Splinterny Forester afsløret i Genève
Siden lanceringen i 1997 er mere end 3,8 millioner Subaru Forester blevet solgt, og modellen har globalt været brandets bedst sælger. Den nye Forester vil være den tredje model i rækken, der bygger på Subaru Global Platform – en konstruktion, der kraftigt bidrog til Euro NCAP sidste år, belønnede både Impreza og XV med at være den sikreste bil i klassen.
Forester bygger på de styrker, der er kendt som Subaru's kerneværdier – den symmetriske drivlinje, det permanente drivhjul og selvfølgelig Boxer-motoren. Den vil også fortsætte med at tilbyde klassens bedste anhænger træk vægt, tilgængelighed og driftssikkerhed.
Baseret på Forester-ejerens feed-back har Subaru omhyggeligt udviklet og moderniseret sit designsprog. Ny Forester er vokset med lidt over en centimeter i længden og to i bredden. Interiøret giver mere plads, og selvom den nye Forester er lidt lavere samlet, er frihøjden stadig generøse 22 centimeter. Akselafstanden er steget med tre centimeter, hvilket giver endnu mere stabil hastighed og kortere overhæng.
Den nye Forester lanceres med Subaru's nyeste drivline teknologi – Subaru e-BOXER. Hjertet er en 2-liters boksermotor med direkte indsprøjtning, assisteret af en elektrisk motor integreret i Lineartronic gearkassen. Den ny Forester vil kunne køre lidt over havlanden kilometer alene på el. e-BOXER indeholder et 118,4 volt system, der er lades under kørsel. Installationen tilføjer 17 hk og 65 Nm til drivhjulseffekten.
Ny Forester præsterer i de danske bilhuse i efteråret og lanceres i fire designs – Base, Active, Ridge og Summit med stigende udstyr. Samtidig vil Subaru XV også blive lanceret med e-BOXER som drivline alternativ.
I Genève fik også VIZIV Adrenaline Concept Verdenspremiere og i C-segment blev Levorg præsenteret i dens seneste version.