ŠKODA sætter strøm til internationalt motorshow
ŠKODAs første elbil
CITIGOe iV er ŠKODAs første elbil og er baseret på den populære mikrobil, som har været kåret som Årets Bil i Danmark. Som elbil har den en elmotor på 61 kW (83 hk), og batteriet er et 60 Ah litium-ion-batteri med en kapacitet på 36,8 kWh, der giver CITIGOe iV en rækkevidde på 265 km (WLTP). Så selvom CITIGOe iV er en perfekt bybil, kan den også anvendes til længere ture. Hvis det er nødvendigt at oplade batteriet undervejs, kan CITIGOe iV hurtiglade med 40 kW DC via et CCS-ladekabel. Det oplader batteriet til 80 procent på en time. Anvender man en ladeboks med 7,2 kW AC, tager opladning til 80 procent 4 timer og 8 minutter, mens opladning med 2,3 kW tager 12 timer og 37 minutter.
Batteriet er placeret i bunden af CITIGOe iV, så det ikke optager plads i kabine og bagagerum. Således har CITIGOe iV et bagagerum på 250 liter og 923 liter, når bagsædet bliver fældet frem.
SUPERB iV kører 55 km på el
Tilsvarende er SUPERB iV ŠKODAs første plug-in-hybridbil. Drivlinjen består af en 1.4 TSI-benzinmotor med 115 kW (156 hk) og en elmotor med 85 kW (116 hk). Når de to bliver kombineret, er der hele 160 kW (218 hk) og 400 Nm til rådighed, mens den gennemsnitlige CO2-udledning er under 40 g/km. Gearkassen er en 6-trins DSG-automatgearkasse.
Batteriet er et 37 Ah litium-ion-batteri med en kapacitet på 13 kWh, som giver SUPERB iV en rækkevidde på el alene på 55 km (WLTP). Kombineret med TSI-motoren er rækkevidden 850. Batteriet kan oplades i løbet af en nat i en stikkontakt, mens det tager 3 timer og 30 minutter med en ladeboks med 3,6 kW.
Udover den delvist elektriske drivlinje stiller SUPERB iV med masser af standardudstyr – bl.a. et Amundsen-infotainmentsystem med navigation og 8” skærm, som også viser batteristatus og rækkevidde på el. SUPERB iV kan desuden fås med Trailer Assist, som gør det til en leg at bakke med trailer, ligesom SUPERB iV kan udstyres med Area View, der giver et 360 grader overblik over bilen på infotainmentsystemets skærm.