Tredje generation af KIA Sorento til Danmark
– Nyt design til tredje generation af KIA Sorento SUV.
– Et helt nyt karrosseri forbedrer kørekvaliteten, køreegenskaberne og bilens kollisionssikkerhed.
– Forbedringer af NVH-egenskaberne (støj, vibrationer og hårdhed) og et skridt opad, hvad angår kabinens kvalitet og design.
– Tre forbedrede benzin- og dieselmotorer til det europæiske marked.
– KIA Sorento Prisliste og Teknik
Den helt nye KIA Sorento kommer til salg i Danmark i sommeren 2015, og den bygger videre på den udgående models succes med en unik kombination af stil, praktiske egenskaber og teknologi. Den nye SUVs smartere, tilbagestrøgne profil og stærkt skulpturerede overflader gør tredje generation af modellen endnu mere sofistikeret med et udseende og en følelse i premiumklassen, mere plads og mange innovative features.
Designerne af tredje generation af KIA Sorento kaldte inspirationen til den nye bil “Streetwolf”. Selv om de designmæssige ændringer er en evolution for modellen, udgør de en diskret justering af Sorentos karakter med en understregning af bilens smarte og buede profil, og bilen får klassens mest sofistikerede look, der giver den nye model en mere dristig udstråling.
Fronten på den nye Sorento har lange, omsluttende forlygter og mere markante tågeforlygter og en mere lodret tiger nose-kølergrill med det iøjnefaldende tredimensionelle diamantmønster, der første gang blev vist på KIA Cross GT konceptbilen.
Fra siden bibeholder den nye model Sorentos kendetegn med en lang motorhjelm og karakteristiske brede D-stolper, men med en lavere taglinje, en højere hoftelinje og en mere tilbagestrøget form får bilen en mere dramatisk og muskuløs fremtoning.
Den bageste del af bilen har en mere markant skulderlinje, og meget skulpturelle omgivelser omkring nummerpladeområdet. Det sidste er blevet muligt med nye lasersvejsningsmetoder i produktionen, der for første gang er anvendt på en KIA model. Metoden betyder, at svejsesømmene er usynlige, så Sorento kan klare sig uden den traditionelle afdækning for samlinger på bagklappen.
Den nye Sorentos mere smarte look fremhæves af bilens større længde (+95 mm til 4.780 mm)*, den reducerede højde (-15 mm til 1.685 mm) og den større bredde (+5 mm til 1.890 mm). Den nye bils udvendige design blev udviklet under ledelse af KIAs Namyang design studio i Korea med masser af input fra mærkets design studier i Frankfurt og i Irvine i Californien.
“Moderne og bredt” var kodeordet for det indvendige design
Nogle af de største ændringer er sket indvendigt i den helt nye Sorento. Det indvendige design blev udviklet under ledelse af mærkets europæiske designteam med base i Frankfurt, og KIAs designere har skabt en endnu flottere og endnu mere luksuriøs kabine med materialer af en væsentligt bedre kvalitet.
Kabinens design er moderne og bredt, hvilket giver interiøret en stabil, horisontal indretning og fremtoning. Bredden afspejles i den bredere instrumentenhed, interiørets dekorelementer og instrumentpanelets omsluttende form, der fortsætter ud i dørbeklædningerne. En større andel af blødere materialer og læder skaber en moderne og luksuriøs fornemmelse i kabinen og giver den nye Sorento en ægte atmosfære fra premiumklassen.
Instrumentpanelets flydende konturer hæves for også at omfatte førerens instrumentenhed, mens den smukt udformede designkurve i dørene, der går fra højttalerne og op til dørgrebene i SUV-design, også er med til at give kabinen en mere luksuriøs fremtoning.
Komfort, bekvemmelighed og nye teknologier
Sammenlignet med den foregående model har de øgede ydre mål og den forlængede akselafstand (+80 mm til 2.780 mm) givet ekstra plads i kabinen i den nye model.
Selv om taglinjen er 15 mm lavere, sørger sædehyndernes nye position for, at personerne i bilen har mere lofthøjde i alle tre sæderækker, og herudover kan de nyde godt af bedre benplads. Bagagepladsen er også blevet øget med et længere bagagerum (+87 mm), og kapaciteten med tredje sæderække klappet ned er øget med 17,5 %, fra 515 til 605 l (VDA). Den nye Sorento har også et nyt opbevaringsrum under bagagerumsbunden.
Den nye Sorento fås med syv sæder og med 40/20/40-splitbagsæde på anden sæderække, der øger alsidigheden, samt et højere nedklappeligt midterarmlæn. Anden sæderække i den 7-sæders version er udstyret med fjernudløst fremklapning, som betjenes via to greb i bagagerummets sider, og den kan også køres frem, så der bliver lettere adgang til tredje sæderække.
