PSA Peugeot Citroën
Et år efter lanceringen af sin nye generation elbiler har PSA Peugeot Citroën opnået en markedsandel for salget af elbiler på godt 30 % i Europa og godt 50 % herhjemme.
I slutningen af 2010 lancerede koncernen sine to eldrevne personbiler Citroën C-Zero og Peugeot Ion og siden fulgte de to eldrevne udgaver af varebilerne Citroën Berlingo og Peugeot Partner efter. I alt har koncernen leveret 4.000 elbiler i 2011 og modtaget 6.000 ordrer.
I første omgang er det de større virksomheder og det offentlige som har vist interesse for elbilerne, og koncernen har etableret en række mobilitetskoncepter med bl.a. General Electric, Deutsche Bahn, de franske jernbaner SNCF, Kone, Airbus, de franske elværker EDF, GDF Suez, Allianz, Europcar og ChoosEV.
Herhjemme viser de foreløbige tal, at der er indregistreret 453 eldrevne person- og 26 eldrevne varebiler, og heraf udgør Peugeot Ion 127 og Citroën C-Zero 107 samt i alt 12 eldrevne varebiler.
PSA Peugeot Citroën arbejder med en række teknologier for at reducere brændstofforbrug og udledning af CO2, herunder seneste generation af Stop&Start systemer, dieselhybrider samt elbiler med nul udledning i nærmiljøet.