PSA Peugeot Citroën
Ifølge den franske Patent- og Varemærkestyrelse ”Institut National de la Propriété Industrielle” (INPI) er PSA Peugeot Citroën for sjette år i træk den virksomhed i Frankrig, som har søgt om flest patenter, nemlig 1348 patenter i 2012. Førstepladsen i antallet af patenter afspejler det høje aktivitetsniveau i koncernens udviklingsafdelinger og en meget dedikeret indsats hos de 16.000 teknikere og ingeniører.
Evnen til at frembringe innovative løsninger og til at omsætte dem i ny teknologi er væsentlige forudsætninger for at kunne leve op til forventningerne hos dagens og morgendagens kunder. De nye patenter indgår i en vedvarende indsats for gennem innovation at videreudvikle bilerne både med hensyn til miljø og sikkerhed, bl.a. takket være elektroniske systemer.
Som eksempel kan nævnes den nye modulære platform EMP2 (Efficient Modular Platform 2), som koncernen har udtaget 116 patenter på. Allerede fra i år giver den nye muligheder for fleksibel indretning, for usædvanligt forhold mellem kompakte ydre mål og stor rummelighed, for nye former for udstyr og for lavere udledning af CO2.
Et andet eksempel er fuldhybrid teknologien ”Hybrid Air”, der kombinerer trykluft og en benzinmotor. Den er et væsentligt skridt hen mod et brændstofforbrug på 2 liter pr. 100 km, og koncernen har udtaget 80 patenter på teknologien.
Som en af de førende producenter i Europa m.h.t. udledning af CO2 (i gennemsnit 122,5 g/km i 2012) går PSA Peugeot Citroën skridtet videre for at reducere udledningen af kvælstofoxider (Nox) og partikler fra sine dieselmotorer ved at kombinere de to teknologier – Blue HDi (SCR Selective Catalytic Reduction) og partikelfilteret.
Af øvrige centrale områder for udviklingsarbejdet i koncernen kan nævnes:
. opkobling af bilen til internettet (multimedie- løsninger m.m.)
. innovation med hensyn til design og komfort, f.eks. løsninger for åbning af taget, glastag, indretning af kabinen samt ventilation og klimaanlæg.