Den nye Sorento kommer med en række nye avancerede teknologier, som forbedrer komforten og giver køberne en endnu bedre oplevelse. De nye tilgængelige features omfatte følgende: Around View Monitor med fire kameraer, der hjælper føreren med at manøvrere under parkering ved at vise bilen i fugleperspektiv på skærmen i instrumentpanelet, og Smart Power Tailgate. Dette system åbner automatisk bagklappen, når nøglen registreres i umiddelbar nærhed af bagagerummet, så ejerne kan sætte deres indkøbsposer eller tunge genstande direkte ind i bilen.
Forbedret raffinement
Under hele udviklingen af den nye Sorento har KIAs ingeniører også haft fokus på at styrke karrosseristrukturen og forbedre NVH-egenskaberne (støj, vibrationer og hårdhed) for at øge kvalitetsoplevelsenog skabe en støjsvag kabine.
Det nye karrosseris øgede torsionsstivhed (+14 % i forhold til den udgående model) udgør et fremragende grundlag for øget sikkerhed.
De NVH-reducerende tiltag til den nye Sorento omfatter nyt lydisolerende materiale til kardantunnellen, et 29 % tykkere lydisolerende panel til instrumentpanelet (øget fra 0,7 mm til 0,9 mm), større motor- og gearkassebeslag, der øger drivlinjens raffinement, og på dieselmodellerne en ny DPF-afdækning og et akustisk skjold integreret i motorens kædeafdækning. Støjniveauet i kabinen er reduceret med 3-6 % afhængigt af kørselsforholdene.
Forbedrede motorer og bedre kørekomfort og køreegenskaber
For at matche kundernes øgede forventninger har KIAs ingeniører arbejdet på at forbedre alle aspekter af den nye Sorentos køreegenskaber ved at opgradere motorerne, styretøjet og undervognen.
Den opgraderede 2.2 liters turbodieselmotor yder 200 hk og kan fås med både 2WD og 4WD samt med manuel og automatgearkasse. Ens for alle geartyper er at de er udstyret med ISG
Under udviklingen af den nye Sorento havde KIAs undervognsingeniører primært fokus på at opnå forbedringer af kørekomforten, stabiliteten ved høje hastigheder og responsen for at kunne matche de store fremskridt inden for kabinekvalitet og NVH.
De komplet uafhængige hjulophæng bibeholder formatet fra den udgående model (MacPherson-stivere foran og KIAs multilink-hjulophæng bagpå), men omfatter en række ændringer. Bagpå har hjælperammen, der støtter hjulophænget, fået større bøsninger, der kan isolere den bedre fra kabinen, og de større støddæmpere er nu monteret lodret bag akslen, hvilket forbedrer kontrollen med bilens bevægelser.
Disse ændringer giver sammen med den længere akselafstand mere behagelige køreegenskaber med en mere progressiv respons på ujævnheder på vejen, og dermed er den nye Sorento et meget komfortabelt sted at opholde sig på længere køreture.
Forrest er en helt ny elmotordrevet servostyring (R-MDPS) standard i hele Europa. Systemet er monteret direkte på styretøjet – i stedet for på ratstammen som i den udgående model. Det giver en bedre styrefornemmelse og hurtigere respons, som sikrer, at den nye Sorento vil være blandt de mere adrætte og sportslige biler i segmentet uden at gå på kompromis med de komfortkvaliteter, som kunderne forventer af en luksus-SUV.
Forbedringer af brændstoføkonomien
Selv om den helt nye Sorento er vokset i forhold til den udgående model og har meget mere teknologisk udstyr og forbedret sikkerhed, er det lykkedes for KIAs ingeniører at forbedre bilens brændstoføkonomi og emissioner.
Den nye Sorento’s CO2-emissioner starter fra 149 g/km med 2,2-liters turbodieselmotor, som forventes at blive den mest solgte motorversion af Sorento i Europa. Det svarer til en forbedring på 2,6 %, og brændstoføkonomien er samtidig forbedret med 1,7 % til 17,5 km/l (modeller med manuel gearkasse og 17″ fælge).
2,2- liters dieselmotorens NOx- og kulilteemissioner er også blevet reduceret og opfylder Euro 6-emissionsnormen.. Alle motorer til den nye Sorento – inklusive den 2,4-liters GDI-benzinmotor – opfylder Euro 6-emissionsnormen.
Bedre passiv og aktiv sikkerhed
KIAs helt nye KIA Sorento opnåede de maksimale fem stjerner i Euro NCAP-testen og scorede højt i alle fire kategorier (90 % for beskyttelse af voksne passagerer, 83 % for beskyttelse af børn i bilen, 67 % for fodgængerbeskyttelse og 71 % for sikkerhedssystemer) takket være et endnu stærkere karrosseri og masser af passivt og aktivt sikkerhedsudstyr.
