Verdenspremiere på ny generation af Toyota Yaris
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Premiere på ny generation af Toyota Yaris

Toyota Yaris har i adskillige år været Toyotas absolut mest populære bilmodel i Europa, og for et par år siden overtog den også Toyota-førertrøjen i Danmark. Toyota afslører nu en helt ny og fjerde generation Yaris, der har fået et gennemgribende nyt design, er blevet lavere og bredere, og som med en helt nyudviklet tre-cylindret hybridmotor aldrig før har været mere økonomisk.
17/10-2019 kl. 11:53
Anslået læsetid: 6 Minutter

Den helt nye Toyota Yaris er udviklet til at imødekomme de større og større udfordringer, folk har i hverdagen. Nutidens kunder i minibilklassen, som Yaris tilhører, sætter meget høje krav til mobilitet for at få deres travle hverdag til at hænge sammen.

De forventer, at deres bil er stilfuld og praktisk. Den skal være let at parkere, let at komme rundt med i byen og komfortabel på de længere ture. De forventer et ledende sikkerhedsniveau og lavest mulige løbende udgifter. Desuden er de mere klima- og miljøbevidste end nogensinde før og leder efter løsninger, som passer ind i deres daglige program og i deres omgangskreds. Og selvfølgelig ønsker de også at kunne få opfyldt alle disse krav til en attraktiv pris.

For at imødekomme disse konstant stigende krav løfter Toyota nu sløret for den helt nye Yaris, der som den første kompakte minimodel er blevet udviklet efter Toyotas roste New Global Architecture (TNGA) filosofi. Den nye Yaris skal bygges på den helt nye GA-B platform og får desuden en helt nyudviklet 3-cylindret hybridmotor med den nyeste fjerde generation hybridteknologi.

Ydermere byder den nye Yaris på avancerede aktive og passive sikkerhedssystemer, som er med til at gøre den til verdens sikreste minibil.

Går imod strømmen

Når man kaster blikket på den nye Yaris, er man ikke i tvivl om, at der er tale om en helt ny generation. Designet er markant ændret, og i en tid, hvor nye biler typisk bare vokser og vokser, har Toyota valgt at gå imod strømmen og gjort Yaris 5 mm kortere. Samtidig er akselafstanden vokset 50 mm, så man trods en bil, der er blevet lettere at parkere og manøvrere rundt i byen, også bevarer rummeligheden i kabinen.

Den nye GA-B platform har gjort, at højden på den nye Yaris er reduceret med 40 mm. Det er sket uden at mindske den indvendige loftshøjde, da man samtidig har sænket siddepositionen for både fører og passagerer. Den nye Yaris måler 50 mm mere i bredden, og der er derfor blevet bedre plads foran og på bagsædet, mens den øgede sporvidde fremhæver Yaris’ lave, brede udseende.

Fuld LED-lygtepakke sætter også sit præg på den nye Yaris, hvis kørelys og blinklys bliver integreret i samme pærer, således, at kørelyset skifter til blinklys i den side, der blinkes til. En markant front grill med et centralt placeret Toyota-logo gør Yaris letgenkendelig, og den syner mere dynamisk end nogensinde før bl.a. ved, at A-stolpen er trukket længere tilbage og motorhjelmens længde øget.

Minimalistisk designet kabine

Inde i kabinen er der skruet gevaldigt op for kvalitetsfornemmelsen med de anvendte materialer, og designet følger minimalismens princip om, at mindre er mere. Der er således luget ud i overflødige og forstyrrende designelementer og knapper, og kabinen er designet efter konceptet ”hænderne på rattet, og øjnene på vejen”.

Køreinformation bliver derfor præsenteret klart og direkte til føreren fra tre sammenkoblede skærme – den centrale Toyota Touch multimedieskærm, et TFT multiinformationsdisplay direkte foran føreren og et 10” stort head-up farve display i forruden. Det store display i forruden hjælper føreren med at holde fokus på vejen og viser de vigtigste kørerinformationer og advarsler herunder navigationskommandoer og aktuelle fartgrænser.

Trådløs opladning af smartphone, varme i rattet og en særlig ambiente kabinebelysning er andre særlige features, der højner kvalitetsfornemmelsen bag rattet, der i øvrigt er blevet gjort lidt mindre for støtte op om konceptet om hænderne på rattet og øjnene på vejen.

