Toyota tester trådløs opladning af biler
Derfor starter Toyota nu forsøg med trådløs opladning af biler. Den trådløse opladning sker ved, at bilen holder parkeret over en plade, som via magnetisk spænding sender elektricitet til en lignende plade monteret under bilen.
Verdens største bilproducent Toyota indleder nu de første offentlige forsøg i Japan med trådløs opladning af biler med eldrevet motor som fx plug-in hybridbiler. Det nyudviklede system kan oplade biler helt automatisk, når de parkerer direkte over en magnetisk plade, hvilket gør opladningen betydeligt lettere.
Opladningssystemet benytter sig af såkaldt magnetisk resonans teknologi. Ved hjælp af ændringer i magnetfeltet mellem senderen i pladen i jorden og modtageren i pladen monteret under bilen bliver der automatisk overført elektricitet til bilen. Opladningen begrænses, hvis de to plader ikke befinder sig direkte over hinanden, eller hvis der er for langt mellem pladerne.
Systemet er designet til at minimere elektromagnetisk forstyrrelse af elektronisk udstyr i nærheden, og den magnetiske plade i jorden er konstrueret så robust, at biler kan køre over den, uden pladen tager skade.
Bilen parkerer automatisk
For at sørge for at føreren af bilen parkerer mest optimalt i forhold til den magnetiske plade i jorden, der står for den trådløse opladning, har Toyota udviklet en ny parkeringsassistent funktion, som viser, hvor i parkeringsbåsen den magnetiske plade er placeret. Den nye funktion arbejder sammen med Toyotas allerede eksisterende intelligente parkeringsassistent system.
Toyota benytter tre plug-in hybridbiler til de første test af trådløs opladning til biler. Plug-in hybridbiler adskiller sig fra almindelige hybridbiler ved, at de har et markant større batteri, der kan lades op med ladestik – og altså nu trådløs opladning. Dermed har plug-in hybridbiler også mulighed for at køre meget længere og hurtigere på ren el.
De tre plug-in hybridbiler i forsøget bliver i forvejen brugt af familier i Aichi-provinsen ved Toyota City i Japan, og det er planen, at testperioden skal vare et år. Her indsamler Toyota viden om bl.a. brugertilfredsheden, hvor let systemet er at bruge, hvor ofte systemet ikke fungerer optimalt, og hvor tit og hvor længe ad gangen man oplader bilerne.
Resultaterne fra forsøget vil blive brugt til at videreudvikle og finpudse teknologien, inden Toyota introducerer den trådløse opladning for alle. Toyota mener, at trådløs opladning af biler vil bidrage til at fremme brugen af biler med elmotor og bidrage til smartere, mere brugervenlig og mere miljørigtig mobilitet.
Den japanske bilgigant planlægger at foretage lignende test med det trådløse opladningssystem uden for Japans grænser senere på året, hvor både USA og Europa står på listen som kommende testområder.