Toyota har de mest tilfredse bilkunder
Det viser en ny stor dansk undersøgelse, der har taget pulsen på kunderne hos 228 retail- og servicevirksomheder. Ud over at være bilmærket med de mest tilfredse kunder i Danmark ligger Toyota for første gang også i top-10 blandt alle danske virksomheder.
Toyota er det bilmærke i Danmark, der er bedst til at skabe loyale kunder og give dem gode oplevelser. Det viser den nye dansk undersøgelse Customer Centric Score 2014 foretaget af kommunikationshuset Brandhouse i samarbejde med Dansk Erhverv og YouGov.
Undersøgelsen er gennemført i maj og juni i år som en webanalyse, hvor over 18.000 kunder er blevet bedt om at vurdere, hvor god en oplevelse de har haft i mødet med en lang række virksomheder – og hvor loyale de er. Her placerer Toyota sig altså som det bilmærke, der har de mest tilfredse kunder.
Der indgår 228 danske retail- og servicevirksomheder i undersøgelsen fordelt på 13 forskellige brancher. Toyota scorer 65 point, hvilket er en forbedring på fem point sammenlignet med resultatet i fjor. Dermed rykker Toyota for første gang også ind i undersøgelsens top-10 blandt alle 228 undersøgte virksomheder. Den samlede score er beregnet som et gennemsnit af kundeoplevelsesscoren og loyalitetsscoren.
Det er langt fra første gang, at Toyota markerer sig helt i top, når det handler om kundernes tilfredshed med forhandlere og værksteder. Toyota har således på disse to områder 12 år i træk indtaget førstepladsen i en anden stor dansk tilfredshedsundersøgelse AutoIndex, som bilejernes interesseorganisation FDM og Loyalty Group står for.