Toyota tilbage i rally med Yaris
Der er tale om en rallybil i den mindste klasse R1A, og TMG har udviklet bilen med henblik på at gøre det muligt for så mange som muligt at være med. TMG tager allerede nu imod ordrer, og prisen er ca. 22.500 euro for bil og udstyr – svarende til 170.000 kr. Hertil komme eventuelle skatter og afgifter.
Basisbilen er en Yaris med 3 døre, og FIA’s R1A-reglement tillader kun få ændringer i forhold til bilens standardmonteret 1.33 liters benzinmotor. Modificeringen omfatter racerudstødning, katalysatorsystemet, ændret gearing, motorsportsaffjedring med justerbare fjedre og justerbar frihøjde.
Hertil kommer omfattende sikkerhedsudstyr, bundplade, brændstoftank, brændstofsystem, brandslukker, rallysæder samt hovedafbryder til strømmen. TMG forventer, at Yaris R1A som den første bil i verden bliver homologiseret efter FIA R1A-regulativ for biler op til 1400 cm. Dette kvalificerer bilen til at deltage i regionale, nationale og internationale løb inklusive verdensmesterskabet i rally (WRC).
Yaris som åbnerbil
Efter en meget lovende test i juli i Saarland i Tyskland har TMG besluttet at benytte bilen som såkaldt åbnerbil i forbindelse med WRC-løbet i Tyskland, der tæller som niende afdeling af verdensmesterskabet i rally.
Som åbnerbil deltager Yaris R1A uden for konkurrence, men vil gennemkøre alle prøver, som var den en del af konkurrencen. Åbnerbilen har til opgave at tjekke sikkerheden og officielt åbne hver enkelt prøvestrækning, inden konkurrencedeltagerne starter.
2 Yaris R1A vil blive kørt af den kvindelige tyske rallykører Isolde Holderied, der er tidligere fabrikskører i det tyske rallymesterskab, og som før har konkurreret med den tidligere Europamester og FIA Teams Cup-vinder Henrik Lundgaard på et tidspunkt, hvor de begge kørte Toyota Corolla WRC.
TMG’s Yaris R1A er kun første skridt i Toyotas planer om at levere økonomisk fornuftige og sjove racerbiler til private.