Sikker Ford
Euro NCAP tildeler ny Ford Focus udmærkelser som hidtil har været forbeholdt luksusmærker. Dermed rykker Ford op i sikkerhedens Superliga.
Nu har luksus-bilerne ikke længere patent på ultimativ sikkerhed. For første gang nogensinde har Euro NCAP tildelt særlige sikkerheds-udmærkelser til en bil uden for den lille, eksklusive kreds af meget dyre biler. Den nye Ford Focus gjorde ikke blot rent bord med fem overbevisende stjerner i Euro NCAPs sikkerheds-test, men brød tillige millionær-monopolet med to særlige udmærkelser for Fords nyeste sikkerheds-teknologier.
Den nye Focus opnåede særlig anerkendelse for sikkerhedssystemerne Active City Stop og Lane Keeping Aid. Active City Stop er et system, som overvåger forankørende trafik og bremser automatisk ved fare for kollision, mens Lane Keeping Aid er et system, som er udviklet til støtte for den trætte eller uopmærk-somme fører, som utilsigtet skifter vognbane. Systemet retter simpelthen bilen op, hvis den ikke holder banen, men kommer for tæt på midter- eller kant-striber.
Ford Focus opnåede desuden de maksimale fem stjerner i Euro NCAPs crash-test, herunder den højest mulige score for børne-sikkerhed, både ved frontal- og side-kollisioner. Samtidig scorede Focus højt i kategorierne fører-, passager- og fodgænger-sikkerhed.
-Hos Ford er det vores mission, at levere den højest tænkelige sikkerhed ved at udvikle nye teknologier, der kan hjælpe med til at forhindre ulykker. Derfor er denne udmærkelse fra Euro NCAP meget tilfredsstillende, siger Fords europæiske topchef, Stephen Odell. Vi er stolte over, at have gjort disse teknologier tilgængelige for mange mennesker i en prismæssig opnåelig familiebil som den nye Ford Focus.
-Euro NCAPs særlige udmærkelser bliver tildelt som en anerkendelse af sikkerheds-innovation på højeste niveau og det glæder os, at Ford demonstrerer vilje til at udvikle sikre biler som den nye Ford Focus, siger præsidenten for Euro NCAP, Dr. Andre Seeck.
Nye systemer i Focus reducerer risici og forbedre sikkerheden
Active City Stop er et system, der er udviklet for at forhindre sammenstød i tæt kø- eller by-trafik. Ved hastigheder op til 30 km/t registrerer en sensor i toppen af forruden eventuelle stillestående objekter i op til 7,6 meters afstand i kørselsretningen. Hvis bilen nærmer sig en bremsende, langsomt kørende eller helt stillestående forankørende bil, vil systemet forberede bremse-aktivering, og hvis føreren ikke foretager sig noget, bremser bilen automatisk. Risikoen for en kollision reduceres derfor væsentligt.
Lane Keeping Aid er et system, som ved hjælp af et kamera placeret i toppen af forruden konstant overvåger vejbanen. Billederne bliver konstant analyseret i forhold til vejens midter- og kant-striber. Hvis bilen har retning mod en vejstribe, vil systemet straks aktivere styretøjet og rette bilen op. Hvis den automatiske korrektion ikke er muligt vil Lane Departure Warning systemet aktivere vibrationer i rattet som en advarsel til føreren om at holde opmærksomheden på vejbanen. Begge systemer er fuldt automatiske, men kan slås fra.
Karosseri af boron højstyrke stål
Euro NCAPs fem stjerner til den nye Ford Focus bekræfter, at Fords globale C-platform har en enestående styrke-arkitektur. Både Ford C-MAX og Grand C-MAX er bygget på samme platform og scorede begge fem Euro NCAP-stjerner sidste år.
Den nye Focus er konstrueret til at leve op til, eller overgå, sikkerhedsstandarder overalt i verden og er blevet crash-testet mere end 12.000 gange i såvel reelle som virtuelle forsøg for at yde optimal sikkerhed til fører og passagerer, uanset størrelse og alder.
55 procent af karosseriet er lavet af højstyrke-stål, hvoraf 31 procent består af ekstrem stærk boron-stål i bl.a. stolper og dørrammer. Det er mere end i nogen anden Ford konstrueret til dato og giver optimal beskyttelse ved side-kollisioner.
Den nye Focus er desuden udstyret med en specialudviklet og patenteret under-ramme, som skiller ved voldsomme frontal-sammenstød og derved forhindrer deformation i nederste del af kabinen. Desuden er beskyttelsen af bløde trafikanter blevet forbedret ved et rundere og ’blødere’ front-design, ligesom vinduesviskerne er blevet omplaceret for at reducere skader.
Den nye Focus er udstyret med Fords Intelligent Protection System, som blandt andet inkluderer nyudviklede airbags og sikkerhedsseler. Bagsædepassagerer er beskyttet med tre-punkts-seler ligesom forberedelse for ISOFIX er standard.
Et andet plus for sikkerheden er muligheden for børnesikringen. Fra førersædet kan man aktivere og deaktivere låse til bagdørene ved et enkelt tryk på en knap. Bagdørene åbner automatisk i tilfælde af en ulykke.