SUV fra Volkswagen med lille fodaftryk
Konceptbilen Taigun er medlem af New Small Family – samme platform som up! – og den er udstyret med en ny 1-liters TSI med turboladning og direkte indsprøjtning med en ydelse på 110 hk
Taigun er et nyt allround-talent fra Volkswagen i et kompakt format. De tekniske kendetegn lægger den tæt op ad den nye New Small Family, som startede med up!, og skulle den nye konceptbil på et tidspunkt gå i produktion, ville den afrunde den nye familie opad.
Det udvendige design på den foretrukne Taigun følger det fremtrædende og klare design-DNA fra Volkswagen. Konceptbilen er 3,859 meter lang, 1,728 meter bred og 1,57 meter høj. Mellem kofangerne finder man en akselafstand, som i forhold til bilens samlede længde er lang: 2,47 meter. Det giver meget korte udhæng og vellykkede proportioner.
Det firesæders koncept drives af en ny 1-liters TSI-motor med 110 hk. Taigun-motoren udvider porteføljen med direkte indsprøjtning og turboladning og åbner dermed et nyt kapitel i Volkswagens downsizing-strategi. Allerede fra 1.500 o/min er der hele 175 Nm til rådighed, og den stærke tre-cylindrede benziner er den ideelle motor til så kompakt en SUV og en effektiv og økonomisk ledsager i byjunglen.
Taigun kan nå en topfart på 186 km/t, og i kraft en af vægt på kun 985 kilo kan den nå de første 100 km/t på 9,2 sekunder. Gennemsnitsforbruget vil ligge på cirka 22,2 km/l. Takket være motorens kraftige moment og en stor frihøjde kommer Taigun også videre, når de asfalterede veje holder op. Konceptet er udstyret med 17'' alufælge og dækdimensionen 205/50 R17
Kraftfuldt og homogent design
Taigun-konceptbilen er lakeret i den fremtrædende farve Seaside Blue, som passer perfekt til det moderne teknologikoncept. Eksteriørstilen er unik, logisk og klar. Set fra siden falder de udstående skærmkasser, som strækker sig helt ind i dørene, ud, og deres kraftfulde form er integreret homogent i hele sidepartiet.
Konceptbilens front og bagende forbindes visuelt med den karakterfulde og præcist formede linje, som ses under sideruderne – der igen går over i bagenden via C-stolperne.
I den nedre del af karrosseriet står den robuste plastafdækning frem; afdækningen kører som en del af både sideskørter, skærmkasser og nederste del af kofangerne.
Godt for designet og godt for pladsudnyttelsen: de korte udhæng, som foran er blot 708 mm og bagtil kun 681 mm. Sidst, men ikke mindst fremhæves bilens silhuet af en praktisk tagræling med integrerede LED-lygter.
Som Volkswagens firehjulstrækkere Tiguan og Touareg viser Taigun fortil en linjeføring, der er domineret af horisontale elementer. I kofangerene har man integreret en undervognsbeskyttelse i metal. Bagtil domineres designet generelt også af de horisontale linjer.
Klappen til bagagerummet er udført i to dele: den øverste del ned til underkanten af baglygterne hæves opad, den nederste del af klappen sænkes nedad.
Stilfuldt interiør – rummelig kabine Interiøret er nøje afstemt til det ydre design, og designerne har udviklet et udtryk, som med sin klarhed gengiver tidens trends i den moderne storby. Har man en svaghed for aktuelle smartphones eller tablets, vil man falde for designet, materialerne og betjeningselementerne i Taigun.
Alle elementer i kabinen med en funktion er intuitive i deres betjeningsmåde. Og i kraft af det klare design, talrige opbevaringsrum og de yderste fornuftige pladsforhold får man fornemmelsen af en meget rummelig og luftig kabine. De ungdommelige farve- og materialekombinationer understreger derudover Taiguns offroad-karakter.
Udviklingsteamet bag konceptbilen har dertil udviklet nye og individuelle løsninger, når det kommer til betjening. Fx er drejeknapperne i luftdyserne ikke kun til at ændre retning på luftstrømmen, men det er også hér, man regulerer temperatur, blæserstyrke – og aflæser temperaturen.
Den kompakte SUV er en et rigtig godt bevis på optimal udnyttelse af en kabine: bagagerummet er på 280 liter, og folder man bagsædet ned, ryger volumen helt op på 987 liter.