Toyota GR Supra vinder ærespris ved Årets Bil
Fokus på miljø og fornuftige familiebiler gled for en stund lidt i baggrunden, da motorjournalisterne i Danmark onsdag tildelte sportsvognen Toyota GR Supra en ærespris ved kåringen af Årets Bil i Danmark 2020. Æresprisen med tilnavnet, Bilglædeprisen, tilfalder Toyotas nye sportsvogn for en fantastisk genfødsel af en japansk klassiker.
”Den er kompetent og festlig, og det er befriende, at en hybridnørd som Toyota ikke behøver gå på kompromis med klassisk køreglæde. Faktisk bliver der plads i kvoterne til sjov og ballade, når størstedelen af et mærkes biler er miljøvenlige,” lyder begrundelsen for æresprisen til GR Supra fra foreningen Danske Motorjournalister.
Med baghjulstræk, en 3.0-liters rækkeseks-motor med 340 hk og et maksimalt drejningsmoment på hele 500 Nm allerede fra 1.600 omdrejninger samt et ultra lavt tyngdepunkt er køreglæden og dermed også bilglæden i dén grad sat i højsædet i GR Supra. Den genopståede sportsvogn med den tunge arv har indfriet alle forventninger – og mere til – og er gået rent ind i hjerterne hos de danske motorjournalister, der har testkørt den sjove og meget potente sag.
”Jeg stemte på Toyota GR Supra til Bilglædeprisen. Toyota GR Supra er en intens køreoplevelse, som bjergtager en bag rattet. Det er en bil, som bare gerne vil køres og belønner chaufføren med en køreoplevelse af de helt store,” siger Karsten Meyland Lemche, der er formand for foreningen Danske Motorjournalister og til daglig tester biler for FDM Motor.
Køreglæden fejret
Fire forskellige kandidater var indstillet til æresprisen, Bilglædeprisen, ved kåringen af Årets Bil i Danmark 2020. Men ingen kunne mønstre samme ægte køreglæde som GR Supra.
Æresprisen glæder Toyota i Danmark, der nærmest blev væltet bagover af ivrige danskere, da man for snart et år siden op til jul i fjor åbnede for forhåndsreservationer til den helt nye udgave af den ikoniske sportsvogn. Lynhurtigt havde et to-cifret antal danskere lagt 15.000 kr. i depositum helt uden hverken at have set bilen eller kende prisen – bare for at få chancen for at være en af de første danske ejere af den ny GR Supra.
”Bilglædeprisen ved Årets Bil i Danmark er en bekræftelse på, at vi med GR Supra rammer noget helt essentielt hos den enkelte person, og at sportsvognen går direkte i hjertet og blodet på en, når man først har sat sig tilrette i sportssædet og træder på speederen. Det er således virkelig lykkedes at føre Supras tunge arv videre, hvilket må være noget af den største anerkendelse for så legendarisk en sportsvogn,” siger pressechef Anders Tystrup hos Toyota Danmark A/S.
Han forklarer, at GR Supra netop har været rundt hos Toyota-forhandlere i hele Danmark i forbindelse med et større roadshow, hvor alle interesserede fik mulighed for at se og prøvekøre den sjove køremaskine og opleve den ultimative køreglæde bag rattet.
”GR Supra blev modtaget med stor begejstring over hele landet, og hver eneste sted stod folk i kø for at få en lille smag af den ultimative køreglæde bag rattet. Det vidner alt om Supra-navnets særlige status og betydning for Toyota som bilmærke,” bemærker Anders Tystrup.
Det er ikke første gang, at Toyota har vundet æresprisen ved kåringen af Årets Bil i Danmark. Første gang var i 2005, hvor hybridbilen Prius blev hædret for hybridteknologien. Dernæst vandt sportsvognen GT86 en ærespris for at genoplive den rene køreglæde ved Årets Bil i Danmark 2013, mens brintbilen Mirai sikrede sig en ærespris ved kåringen af Årets Bil i Danmark 2016 for at for at bringe fremtidens brintteknologi ud til bilkøberne.