Premiere på Audi e-tron
Audi e-tron afspejler Audi designets grundlæggende formsprog – overført til den elektriske tidsalder med nye, stilskabende detaljer. Som det er typisk for mærkets SUV’er, har Audi e-tron blandt andet en singleframe i ottekantet design med lodrette lameller. En afgørende faktor for den sportslige karakter er den lave og centrale placering af drivlinjekomponenterne.
Pladsforhold og komfort i Audi e-tron svarer til mærkets typiske luksusmodeller. Den er 4.901 mm lang, 1.935 mm bred og 1.616 mm høj. Det omfangsrige komfortudstyr sammen med eksklusive materialer og en førsteklasses forarbejdning gør elektrisk mobilitet til en premiumoplevelse. Dette sikres også gennem de omfangsrige og pålidelige opladningsmuligheder til hjemmet og på farten.
Audi e-tron har en rækkevidde på over 400 km (iht. WLTP-testcyklussen), hvilket er passende til lange køreture, når det kombineres med muligheden for at lade med op til 150 kW på hurtigladestandere som den første serieproducerede bil overhovedet. I størstedelen af tiden vil den eldrevne SUV dog blive ladet op hjemme med 11 kW eller som ekstraudstyr med 22 kW, men derudover giver Audis egen opladningstjeneste ”e-tron Charging Service” adgang til ca. 80 % af alle offentlige ladestationer i Europa.
Den gennemtænkte aerodynamik er afgørende for Audi e-trons høje effektivitet. Et highlight ved konceptet er de virtuelle sidespejle (ekstraudstyr) – verdens første inden for serieproduktion af biler. Sidespejlene løfter samtidig digitaliseringen i bilen til et nyt niveau.
Drivlinje og rekuperationssystem
Audi e-tron drives af to elmotorer med en systemydelse på op til 408 hk (300 kW) og et drejningsmoment på 664 Nm uden emissioner og næsten helt lydløst. Fremragende vejgreb og dynamik i al slags terræn og ved alle vejrforhold sikres af en ny generation af quattro: det elektriske firehjulstræk. Det regulerer permanent og fuldt fleksibelt den ideelle fordeling af trækkræfterne mellem de to aksler – i løbet af brøkdele af et sekund.
I over 90% af alle decelerationer bremses bilen alene via elmotorerne (op til 0,3 g), og Audi e-tron opsamler energien via det avancerede rekuperationssystem. Hvis føreren decelererer bilen med mere end 0,3 g med bremsepedalen, aktiveres hjulbremserne lynhurtigt takket være et nyt elektrohydraulisk betjeningskoncept, som Audi som den første producent på verdensplan lancerer i en elektrisk drevet serieproduceret bil. Det elektrohydraulisk integrerede bremsereguleringssystem afgør afhængigt af kørselssituationen, om SUV’en skal rekuperere med elmotor, hjulbremse eller en kombination af begge.
Audi e-tron hjælper dig på vej
Navigationssystemet kommer med intelligente forslag til destinationer på grundlag af de tidligere kørte strækninger – med e-tron-ruteplanneren som det perfekte supplement. Den viser den passende strækning med de nødvendige ladesteder. Talrige assistentsystemer gør køreturen endnu mere afslappet, herunder den standardmonterede effektivitetsassistent. Den understøtter føreren i en økonomisk kørestil med forudseende anvisninger i Audi virtual cockpit og den automatiske rekuperation. Systemet registrerer de trafikale omgivelser og vejens forløb ved hjælp af radarsensorer, kamerabilleder, navigationsdata og Car-to-X-informationer. I samspil med den adaptive kørselsassistent kan effektivitetsassistenten endvidere decelerere og accelerere el-SUV'en forudseende.
Audi e-tron i Danmark
Audi e-tron produceres på den CO2-neutrale fabrik i Bruxelles, og de første biler finder vej til de danske forhandlere i starten af 2019. Der er ikke danske priser endnu, men man kan holde sig opdateret om bl.a. priser ved at tilmelde sig Audi e-tron nyhedsbrevet på www.audi.dk/etron. Der bliver snart åbnet for forhåndsreservationer, og det vil man også blive informeret om via nyhedsbrevet.