Tre topnyheder fra Hyundai på IAA
Verdens fjerdestørste bilproducent, Hyundai, skruer op for modelprogrammet og viser for allerførste gang de tre spritnye modeller – KONA, i30 N og i30 Fastback – offentligt for publikum på den internationale bilmesse i Frankfurt.
Hyundais nye SUV
Hyundai KONA er en fræk livsstilsbil, der appellerer til helt nye kundesegmenter. Designet er udtryksfuldt og emotionelt – og så overrasker den med sine praktiske dyder såsom stor rummelighed og godt udsyn. Og for at understrege det frække og livsstilsagtige kommer KONA i fire udstyrsniveauer med mulighed for forskellige farvepakker til kabinen: farvede syninger på sæderne og rattet samt detaljer omkring luftdyser og gearknoppen. Alt afhængig af bilens farve og model. Og så kommer KONA både som to- og firehjulstrækker, som én af de få i klassen.
Motorprogrammet består af to benzinudgaver; en 1.0 T-GDI med 120 hk samt en 1.6-liters T-GDI med 177 hk aut. og 4WD. Dieselfronten omfatter 1.6-liters motor med enten 115 hk eller 136 hk. I 2018 ventes KONA-programmet udvidet med en elbil med en rækkevidde på op til 390 km.
KONA er bygget på en helt ny platform, som ikke er set i Hyundais modelprogram før. KONA er 416 cm lang og 180 cm bred. Højden er 155 cm, og akselafstanden på 260 cm er med til at sikre KONAs gode pladsforhold. Danmarkspremieren sker i begyndelsen af det nye år.
Hyundai i30 N med masser af hestekræfter og god lyd
For første gang nogensinde barsler Hyundai med en pivfræk og hurtig GTI, kaldet i30 N. Som udgangspunkt er der lagt en 2-liters motor med 250 hk undermotorhjelmen, og hvis man ikke synes, at det er nok til at flå skindet af en kold kakaomælk, kommer i30 N også i en performance-udgave med 275 hk.
Versionen med 250 hk accelererer til 100 km/t på 6,4 sekunder. Performanceversionen på blot 6,1 sekunder. Begge versioner har en topfart på 250 km/t.
Hyundai i30 N er designet under ledelse af Hyundai Motors chefdesigner, Peter Schreyer, og udviklingen af bilens kørekomfort og køreegenskaber er foregået under ledelse af Albert Biermann, som er chef for Hyundais Vehicle Test and High Performance Development.
At den hedder i30 N, er ikke et tilfælde. N’et henviser nemlig både til Hyundais eget testanlæg Namyang og den berømte tyske racerbane Nürburgring – verdens mest udfordrende racerbane, hvor i30 N under udviklingen flere gange har vist sine sportslige præstationer. N’et repræsenterer derfor tilmed den chikane på Nürburgring, hvor bilernes evne til at håndtere voldsomme G-kræfter sættes på prøve.
For at understrege det sportslige har performance-udgave blandt andet elektronisk justerbar undervogn, fem køreindstillinger og mulighed for aktiv dobbeltudstødning. Indvendigt har i30 N som standard blandt andet sportssæder, sportsrat og alu-pedaler.
Ligesom de øvrige i30-modeller, går i30 N ikke på kompromis med sikkerhedsudstyret. Blandt andet har i30 N hele syv airbags, fartpilot med fartbegrænser, automatisk nødbremse, træthedsregistrering, automatisk op- og nedblænding af fjernlys, vognbaneassistent, skiltegenkendelse, 8” skærm plus meget mere – og det er vel at mærke som standard. Vælger man i30 N med 275 hk får man yderligere performance køreinformationer, sports dellædersæder samt panoramasoltag
Sammenlignet med femdørsversionen er i30 N 4 mm lavere med 18 tommer hjul og 8 mm lavere med 19 tommer hjul.
Den underholdende og sjove køreoplevelse får man uanset hvilken version man vælger. Om man er til fuld fart gennem Tyskland eller en frisk tur på de snoede veje, så bringer i30 N smilet frem.