Den nye Yaris er bygget på den nye GA-B platform, der er udviklet med udgangspunkt i Toyotas roste TNGA-filosofi. Den handler grundlæggende om at bygge bedre biler på mere økonomisk vis og har allerede vist sit værd med GA-C platformen til modellerne Toyota Prius, Toyota C-HR og Toyota Corolla samt med GA-K platformen til Toyota RAV4 og Toyota Camry.

Køreglad som aldrig før

De har hver især fået forbedret køreegenskaberne mærkbart, og den nye Yaris bliver ingen undtagelse. Tyngdepunktet er sænket 15 mm sammenlignet med den nuværende Yaris, rattet er placeret tættere på føreren og tiltet 6 grader ekstra, så det giver føreren de mest optimale betingelser i håndteringen af bilen. Bilens chassis er gjort stivere og dermed mere vridningsstabilt, friktionen i de nye MacPherson frontstivere er reduceret, og strategiske forstærkninger i bilens struktur, styrehus og instrumentpanel har alt sammen bidraget til en Yaris, der aldrig før har været mere køreglad.

Køreglæde finder man også i den helt nyudviklede tre-cylindret 1.5-liters hybridmotor. Groft sagt har Toyota taget de firecylindrede 2.0-liters og 2.5-liters hybridmotorer fra henholdsvis Corolla samt RAV4 og Camry og fjernet en cylinder. Faktisk mønstrer motoren verdens hurtigste forbrændingshastighed, hvilket fører til et stort drejningsmoment ved lave omdrejninger og et lavt brændstofforbrug. Et avanceret balancemodul hjælper samtidig med at reducere motorstøj og vibrationer.

Som resultat opnår den nye hybridmotor i Yaris en termisk effektivitet på op til 40 procent, hvilket er bedre end en typisk dieselmotor og også med til at sikre end mindst 20 procent bedre brændstoføkonomi og lavere CO2-udledning end den nuværende Yaris. Samtidig er motoreffekten øget med mindst 15 procent, da både benzinmotor og elmotor hver især yder betydeligt mere end i den nuværende hybridudgave.

Et nyt lithium-ion hybridbatteri erstatter det gamle nickel-metal hydrid batteri og medvirker både til kraftigere acceleration og muligheden for at køre på ren el med en hastighed på op til 130 km/t. Det nye batteri er derudover 27 procent lettere end det gamle og bidrager dermed også til, at den nye Yaris Hybrid samlet set er blevet 20 kg lettere. Den nye Yaris vil udover 1.5-liters hybridmotoren også kunne fås med en nyudviklet tre-cylindret 1.5-liters benzinmotor uden hybrid samt en tre-cylindret 1.0-liters benzinmotor.

Verdens sikreste minibil

Sikkerheden er endnu et område, hvor den nye Yaris markerer sig stærkere end nogensinde før – og formentlig stærkest af alle i samme bilklasse. Den nye Yaris er nemlig designet til at være verdens sikreste bil i den kompakte miniklasse med flere forskellige både passive og aktive avancerede sikkerhedssystemer som standard.

Toyotas nyeste generation af sikkerhedspakken Toyota Safety Sense vil være standard i alle udgaver af den nye Yaris. Her medfølger der fx altid en intelligent adaptiv fartpilot, der automatisk tilpasser hastighed og afstand til den forankørende og også fungerer i køkørsel, samt vejbaneassistent, der sørger for at holde bilen i samme vognbane. Automatisk nødbremse for andre biler og for fodgængere både i dagslys og mørke samt nødbremse for cyklister i dagslys er også altid en del af sikkerhedspakken.

Endelig er Yaris udviklet til at kunne opnå den bedste førerbeskyttelse, når sikkerhedskravene skærpes yderligere fra 2020. For eksempel vil den nye Yaris være den første bil i den kompakte minibilklasse, der får airbag mellem forsæderne for bedre beskyttelse i tilfælde af en sidekollission. Flere sikkerhedsdetaljer vil blive offentliggjort tættere på selve introduktionen af den nye Yaris, der er klar til lancering i Danmark efter sommerferien næste år.

Del med en ven

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start