Toyota kører langt på literen
Det er ikke kun blevet mere komfortabelt og sikkert at køre i en bil fra Toyota gennem de seneste syv år. Det er også blevet langt mere brændstoføkonomisk.
Den mest brændstoføkonomiske Toyota Yaris kørte i gennemsnit 22,2 km/l i 2006 ved blandet kørsel. I dag kører den mest brændstoføkonomiske Yaris op til 28,6 km/l ved blandet kørsel. En forbedring på næsten 30 procent.
Ifølge nye tal fra Danmarks Statistik kører danskernes biler generelt længere på literen i dag end for syv år siden. Det skyldes bl.a., at danskerne kører i mindre biler, der typisk kører længere på literen end de større, og altså at nutidens bilmotorer generelt er blevet mere brændstoføkonomiske.
Sammenligner man fx den mest brændstoføkonomiske Toyota Auris i 2006 med den mest brændstoføkonomiske Auris i 2013, kører nutidens Auris i gennemsnit op til 27 km/l ved blandet kørsel mod 20 km/l i 2006 – svarende til en forbedring på 35 procent.
Hybridbiler forbedrer brændstoføkonomien
En af de primære årsager til den markante forbedring i Toyota-bilernes brændstoføkonomi er, at det japanske bilmærke har introduceret hybridudgaver af de populære modeller Yaris og Auris. Toyotas hybridbiler kører på en kombination af el og benzin.
Hybridbilen lader automatisk batteriet op, når man bremser, hvorefter den opsamlede energi så kan bruges, når man sætter i gang igen. På den måde sparer man en hel del brændstof ved fx bykørsel og kørsel i tæt trafik, da Toyota hybridbilen ved lavere hastigheder helt automatisk ofte kører af sted på ren el helt uden at bruge benzin.
Udover at køre markant længere på literen udmærker Toyotas hybridbiler sig også ved at have en lav udledning af CO2 og – modsat dieselbiler – ved stort set ikke at udlede farlige kvælstoffer og sundhedsskadelige partikler.
Hybridbilens gennembrud i Danmark
Toyota har på verdensplan solgt over 5,5 millioner hybridbiler siden introduktionen af verdens første masseproducerede hybridbil Prius i 1997. Hybridbilens gennembrud i Danmark kom for lidt over et år siden med introduktionen af Yaris Hybrid fra under 200.000 kr.
Før det tidspunkt blev der solgt omkring 150 hybridbiler på et helt år i Danmark, mens der her i de første ni måneder af 2013 er solgt hele 800 Toyota hybridbiler. Fortsætter denne udvikling året ud, svarer det til en syv-dobling af hybridsalget i Danmark sammenlignet med hybridsalget inden introduktionen af Yaris Hybrid i fjor.
Har man sagt hybrid, må man også sige Toyota. Den japanske bilgigant tegner sig således for hele 92 procent af samtlige solgte hybridbiler i Danmark inden for det seneste år. Med andre ord er ni ud ti solgte hybridbiler i Danmark altså fra Toyota.