Sløret løftes for den nye Audi Q2
“Vi har udviklet Audi Q2 med et markant geometrisk designsprog med særlige visuelle kendetegn. På den måde får bilen sin egen karakter i Q-familien”, udtaler Audis designchef Marc Lichte.
Et robust look
Resultatet er blevet en kraftfuld SUV med masser af kant. Foran sørger den højtplacerede singleframe-kølergrill i ottekantet design og det store luftindtag for en stærk fremtoning. Særligt markant er den flade faldende taglinje, der udmunder i C-stolper med elementer i kontrastfarve. Denne farvekontrast understreger Audi Q2-modellens sportslige egenskaber. Bag på danner en lang tagkantspoiler og en diffusor med bundskjold en dynamisk afslutning.
Set fra siden falder især den høje profil og de skrånende sider i dørområdet i øjnene. Sidstnævnte fremhæver hjulkasserne og dermed den kompakte SUV's quattro-karakter. Den har en højde på 1,51 m og en bredde på 1,79 m. Med bilens længde på 4,19 m og en akselafstand på 2,60 m er overhængene korte.
Teknologier fra luksusklassen
Foruden Audi virtual cockpit (ekstraudstyr) og head-up-display kommer førerassistentsystemerne til Audi Q2 også fra luksusklassen – blandt andet med Audi pre sense front som standardudstyr. Systemet registrerer kritiske situationer i forhold til andre biler og fodgængere, der krydser vejen foran bilen, og systemet starter selv en opbremsning, hvis det er nødvendigt – både ved lave hastigheder og endda ved stilstand.
Desuden er følgende udstyr tilgængeligt: Adaptive cruise control med Stop&Go-funktion, køassistent, vognbaneskiftassistent, Audi side assist og vognbaneassistenten Audi active lane assist, vejskilteassistent samt parkeringsassistent og assistent til registrering af tværgående trafik bagved.
Kraftfuld opkobling
Som standardudstyr er Q2 udstyret med MMI-skærm, som er placeret øverst på instrumentpanelet. Infotainmentsystemet kan betjenes via en dreje-/trykkontakt og to knapper på midtertunnellen. Hvis man bestiller MMI Navigation plus med MMI touch får man desuden en touchpad på det centrale betjeningselement. Systemet kan ydermere betjenes på en komfortabel måde via naturlig stemmebetjening og den integrerede MMI-søgning. Et Wi-Fi-hotspot giver mulighed for at surfe og streame med bærbare apparater.
Desuden kan kunden bruge onlinetjenesterne fra Audi connect ved hjælp af MMI touch-funktionen. Takket være det faste SIM-kort i bilen (embedded SIM) kan man nyde godt af data-flatrate. Det giver i de fleste europæiske lande også mulighed for roaming. Opkoblingen af mobiltelefoner med iOS- eller Android-styresystemer sker via Audi smartphone interface. Den gratis Audi MMI connect-app giver mulighed for Online Media Streaming og overførsel af kalenderen fra kundens smartphone til MMI-systemet. I forbindelse med iOS-styresystemer har appen desuden funktionen myAudi destinationer. På den måde kan dataene for en ønsket navigationsdestination sendes til MMI Navigation plus fra en hvilken som helst app. Derefter overtager systemet ruteberegningen.
Funktionel hele vejen igennem
Med en høj indstigningshøjde, et godt overblik og et stort bagagerum (405-1.050 l) opfylder Q2 de grundlæggende krav til en SUV. Førerens siddeposition i forhold til rattet er sportsligt lav som i en Audi Limousine. Som ekstraudstyr fås praktiske løsninger som fx en elektrisk bagklap eller et tredelt bagsæde inklusive skiklap.
Individuel tilpasning
Audi Q2 er lige som individuel som føreren – både udvendigt og indvendigt. Et stort udbud af udstyrspakker og lakeringer samt udtryksfulde farver til dekorlister og sædeindtræk giver masser af muligheder for at give bilen et personligt præg. LED-lyspakken (ekstraudstyr) gør i kombination med de belyste dekorelementer kabinen særdeles attraktiv.
Drivlinje og undervogn
Fra lanceringen vil Q2 være tilgængelig med seks forskellige motorer. Det drejer sig foruden en 1,0-liters 3-cylindret TFSI-motor om to 4-cylindrede benzinmotorer med en slagvolumenen på hhv. 1,4 l og 2,0 l. Desuden er der tre 4-cylindrede dieselmotorer med en slagvolumen på 1,6 l og 2,0 l. Ydelsen ligger mellem 116 hk og 190 hk. Som alternativ til en 6-trins manuel gearkasse kan alle motorer kombineres med en 7-trins S tronic-dobbeltkoblingsgearkasse. I forbindelse med den kraftigste TDI-motor og 2.0 TFSI-motoren anvendes en nyudviklet dobbeltkoblingsgearkasse med en ny type olieforsyning og reduceret friktion. Begge disse motorer er som standardudstyr kombineret med det permanente quattro-firehjulstræk. De forhjulstrukne modeller har en torsionsbagaksel, og modeller med quattro har et fireleddet baghjulsophæng. Progressivt styretøj er standardudstyr i alle versioner. Med det styretøj varieres udvekslingen afhængigt af ratdrejningen og bliver således mere direkte ved store styrebevægelser. Som ekstraudstyr fås adaptiv støddæmperregulering og systemet Audi drive select, hvormed føreren kan fastlægge en individuel karakteristik for sin Q2.
Lancering
Audi Q2 forventes introduceret på det danske marked i tredje kvartal 2016.