Sorento fik især ros for en passagerkabine, som forbliver stabil i tilfælde af en kollision og yder god beskyttelse til personerne i bilen uanset deres størrelse og uanset, hvor i bilen de sidder. Alle personer i bilen – inklusive personerne på tredje sæderække – var også godt beskyttet mod piskesmældsskader, og fodgængerne var blandt andet beskyttet af Sorentos aktive Pop-Up motorhjelm.
For at opnå de maksimale fem stjerner i Euro NCAP skal bilen blandt andet være udstyret med LDWS (Lane Departure Warning System). Vision modellen har derfor opnået fire stjerner og Advance og Premium har opnået 5 stjerner.
Den nye Sorentos struktur er markant stærkere, og det skyldes i høj grad den mere udbredte anvendelse af ultrahøjstyrkestål. Den foregående generation af modellen var fremstillet af 24,4 % ultrahøjstyrkestål (UHTS), mens karrosseriet på den nye model består af 52,7 % UHTS, hvilket styrker stabiliteten af bilens kernestruktur i tilfælde af en kollision og samtidig giver en forbedret stivhed. Den stærkere ståltype anvendes til at styrke hjulkasserne, områderne omkring bagklappen og omkring baghjulene.
Den nye Sorento omfatter også mere end dobbelt så meget varmeformet højstyrkestål i forhold til den udgående model – en stigning fra 4,1 % til 10,1 % i den nye model – og det er i høj grad med til at styrke A- og B-stolperne.
I den nylige Euro NCAP-test scorede Sorento højt i kategorien for sikkerhedssystemer. Vehicle Stability Management (VSM), som er standardudstyr i den nye model, sørger for, at bilen forbliver stabil, når der bremses og samtidig drejes på rattet i sving – især på vejbelægninger med dårligt vejgreb. Det sker ved, at systemet præcist regulerer både den elektroniske stabilitetskontrol (ESC) og den elektriske servostyring. Begge systemer aktiveres straks, når bilens sensorer registrerer mistet vejgreb, og de hjælper føreren med at bevare kontrollen over bilen.
Køberne af den nye Sorento vil kunne vælge mellem en lang række aktive sikkerhedsteknologier. De tilgængelige systemer omfatter følgende: ASCC (Adaptive Smart Cruise Control); LDWS (Lane Departure Warning System), som kommer med en akustisk advarsel, hvis føreren forlader den valgte vognbane uden at bruge blinklyset; BSD (Blind Spot Detection), som viser en visuel advarsel i sidespejlet, hvis der er en anden bil i førerens blinde vinkel; RCTA (Rear Cross Traffic Alert), som advarer mod andre biler, der kører bag din Sorento på parkeringspladser, og SLIF (Speed Limit Information Function), som viser hastighedsgrænser i førerens instrumentenhed baseret på kameraer, der genkender vejskiltene.
KIA Sorento gennemgår nyt biltestprogram
Tredje generation af Sorento er den første KIA model, der testes og godkendes på mærkets nylancerede Global Quality Centre, der er grundlagt for at sikre, at alle nye KIA modeller konstrueres, testes og produceres med henblik på at overgå kundernes forventninger.
Udviklingsprogrammet for den nye model blev gennemført globalt med en udholdenhedstest på over 1,1 million km, hvilket svarer til ca. 27 gange rundt om jorden langs ækvator.
Bilen blev udviklet forskellige steder i Europa, Mellemøsten, Asien samt Nord- og Sydamerika med henblik på ekstreme klimatests og kvalitetsgodkendelse af alle komponenter i den nye Sorento. Testet for et globalt publikum – Sorento blev udsat for ekstrem kulde og varme og ekstreme højder, og den klarede de unikke krav til kørsel i ørkenen, ligesom den erobrede storbyernes centrum, bjergpas og regioner med permafrost. Der blev også gennemført tests på de meget forskellige veje rundt om i Europa.
Da bilen havde gennemgået den globale udholdenhedstest, blev Sorento testet på KIAs nye Global Quality Centre, som er placeret på mærkets fabrik i Hwasung i Korea, hvor Sorento produceres til en række markeder inklusive Europa. Dette sidste trin i udviklingen af Sorento omfattede avanceret kvalitetskontrol og evaluering af komponenterne og en sidste test i kontrollerede omgivelser med simulering af ekstremt høje og lave temperaturer, luftfugtighed og vind samt kraftige vibrationer. Dette sidste testforløb blev gennemført i samarbejde med KIAs leverandører, så begge parter kunne drage nytte af testresultaterne.
Alle KIA modeller testes for at sikre stor holdbarhed under alle forhold, men dette er den mest omfattende kvalitetstest, mærket nogensinde har gennemført. Alle kommende KIA modeller vil blive testet på denne måde for at sikre en kontinuerlig forbedring af bilernes kvalitet og styrke mærkets ry for at producere biler, der overstiger købernes forventninger.
Som det gælder for alle KIA modeller, der sælges i Danmark, er den helt nye Sorento dækket af KIAs garanti på 7 år/150.000 km.