko, baseret på de samme materialer, som er brugt indvendigt i bilen. Skoene kan, præcis som HX1, tilpasse sig den person, som har dem på – de kan være slippers til bilkørsel og ændre sig til højhælede og elegante.
Peugeot 508 RXH – En eksklusiv dieselhybrid med offroad karakter
Peugeot 508 RXH er en brændstofbesparende dieselhybrid, der med sit potente design og den innovative HYbrid4-teknologi tilbyder en unik kombination af køreglæde, frihed og respekt for miljøet:
200 hk
Firehjulstræk
Nul emission ved ren el-kørsel
CO2-udledning på 109 g/km
Med præsentationen af 508 RXH fortsætter Peugeot sin stærke produktoffensiv. Nøgleordene er kvalitet, fokus på detaljen og elegance, og hermed bygger RXH videre på den succes, som 508 allerede har opnået. Den styrker Peugeots profil, når det gælder innovation og miljømæssig lederskab, og tager SW-konceptet ind i fremtiden.
Designet er potent med et højere karosseri og LED lysene, der er formet som tre lodrette løveklør på hver side af den flydende kølergrill, giver fronten et næsten aggressivt udseende.
Indvendigt er 508 RXH karakteriseret af kvalitetsmaterialer og raffinerede farver, som forstærker oplevelsen af luksus og komfort. Udstyrsniveauet er generøst med Open&Go system, elektrisk justerbare forsæder, head-up display, 18” hjul, panoramaglastag, tonede sidevinduer, seneste generation af radio- og navigationssystem mm.
508 RXH er udstyret med Peugeots nye hybrid-drivlinje, der har verdenspremiere i 3008 HYbrid4 senere på året. Det betyder, at der under motorhjelmen ligger en 2,0 liters dieselmotor med 163 hk og trækker på forhjulene, mens bagakslen er udstyret med en el-motor, der yder 37 hk. Med en ydelse på 200 hk, firehjulstræk og et maksimalt drejningsmoment på 450 Nm er 508 RXH designet til al slags brug under alle forhold. Den elegante SW med offroad karakter kan desuden køre alene på el, hvilket er ideelt i byen. Ved blandet kørsel er brændstofforbruget 23,8 km/l og CO2-udledningen er 109 g/km.
I anledningen af Frankfurt Motor Show præsenterer Peugeot en limited edition af 508 RXH i 300 eksemplarer i Calern brun med Alcantara læderindtræk. Denne særlige udgave af 508 RXH kan reserveres online, når udstillingen åbner.
Salget af 3008 HYbrid4 starter i Frankfurt
Når dørene slås op til dette års udgave af Motor Show i Frankfurt, er det samtidig starten på salget af 3008 HYbrid4 i Europa.
Motivationen bag udviklingen af 3008 HYbrid4 går endnu videre end ønsket om miljøhensyn- det handler i høj grad også om at kunne tilbyde helt nye køreoplevelser og fleksibilitet:
Tyst kørsel (mulighed for udelukkende at køre på el)
Tryghed (firehjulstrækket giver optimeret sikkerhed)
Høj ydelse kombineret med gode køreegenskaber
Frihed og stor anvendelighed (mulighed for at vælge forskellige køremåder: Elektrisk, firehjulstræk, sport og automatisk)
3008 HYbrid4 har en 163 hk dieselmotor under motorhjelmen og en el-motor, som yder 37 hk til at drive baghjulene. Denne hybrid-teknologi giver en samlet ydelse på 200 hk, et brændstofforbrug på cirka 25 km/l og en CO2-udledning på 99 g/km.
3008 HYbrid4 forventes at lande på det danske marked primo 2012.