Hyundai i30 Fastback – sofistikeret twist med karakteristisk elegance.
Fastbacks med coupelinjer har indtil nu været forbeholdt større biler, og Hyundais nye premiumbil, i30 Fastback, bliver derfor den første femdørs coupe i det kompakte C-segment – en bil med et sofistikeret twist og en karakter, der forener elegance og sportslighed i et æstetisk design.
Hyundai i30 Fastback har skarpe linjer og en aggressiv front. Taglinjen er sænket med 30 millimeter, sammenlignet med i30-femdørs, hvilket forbedrer aerodynamikken samtidig med, at det forstærker bilens sportslige udtryk Bagenden har dristige former og sluttes af med frække baglygter. Og trods det dynamiske udseende er bagagerummet alligevel på hele 450 liter.
Det næste der springer i øjnene er størrelsen. Hyundai i30 Fastback er 4.455 mm i længden og er dermed 115 mm længere end udgaven med fem døre. Højden er 1.425 mm, hvilket betyder, at chassiset til i30 Fastback er sænket med 5 mm, mens bilens stivhed er øget med 15%. Dette giver en mere dynamisk og mere fleksibel køreoplevelse samtidig med, at det høje komfortniveau opretholdes.
Motorprogrammet består af fire motortyper: to dieseltyper med 110 hk eller 136 hk og mulighed for en syv-trin dobbeltkoblingsgear samt to benzintyper; en 1.0 T-GDI med 120 hk og sekstrins manuel gearkasse og en 1.4 T-GDI med 140 hk. Syv-trins dobbeltkoblingsgear vil ligeledes være muligt her.
Som de øvrige i30-modeller er i30 Fastback spækket med sikkerhedsudstyr, og blandt andet vil automatisk nødbremse, træthedsregistrering, automatisk op- og nedblænding af fjernlys, vognbaneassistent alt sammen være standard.
Med præsentationen af i30 N og i30 Fastback er i30-familien dermed komplet, og de andre familiemedlemmer; i30 som fem-dørs og som stationcar kan da også ses på bilmessen i Frankfurt.
Hos Hyundai er man ikke i tvivl om, at de med lanceringer af KONA, i30 N og i30 Fastback, kommer Hyundai til at erobre c-segmentet i 2018.
Igangværende forhandlinger om bilafgiften gør, at priserne på KONA, i30 N og i30 Fastback endnu ikke er lagt fast.
Hyundai IONIQ – tre veje til bæredygtig køreglæde
Sidst med ikke mindst viser Hyundai også den banebrydende Hyundai IONIQ frem på messen. IONIQ er verdens eneste masseproducerede bil, der fås med tre forskellige drivmidler; el, hybrid og plug-in hybrid, og alle tre modeller kan ses på messen. Plug-in hybriden introduceres på det danske marked i løbet af sommeren 2018, og dermed er også denne familie komplet. Og det er i øvrigt en bilfamilie, som Hyundai pga. bilernes bæredygtighed og grønne profil har høje forventninger til og den eneste bil i verden med valg af tre elektrificerede motorer.
Hyundai har en klar ambition om at være førende på miljøvenlig teknologi inden for de kommende fire år, og er at lancere hele 14 nye biler drevet af enten el, brint og hybrid. Den næste i rækken af mere miljøvenlige biler er en fuldelektrisk udgave af den nye KONA med en teoretisk rækkevidde på 390 kilometer skarpt efterfulgt af en ny endnu unavngiven SUV på brint. I forhold til ix35 Fuel Cell bliver den nye SUV med fjerde generationsteknologi 20 pct. stærkere. Omregnet giver det en ydelse på 163 hk. Et forbedret brændselscellesystem højner effektivitetsniveauet fra 55,3 pct. i ix35 Fuel Cell til 60 pct., og rækkevidden på en optankning ligger på 800 kilometer – og det er endda målt efter den nye europæiske målemetode NEDC.