PSA Peugeot Citroën
I første kvartal af 2013 solgte koncernen 142.000 biler, hvilket svarer til en fremgang på 31 % i et marked, som steg med 17,5 %. PSA Peugeot Citroën fortsætter væksten i Kina, som jo er verdens største bilmarked.
* I maj måned, solgte DPCA, som er navnet på et joint-venture mellem PSA Peugeot Citroën og Dongfeng, alene 46.134 biler, hvilket er en fremgang på 31 % i forhold til maj sidste år, og vel at mærke i er marked som gik frem med 12,4 %.
* Dette salgsresultat, som er rekord for DPCA, svarer til en markedsandel tæt på 4 %.
* For årets første fem måneder har DPCA nu solgt 232.960 biler, hvilket svarer til en fremgang på 32 % i forhold til samme periode i 2012 og en fordobling af markedets fremgang på 16,4 %.
* Peugeot 3008 er blevet en stor succes med over 21.000 leveringer i år, og samtidig er der stor interesse for Citroën C4L med over 15.000 leveringer, selv om den vigtigste udgave 1.8l først kom på markedet i maj.
En væsentlig forudsætning for fremgangen er indsatsen fra koncernens udviklingsafdeling i Shanghai, China Tech Center, som har spillet en stor rolle i formgivningen af Citroën C4L og i tilpasningen af designet i Peugeot 3008 til de kinesiske bilkøberes smag.
Målsætningen for DPCA er en markedsandel på 5 % i 2015. Senere i år introduceres to nye modeller i Kina, nemlig Citroën C-Elysée og Peugeot 301, som produceres på en ny fabrik i Wuhan.
Herudover kan nævnes, at CAPSA, som er et joint-venture mellem PSA Peugeot Citroën og Changan, senere i år begynder lokal produktion af Citroën DS5 på fabrikken i Shenzhen med en årlig kapacitet på 200.000 biler.