Sofistikeret og skarptslebet Toyota-diamant
Den er designet til at skille sig ud – både i Toyotas eget modelprogram og blandt konkurrenterne på markedet. Toyotas helt nye C-HR, der på engelsk står for Coupé High-Rider (et coupé-lignende køretøj med høj frihøjde og høj siddeposition), markerer sig lynhurtigt med sit iøjenfaldende, dramatiske og vovede design.
Et design, der appellerer til kunder, som vil frem i verden, prioriterer det unikke, og som ønsker at være først med det nyeste og ikke mindst at vise vejen for andre. For dem vægter særlig god stil, og høj kvalitet er essentielt i deres valg af produkter. Deres bil skal således være med til at afspejle deres personlighed.
Lige præcis den type kunder har Hiroyuki Koba, der er chefudvikler af C-HR, haft en tæt dialog med under hele udviklingen af den nye C-HR. Det har betydet, at kravene til design og den oplevede materialekvalitet i kabinen fra begyndelsen har været ekstra høje, og resultatet er blevet derefter.
Nyfortolket aggressivt design
Forrest byder C-HR på en nyfortolkning af Toyotas aggressive frontdesign med ekstra skarpe linjer, der udløber fra det centralt placerede Toyota-logo og videre ud i de rekordstore LED-forlygter. Bilens coupé lignende udseende fremhæves yderligere af mere eller mindre skjulte bagdøre med dørhåndtagene fuldt integreret i den bageste C-stolpe.
Samtidig forstærkes dens dynamiske udtryk gennem den lave taglinje, der fortsætter videre bagud i en markant aerodynamisk bagspoiler, som sammen med de brede bagskærme og fremstående LED-baglygter sætter prikken over i’et og efterlader C-HR med et ekstremt kraftfuldt udtryk og et ekspressivt visuelt kendetegn.
Mens Toyotas amerikanske designafdeling har stået for det ydre design, er det Toyotas europæiske designafdelingen, der har ført pennen indvendigt, og med stor succes. Materialekvaliteten i kabinen er i en hidtil uset høj klasse og kan bedst beskrives som, high-tech møder sensualitet og moderigtigt design.
Nytænkte designdetaljer og intuitive løsninger omkranser føreren bag det lækre, bløde læderrat. En stor 8” touch skærm med Toyotas nyeste multimediesystem med mulighed opkobling til internettet, download af nyttige apps og integration af ens smartphone er placeret centralt i kabinen rettet mod føreren.
Et helt nyt todelt forsædedesign kombinerer en slank, sportslig øvre del med en kraftigere og mere komfortabel nederste del, hvilket fremhæves ved brug af forskellige farvetoner, strukturer og mønstre i sædebetrækket og er med til at give optimal støtte og komfort for fører og passager under kørslen.
”Vi har arbejdet på selv de mindste detaljer i kabinedesignet og udfordret standarderne for at skabe et stilfuldt og harmonisk interiør. Vi synes i al beskedenhed, at vi har formået at skabe den bedste interiør kvalitetsfornemmelse, der nogensinde er set i en Toyota,” siger Mehmet Fatih Kale, senior designingeniør hos Toyota i Europa.
Diamantformet design
Der er en tydelig sammenhæng mellem det udvendige og indvendige design. Mange knapper har således samme diamant-lignende former som den udvendige designlinje, ligesom diamantformerne går igen i både dørbeklædningen, loftbeklædningen og JBL højttalernes design, ja selv i viserne i instrumentpanelet foran føreren.
Ud over det stilfulde og nytænkte design byder Toyota C-HR også på innovation til sin klasse med introduktionen af Toyotas nyeste og fjerde generation hybridteknologi. Dermed er der lagt op til en bil, der klarer sig særligt godt i byen med et hidtil uset lavt brændstofforbrug i klassen på gennemsnitligt 27 km/l ved blandet kørsel.
Årsagen skal findes i den helt nye 1.8-liters benzinhybridmotor, som også netop er introduceret i fjerde generation Prius, og som byder på 122 hk og en historisk høj termisk effektivitet for benzinmotoren på over 40 procent. Det gør, at C-HR som hybridbil kun udleder 85 gram CO2 pr. km og dermed sætter nye standarder for sin klasse.
Det bliver også muligt at vælge Toyotas nye 1.2-liters turbobenzinmotor til C-HR. Turbobenzinmotoren, der yder 116 hk, debuterede i fjor med stor succes i Toyota Auris og vil til C-HR både kunne fås med manuelt gear og trinløst automatgear.
Toyota C-HR er bygget på en helt ny platform baseret på den nye Toyota-filosofi TNGA (Toyota New Global Architecture), der handler om at bygge endnu bedre biler på både smartere og mere økonomisk vis. Den nye platform gør, at det trods den hævede siddehøjde har været muligt at sikre et lavt tyngdepunkt og dermed skabt grobund for optimale køreegenskaber fuldt sammenlignelige med noget lavere biler.
Udvidet sikkerhedspakke
Der er naturligvis også taget højde for sikkerheden i den nye C-HR. Sikkerhed er generelt en topprioritet hos Toyota, så man altid kan føle sig tryg i bilen under kørslen.
C-HR kommer som standard altid med Toyotas omfattende sikkerhedspakke Toyota Safety Sense, der bl.a. byder på automatisk nedbremsning, hvis der er risiko for en ulykke, vognbaneassistent, automatisk læsning af vejskilte samt automatisk op- og nedblænding af fjernlyset.
Derudover er sikkerhedspakken i C-HR også udvidet med adaptiv fartpilot, som selv sørger for at holde afstand til den forankørende, samt automatisk nedbremsning for fodgængere.
Lydmæssigt står C-HR heller ikke tilbage og kan udstyres med et til bilen specialdesignet JBL premium lydanlæg med 8-kanals, 576 Watt stereo amplifier og hele ni højttalere inklusive to nye patenterede JBL subwoofere, der er med til at give en tydelig og lækker lydoplevelse på niveau med lyden i en koncertsal. Det helt nye lydanlæg til C-HR er udviklet i tæt samarbejde mellem JBL og Toyotas ingeniører allerede fra begyndelsen.
Toyota introducerer C-HR i Danmark ved årsskiftet.